۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

فشار قانونگذاران بر دولت بوش برای پا گذاشتن به مذاکرات با ایران

چند روز مانده به دور جدید مذاکرات هسته ای روز شنبه با ایران در ژنو سناتورهای ارشد دموکرات و جمهوریخواه در کنگره از ضرورت تماس آمریکا با ایران سخن می گویند. قانونگذاران ضمن تاکید بر تنگتر کردن حلقه ی تحریم های ایران امیدوارند دولت پرزیدنت بوش ابتکار عمل را در دور جدید مذاکرات با ایران در دست بگیرد.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر در مصاحبه ای با شبکه ی خبری سی بی اس گفت امیدوارست، روز شنبه، ویلیام برنز، معاون جدید امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، را بر میز مذاکره ی هاویر سولانا، هماهنگ کننده ی سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ببیند. برنز هفته ی گذشته به لوگر گفته بود وزارت خارجه هنوز تصمیمی برای شرکت مستقیم در مذاکرات ندارد. لوگر با اشاره به نرخ بیست و پنج درصدی تورم در ایران گفت تحریم های بانکی تا کنون نتیجه بخش بوده است و او از تشدید توامان تحریم و مشارکت تمام طرفین در مذاکرات از جمله روسیه استقبال می کند.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، در همین گفتگوی تلویزیونی گفت معتقد است آمریکا باید پا به مذاکرات مستقیم با ایران بگذارد و نباید با پیگیری سپردفاع موشکی در اروپای شرقی انگشت در چشم روسیه بکند.
بدنبال دست کشیدن توتال فرانسه از سرمایه گذاری در صنایع گاز پارس جنوبی گزپروم غول نفتی روسیه بسرعت جای خالی توتال را پر کرد. دیمتری مدودف، نخست وزیر روسیه، پس از امضای طرح استقرار رادار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک توسط کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، در کنفرانس خبری در نشست گروه هشت گفته بود مسکو به اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد.

هیچ نظری موجود نیست: