۱۳۸۷ تیر ۱۲, چهارشنبه

مک کین و ضربه ی بزرگ به FARC

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از تلاش های دولت کلمبیا در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و نبرد با شبه نظامیان چپ گرا موسوم به فارک (FARC)، تقدیر کرده و در عین حال از دولت آن کشور خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر شده است. مک کین طی سفری سه روزه به کلمبیا و مکزیک با هدف نمایش حمایت خود از توافقنامه ی تجارت آزاد و برجسته کردن اعتبارش در سیاست خارجی با رهبران این کشورها ملاقات می کند. توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیا بدلیل نگرانی های عمیق درباره ی کشتار فعالان کارگری در کنگره ی تحت کنترل دموکرات ها بلوکه شده است. سناتور براک اوباما، رقیب دموکرات جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری، از جمله مخالفان توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیاست.
این سومین سفر خارجی سناتور مک کین از زمان پیروزی در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکاست. سناتور مک کین دیروز دیداری دو ساعته با آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری کلمبیا داشت، و امروز پس از دیدار با دیگر شخصیت های سیاسی و تجاری آن کشور به سفر دو روزه ی خود به کلمبیا پایان داده و راهی مکزیک می شود.
مک کین معتقد است مسدود کردن روند تصویب توافقنامه تجارت آزاد در کنگره منافع اقتصادی و امنیتی مشترک آمریکا و کلمبیا را در سیر قهقرایی قرار می دهد. مک کین پس از دیدار با اوریبه در استراحتگاه او در کارتاحنا در یک کنفرانس خبری مشترک ضمن تقدیر از پیشرفت ها در مبارزه علیه شاخه ی نظامی حزب کمونیست کلمبیا (FARC) و نیروهای شبه نظامی دیگر و امیدواری نسبت به پیروزی نهایی گفت اوریبه کلمبیا را از سقوط به ورطه ی یک کشور شکست خورده و ناتوان نجات داد.
گزارش های متعددی درباره ی رابطه ی فارک با هوگو چاوز، رهبر ونزوئلا، و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایجاد یک مدل حزب الله لبنان در آمریکای لاتین نوشته شده است. در ساعاتی که مک کین کلمبیا را ترک می کرد ارتش کلمبیا در یک عملیات فوق العاده سری که از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود گروهی گروگان از جمله ۳ آمریکایی را که سالها پیش ربوده شده بودند بدون خونریزی نجات دادند.
مک کین در عین حال بطور غیرمستقیم از وضعیت حقوق بشر در کلمبیا انتقاد کرد. جان مک کین که در تور آمریکای جنوبی و مرکزی اش به همراه همسرش، سیندی مک کین، و دو حامی برجسته اش، سناتورها لیندزی گراهم و جو لیبرمن، در تلاش برای نمایش حمایت خود از توافقنامه ی های تجارت آزاد با آمریکاست گفت این توافقنامه ها نه تنها برای کلمبیا بلکه برای اقتصاد جهان و اقتصاد آمریکا مساله ی مهمی است.
روند بررسی توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیا در کنگره ی تحت کنترل دموکرات ها در واکنش به ادامه ی ارعاب رهبران اتحادیه های کارگری و اعمال خشونت علیه آنان متوقف شده است. بنا به گزارش ها طی سال جاری سی و یک تن از اعضای اتحادیه ها در کلمبیا به قتل رسیده اند.
سناتور اوباما معتقد است این توافقنامه ها اگر موشکافانه تنظیم نشود تاثیرات اقتصادی نامطلوبی بر بازار کار در آمریکا دارد. کارشناسان انتقال میلیون ها فرصت شغلی از آمریکا به خارج از کشور را نتیجه ی این توافقنامه ها می دانند.
جان مک کین در راستای تبلیغ بیشتر برای توافقنامه ی تجارت آزاد و تاکید بر تجارب بین المللی اش برای دیدار با فیلیپه کالدورن، رئیس جمهوری مکزیک، در روز پنج شنبه امشب راهی مکزیکوسیتی می شود.
در حالی که نظرسنجی ها اوباما را در حوزه ی اقتصاد با اختلافی دو رقمی پیشتاز مک کین نشان می دهد گروهی از کارشناسان سفر خارجی مک کین را به پرسش گرفته اند.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
گزارشات شما دقیق و جذاب هستند
من مدت جهار سال است که در بغداد برای امور تجاری زندگی می کنم،خوشحال میشم اگه نیاز به اطلاعاتی داشتید کمک کنم.

سيامک دهقانپور گفت...

از لطفتت ممنونم. محبت کن ای میل خودت را برایم ای میلم کن.
voacapitol@gmail.com

ناشناس گفت...

aghaye dehghanpour salam nazare bandeh ra dar morede aghaye Dad tahvil nagerefti har ki az shoma tarif kard nazaresho chap kardi man ham tavalode dokhtaretoun ra tabrik migam man ham motavede scorpion hastam kheyli ham ba hali pas nazare ghabi mano dar morede aghaye Dad chap kon,merci

سيامک دهقانپور گفت...

در ارزیابی افراد کمی عجول هستی. نظرت را همان موقع که دریافت کردم روی وبلاگ گذاشتم. پاسخی هم برایت نوشتم به مطلب «هرش: کنگره با عملیات اطلاعاتی پنهانی در ایران موافقت کرده بود» مراجعه کن.
متاسفم که تصور می کنی به امید تعریف مردم این وبلاگ را راه انداخته ام و هر کس نظر مخالف بدهد سانسور می کنم. بنظرم برنامه ها و گزارش های من را درست نمی بینی.

ناشناس گفت...

salam aghaye Dehghanpour ba kamale taasof bandeh har chi gashtam nazare avali bandeh ra ke shoma gofti peyda nakardam be har sourat az shoma pouzash mikhaham agar nazare dowome man baese ranjeshe shoma shod

ba ehteram

سيامک دهقانپور گفت...

این هم پاسخ من که گفتم در بخش نظرات مطلب «هرش: کنگره با عملیات اطلاعاتی پنهانی در ایران موافقت کرده بود» منتشر شده است.

«سيامک دهقانپور گفت...
از اظهارنظرت ممنونم. من برای بابک داد احترام خاصی قائلم و شجاعتش را در بیان اعتقاداتش مورد ستایش قرار می دهم. البته من مدافع دیدگاههای هیچ یک از مهمانان برنامه نیستم و نخواهم بود اما، وقتی بحث چنان حساسی چون ادعای حمایت از مخالفین داخلی مطرح می شود باید یک نفر در ایران بتواند در این باره اظهارنظر کند تا خدای نکرده در ذهن مردم در ایران اینطور القا نشود که من بر طبل تجزیه ایران می کوبم و قصد حقنه کردن دیدگاه خاصی را دارم. البته چون بسیاری در ایران نمی توانند راحت حرف بزنند موضوع را در لفافه می پیچند که مردم ما هم هزاران سال است با فن ایما و اشاره آشنا هستند.
July 5, 2008 9:19 PM»