۱۳۸۷ تیر ۲۷, پنجشنبه

رئیس کمیته ی بانکی سنا: لایحه ی تشدید تحریم های ایران مکمل تلاش های جدید دیپلماتیک است

«لایحه ی جامع تحریم ایران، پاسخگویی، و منع سرمایه گذاری سال دو هزار و هشت» ساعتی پیش با نوزده رای موافق در برابر دو رای مخالفِ دو سناتور جمهوریخواه، سناتور چاک هیگل و سناتور مایکل انزی، به تصویب رسید.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی امور بانکی سنای آمریکا، با استقبال از تصمیم دولت بوش برای اعزام ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه ی آمریکا، به گفتگوهای هسته ای ژنو با ایران گفت امیدوارست اقدام آنها مکمل تلاش های جدید دولت باشد.

سناتور داد گفت من شخصا در گذشته نسبت به تحریم های یکجانبه تردید داشته ام اما، این لایحه در جهت اجماع نظر بین المللی و این اتفاق نظر است که رفتار ایران قابل قبول نیست و این لایحه هماهنگ با دیگر تحریم های مورد نظر متحدان ماست.
کریس داد، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یادآوری کرد شرکت های بزرگ انرژی پیشاپیش از بخش انرژی ایران دست کشیده اند و تاکید کرد در این تحریم های ایران ما چون گذشته تنها نیستیم.
در تحریم های جدید جریمه های سنگینی علیه شرکت های خارجی طرف قراردادهای نفت و گاز با ایران در نظر گرفته شده است و این شرکت ها از هرگونه عقد قرارداد همکاری با آمریکا محروم خواهند شد.
سناتور داد در پاسخ به این پرسش من که چرا لایحه را اینک به رای گذاشته اید و تصویب آن چه پیامی برای اسرائیل دربرخواهد داشت گفت مخاطب لایحه رهبری ایران است و هدف ما تبیین این نکته است که مساله ی نظامی مطرح نیست و ما تاکید داریم که می خواهیم مساله از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.
این روزها در کنگره لوایح، متمم ها، و قطعنامه های متعدد تحریم در دست بررسی است و در لایحه ی مشترک سناتور داد و سناتور ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور بانکی سنا، ریچارد شلبی، هدف یکی کردن این لوایح تحریم بوده است. این لایحه ای چکیده ای است از لوایح مورد نظر سناتور دموکرات اون بای، سناتور جمهوریخواه سم براونبک، سناتور جمهوریخواه گوردون سمیت، سناتور دموکرات دیک دوربن، سناتور دموکرات فرنک لاتنبرگ، و سناتور دموکرات براک اوباماست.
سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی، عضو ارشد کمیته ی امور بانکی سنا، معتقد است لایحه قدرت مضاعفی را برای اعمال تحریم منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران ایجاد می کند و به قوه ی مجریه اختیارات جدیدی می دهد تا جلوی صادرات کالاها و فناوری های با کاربرد دوگانه را به ایران بگیرد.
تغییرات حقوقی بسیاری در واژه بندی متن تحریم جدید نسبت به تحریم های گذشته دیده می شود که هدف از آن بستن مفرهای فرار از تحریم هاست.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، که به لایحه رای منفی داد گفت با هدف تحریم مشکلی ندارد ولی از آنجایی که کمتر علاقه ای به تحریم های یکجانبه داشته است و معتقد است این لایحه نه ایران بلکه متحدان آمریکا را تحریم می کند رای منفی داده است.
هیگل گفت در دیپلماسی پیشرفت می بیند و باید درنظر داشت که برای نخستین بار در سی سال گذشته شاهد شرکت یک دیپلمات بلندپایه در گفتگوها با ایران هستیم. عضو کمیته ی امور خارجی و بانکی سنا تاکید کرد گرچه نمی دانم نتیجه ی این دیدار چه خواهد بود اما، این تحول چشمگیری است. هیگل با اشاره به خبر امکان بازگشایی دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران و احتمال از سرگرفته شدن خطوط هوایی میان آمریکا و ایران گفت ما باید عاقلانه تر از این عمل کنیم چرا که پیشاپیش تحریم های چندجانبه ای در دست اجرا داریم.

سناتور چاک هیگل ایران را کشوری پیچیده با پنج محور قدرت توصیف کرد و گفت جوانان ایران آمریکا را دوست دارند و می خواهیم از آنان متحد پدید آوریم نه اینکه آنها را بسوی دیکتاتورها برانیم.
سناتور دموکرات چارلز شومر در مخالفت با سناتور هیگل گفت ایران نشان داده نسبت به تحریم های اقتصادی حساس است و به توسعه ی اقتصادی علاقه ی بسیاری دارد از این رو فشارهای اقتصادی می تواند در تغییر رفتار ایران موثر باشد. شومر متممی را به لایحه ارائه داده است که بانک مرکزی ایران را به اتهام نقش اش در حمایت مالی از تروریسم و تکثیرجنگ افزار کشتار جمعی در لیست تحریم ها قرار می دهد.

به باور شومر ایران کشوری به طور سنتی سکولار است و مردمش از تمام مردم منطقه بیشتر درپی دستیابی به اطلاعات هستند. شومر با اشاره به یک گزارش عنوان کرد یک سوم جمعیت جوانش دیش های ماهواره دارند و شبکه ی محبوب آنها الجزیره یا حتی سی ان ان نیست بلکه ام تی وی است. سناتور ایالت نیویورک می گوید برای برداشتن سد روسیه در برابر تحریم های سنگین علیه ایران باید سپردفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی را تا زمانی که مسکو به بایکوت ایران ادامه دهد متوقف کنیم.
در میان قانونگذاران اتفاق نظر وجود دارد که باید تماس با مردم ایران ادامه داشته باشد.
سناتور دموکرات اون بای، از حامیان لایحه و تنظیم کنندگان تحریم های جدید، گفت تصور نمی کند بدون محدود کردن صادرات یا واردات انرژی ایران فشار دیگری موثر باشد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام به همه
من خودم به شخصه برای دموکراسی امریکا، مردمش و تاریخش احترام خاصی قائلم.
بله جوانان ایران عاشق امریکا هستند ولی این عشق قدرتی ندارد تا زمانی که از آن استفاده نشود.
البته خیلی خوش بینانه است که فکر کنیم حکومت ایران اجازه فعالیت های مدنی به این جوانان را بدهد و آنها را آزاد بگذارد.
بله در ایران یک حکومت دیکتاتوری وجود دارد که هیچ چیز برایش مهم نیست و تنها راه مبارزه با این حکومت صحبت از موضع قدرت است.
این عشق به امریکا، یا به عبارت بهتر عشق به دنیا و دوستی با همه مردم دنیا در وجود اکثر ایرانی ها هست ولی کاربرد آن برای مبارزه با این حکومت بازدهی کمی دارد . به نظر من این احساس و فرهنگ و استفاده از آن در فاز بازسازی پس از این رژیم بسیار بهتر خود را نشان می دهد و کارسازتر است.