۱۳۸۷ تیر ۲۵, سه‌شنبه

اوباما: آمریکا باید به سیاست تک محوری اش در عراق پایان دهد

سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ساعتی پیش طی یک سخنرانی مختص سیاست خارجی دیدگاههای خود را درباره ی جنگ عراق و افغانستان ارائه کرد. این سخنرانی بخشی از تلاش های سناتور ایالت ایلینوی برای تقویت اعتبارش در حوزه ی امنیت ملی محسوب می شود. انتظار می رود سناتور اوباما بزودی سفر خاورمیانه ای خود را که شامل بازدید از عراق نیز خواهد بود، آغاز کند. نتایج یک نظرسنجی جدید واشنگتن پست و شبکه ی خبری ای بی سی نشان می دهد که اکثریت آمریکایی ها ترجیح می دهند سناتور جمهوریخواه جان مک کین رئیس جمهوری و فرمانده ی کل قوا باشد.
لی همیلتن، یکی از کلیدی ترین شخصیت های آمریکا در حوزه ی امنیت ملی که آخرین تلاش هایش اداره ی کمیته های تحقیق حملات تروریستی یازده سپتامبر و گروه مطالعاتی عراق بود سناتور اوباما را برای سخنرانی معرفی کرد.
سناتور اوباما در بخشی از سخنرانی اش گفت واشنگتن برای حفظ امنیت مردم آمریکا استراتژی درست و اصولی را دنبال نمی کند و تاکید کرد قرار دادن عراق در کانون این استراتژی آمریکا را از توجه به دیگر تهدیدها منحرف کرده است. براک اوباما بار دیگر از تعهد خود برای پایان دادن به جنگ عراق خبر داد.
سخنرانی براک اوباما نوعی زمینه سازی برای سفر قریب الوقوع او به عراق و افغانستان است و تلاشی برای تشریح مخالفت او با جنگ و تعهدش به طرح خروج نیروهای رزمی از عراق طی دوره ای شانزده ماهه محسوب می شود.
اوباما در بخشی از سخنرانی اش گفت جنگ عراق امنیت ما، موقعیت ما در جهان، نیروهای نظامی مان، اقتصادمان، و منابع لازم برای روبرو شدن با چالش های قرن بیست و یکم، را از بین برده است. اوباما تاکید کرد این جنگ ما را از بسیاری تهدیدها و فرصت های پیش رویمان منحرف کرده است. براک اوباما از عزم خود برای فائق آمدن بر این تهدیدها سخن گفت.
یک نظرسنجی جدید واشنگتن پست و ای بی سی نشان می دهد هفتاد و دو درصد آمریکایی سناتور جمهوریخواه جان مک کین را برای در دست گرفتن فرماندهی کل قوا به اوباما ترجیح می دهند و تنها چهل و هشت درصد اوباما را برای این مهم آماده می دانند. همین نظرسنجی حاکی است مردم درباره ی خروج نیروهای آمریکا از عراق طی شانزده ماه به دو بخش مساوی تقسیم شده اند. بر طبق این نظرسنجی اکثریت مردم معتقدند جنگ عراق ارزش هزینه های جانی و مالی تحمل شده را نداشته است و بدون پیروزی در آن می توان در جنگ علیه تروریسم پیروز شد.
سخنرانی اوباما فرصتی بود برای انتقاد از سیاست های دولت پرزیدنت بوش و رقیب جمهوریخواهش سناتور جان مک کین. اوباما گفت علیرغم باور پرزیدنت بوش و سناتور مک کین عراق جبهه ی اصلی جنگ با تروریسم نیست و هرگز نبوده است.
براک اوباما گفت در صورتی که رئیس جمهور شود به نبرد با القاعده و طالبان پایان خواهد داد؛ مانع دسترسی کشورهای متمرد و تروریست ها به جنگ افزار هسته ای می شود؛ امنیت حقیقی انرژی را محقق می کند؛ و اتحاد کشورها را بازسازی خواهد کرد.
اوباما با توجه به افزایش خشونت ها در افغانستان پیشنهاد کرده است دو تیپ رزمی شامل حدود نه هزار نیروی نظامی به سی و شش هزار نیروی مستقر در افغانستان افزوده شود و تاکید دارد این مهم در پی کاهش نیروها در عراق میسر خواهد بود.
بر مبنای نظرسنجی واشنگتن پست و ای بی سی پنجاه و یک درصد آمریکایی ها معتقدند تلاش ها در افغانستان موفقیت آمیز نیست و چهل و چهار درصد تلاش ها را مثبت می بینند.
کمپین اوباما چهار تحول عمده را در موید استراتژی او تحلیل می کند: نخست، فرماندهان ارشد نظامی در منطقه و در پنتاگون آشکارا می گویند نیروی مورد نیاز در افغانستان در عراق گرفتار شده است؛ دوم، نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از امضای توافقنامه ی همکاری بلندمدت امنیتی بدون درج جدول خروج نیروهای آمریکا سرباز می زند؛ سوم، فرماندهان نظامی در عراق از احتمال آمادگی کامل نیروهای امنیتی عراقی تا پایان سال آینده خبر می دهند؛ و چهارم، القاعده و طالبان در مناطق مرزی غربی پاکستان و شرقی افغانستان تجدید قوا کرده اند.
اوباما تا کنون یک بار در سال دو هزار و شش از عراق دیدن کرده است اما، به افغانستان نرفته است و انتظار می رود در سفر قریب الوقوع اروپایی و خاورمیانه ای اش بازدید از عراق و افغانستان نیز گنجانده شده باشد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین مدتهاست اوباما را برای سفر به عراق تحت فشار گذاشته است. مک کین ظهر امروز در یک سخنرانی در نیومکزیکو استراتژی اوباما در عراق و افغانستان را به چالش گرفت و گفت موفقیت استراتژی در عراق باید الگویی برای توفیق در افغانستان قرار بگیرد. مک کین گفت بیش از اوباما می داند چگونه می توان در جنگ پیروز شد. جان مک کین ابراز تاسف کرده که اوباما پیش از سفر به عراق دیدگاه خود را مبنی بر ضرورت خروج نیروهای رزمی طی شانزده ماه اعلام کرده است. به اعتقاد او چنین رویکردی ضرورت سفر را از بین می برد.
سفر سناتور اوباما به عراق از نکاتی بود که در کنفرانس خبری امروز پرزیدنت بوش هم مطرح شد. پرزیدنت بوش از سناتور اوباما خواست طی سفرش نقطه نظرات رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق، ژنرال دیوید پترایس و فرماندهان نظامی در عراق را بشنود و توجه کند که سیاست ما خروج نیروها از عراق است اما، خروج برمبنای موفقیت.

هیچ نظری موجود نیست: