۱۳۸۷ مرداد ۷, دوشنبه

چرخش سریع به سوی اقتصاد پس از یک سفر خارجی موفقیت آمیز

سناتور جمهوریخواه جان مک کین و رقیب دموکراتش سناتور براک اوباما از امروز تمام توجه خود را، معطوف نخستین اولویت رای دهندگان آمریکایی، اقتصاد، کردند. سناتور مک کین امروز طرحهایی برای ایجاد اشتغال ارائه کرد و سناتور اوباما در واشنگتن، نشست مهمی با شخصیت های مهم اقتصادی داشت. سناتور اوباما یک هفته کمپین اقتصادی را امروز در واشنگتن و با دیدار با وارن بافت، سرمایه گذار سرشناس، پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی، اریک شمیت، رئیس گوگل، رابرت روبین و لارنس سامرز، وزیران پیشین دارایی، رابرت رایش، وزیر پیشین کار، و گروهی از رهبران اتحادیه ها و مسولان بلندپایه ی اقتصادی آغاز کرد. اوباما یکشنبه پس از بازگشت از سفر خاورمیانه ای و اروپایی اش گفت توسعه ی روابط آمریکا با دیگر کشورهای جهان منافع مستقیم اقتصادی برای مردم آمریکا به همراه دارد. اوباما در برابر کنوانسیون روزنامه نگاران اقلیت های قومی آمریکا گفت وقتی به مشکلات بزرگی که در آمریکا با آن روبرو هستیم فکر کنیم به رابطه ی میان آنها و مشکلات ما در جهان وقوف می یابیم. اوباما گفت همکاری بین المللی در افغانستان و خروج نیروها از عراق و کاهش صرف ده میلیارد دلار در ماه در آن کشور می تواند منابع مالی لازم برای رفع بخشی از نگرانی های اقتصادی مردم را تامین کند.
سناتور مک کین در یکی از شدیدترین حملات انتخاباتی اش علیه اوباما او را متهم کرده است که طرح خروج از عراق را دستمایه ی یک بازی سیاسی انتخاباتی قرار داده است. جان مک کین گفت اوباما اهمیت پیروزی در عراق را درک نمی کند و با هدف کسب نمایندگی حزب خود در انتخابات تصمیمی سیاسی بر سر عراق گرفت. جان مک کین یادآوری کرد زمانی که حمایت از اعزام نیرو اقدامی مردم پسند نبود او تصمیم به حمایت از اعزام نیروی بیشتر گرفت چون اهمیت پیروزی در عراق را درک می کرد. به باور مک کین اگر خواسته ی اوباما برای خروج نیروها در آن زمان تحقق پیدا می کرد اینک در عراق شاهد آشوب، نسل کشی، نفوذ بیشتر ایران و استقرار احتمالی پایگاه القاعده بودیم.
اوباما دیروز با اشاره به یافته های سفر هفته ی گذشته اش به عراق و اینکه افزودن بیست تا سی هزار نیرو در هر زمان به هر کجا می تواند به کاهش خشونت منجر شود تاکید کرد اصلاحات سیاسی لازم که هدف اعزام نیرو بود هنوز رخ نداده است. اوباما با دفاع از مخالفت خود با اعزام نیرو افزود روشن نیست اگر نیروهای رزمی را خارج می کردیم افزایش فشار بر دولت مالکی برای آشتی ملی چه نتایجی به همراه داشت. اوباما در چند روز گذشته از اشاره به شمار نیروهایی که پس ازخروج در عراق باقی خواهند ماند پرهیز کرده و آن را به شرایط امنیتی آن زمان منوط کرده است.
سفر اوباما به منطقه و عراق با موافقت ضمنی نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با طرح خروج شانزده ماهه ی مورد نظر اوباما همزمان شد.
مک کین در گفتگویی با ای بی سی تاکید کرد اگر آن زمان عراق را ترک کرده بودیم برای کنترل نفوذ ایران احتمالا باید بار دیگر به عراق لشکرکشی می کردیم.
اوباما که طی سفر خود دیداری مبسوط با رهبران اسرائیل داشت دیروز تاکید کرد آمریکا برای افزایش قابلیت هایش در کنترل منطقه ی حساس خاورمیانه نمی تواند یک مسابقه ی تسلیحاتی ناشی از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای را تحمل کند و باید تمام جهان را بر حول محور مشوق های عمده و مجازات های شدید علیه ایران متحد کند.
براک اوباما در گفتگویی با ان بی سی گفت حل اختلافات میان اسرائیل و فلسطینیان شرایط را برای کشورهای عرب و کشورهای حوزه ی خلیج فارس در حمایت از تلاش های ما در برابر ایران و در عراق و افغانستان ساده تر خواهد کرد.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، که اوباما را در سفر به منطقه همراهی می کرد دیروز در گفتگویی با سی بی اس ضمن تائید موضع اوباما برای تغییر کانون توجه آمریکا از عراق به افغانستان گفت شکست القاعده و طالبان مستلزم سیاستی سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و آمریکاست که باید ایران و هند را نیز در بر بگیرد. هیگل هشدار داد کوتاهی در این باره عواقب جهانی جدی بدنبال خواهد داشت.
اوباما با اشاره به استقبال رهبران و مردم اروپا از او طی سفر به آلمان، فرانسه و بریتانیا گفت اروپا تشنه ی رهبری آمریکا و نه اقدامات یکجانبه است؛ رهبری مبتنی بر گردآوردن جهان در برابر چالش ها و فرصت های مشترک.
سناتور اوباما معتقد است آمریکا نیازمند یک سیاست خارجی نوین مبتنی بر طرح های ابتکاری است که نیروی نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی آمریکا را توامان به کار بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست: