۱۳۸۷ تیر ۱۴, جمعه

زمستان زمان حمله ی اسرائیل به ایران؟

گزارش اخیر سیمور هرش، ژورنالیست جنجال برانگیز نشریه ی نیویورکر، نخستین گزارش پر سر و صدای او بر اساس منابع بی نام و نشان درباره ی ایران نیست اما، تفاوت عمده ی آن در اشاره به سند فوق محرمانه ای موسوم به یافته های ریاست جمهوری است که در آن از رهبران کنگره خواسته شده با افزایش عملیات پنهانی در ایران موافقت کنند.
جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، در گفتگویی اختصاصی با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا بدون اینکه ادعای هرش را رد کند می گوید این گزارش ها مکررا بر مبنای اطلاعات افرادی در دولت تنظیم می شود که تنها بخش کوچکی از کل واقعیت را می بینند و ممکن است تحت تاثیر شرایطی اظهاراتی فراتر از دانسته هایشان ابراز کنند و این اطلاعات می تواند چنان به هم تنیده شود که ماجرایی بسیار دور از واقعیت را ارائه کند.
سیمور هرش طی مصاحبه ای اختصاصی با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا گفت گزارش او درباره ی یکی از محرمانه ترین اسناد دولتی آمریکا و شاید یکی از سری ترین عملیات دولت که از عملیات سی آی ای نیز مهمتر است و توسط یک واحد شبه نظامی ویژه صورت می گیرد درست است و انعکاس صادقانه ی دیدگاههای افراد در آمریکاست. هرش تاکید می کند ما قصد ترساندن مردم ایران را نداریم این مساله مربوط به آنها نیست مربوط به ماست.
بنا بر گزارش هرش در سند محرمانه ی ریاست جمهوری طرح کمک به گروههای قومی مخالف دولت جمهوری اسلامی مطرح شده است.
جان بولتون می گوید نمی داند چنین سند محرمانه ای در کار بوده یا نبوده اما، شخصا با سرنگونی رژیم و سرکار آوردن دولتی منتخب مردم موافق است. بولتون معتقد است اشتباه بزرگی است اگر تصور کنیم بمبگذاری های و عملیات در بلوچستان، اهواز و کردستان برنامه ای هماهنگ شده از واشنگتن است و تاکید می کند نارضایی اقلیت ها در ایران چیز تعجب آوری نیست و رژیم بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است؛ از این روست که او معتقدست شرایط برای تغییر رژیم فراهم است اما، باید دقت کرد در این مسیر از کسی عروسک و آلت دست آمریکا درست نکرد چرا که این بدترین نتیجه ی ممکن است. جان بولتون می گوید تغییر رژیم کلیدی نیست که بتوان آن را خاموش و روشن کرد شرایط بدلیل عملکرد احمدی نژاد و کاهش محبوبیت رژیم بد است اما،اینکه چگونه و چطور تغییر رژیم رخ خواهد داد فکر نمی کند در کوتاه مدت اتفاق بیافتد.
سیمور هرش می گوید افرادی در درون دولت بوش نگرانی های عمیق خود را با او در میان می گذارند؛ نگرانی نسبت به افزایش عملیات سری در ایران و حاکمیت این فضا که دولت در پی فرصتی است تا در صورت اثبات عدم صداقت ایران در برنامه ی هسته ای اش دست به کاری بزند و نمی خواهد این مهم را به رئیس جمهوری بعدی بویژه اگر براک اوباما باشد واگذار کند.
هرش گفت هر چند شواهدی از نقش اسرائیل در حمایت از گروههای مخالف رژیم ندیده است اما، تاکید می کند اسرائیل قابلیت های اطلاعاتی بسیار بالایی دارد و غیرممکن است در سطحی همکاری با آمریکا نداشته باشد اما، آنچه درباره ی عملیات سری می شنود منحصرا مربوط به آمریکاست. هرش با اشاره به گزارش اخیر اطلاعات ملی مبنی بر توقف برنامه ی تولید جنگ افزار هسته ای در ایران در سال دو هزار و سه می گوید پرزیدنت بوش به جامعه ی اطلاعاتی خودش هم باور ندارد و در پی فرصت برای رفتن به جنگ خطری است که تصور می کند امنیت نه تنها اسرائیل بلکه آمریکا را تهدید می کند.
پرزیدنت بوش هر چند اقدام نظامی را در برابر ایران رد نکرده اما، کماکان دیپلماسی را نخستین گزینه می داند.
جان بولتون پیش بینی می کنند اصرار آمریکا بر دیپلماسی که تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است امکان دست زدن اسرائیل به یک حمله ی یکجانبه به ایران را بیش از پیش قوت می بخشد.
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد می گوید بعید می داند اسرائیل پیش از انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری آمریکا دست به حمله به تاسیسات هسته ای ایران بزند چرا که تاثیر بالقوه شگرفی بر انتخابات خواهد گذاشت که نمی داند انتخابات را به چه جهت سوق خواهد داد از این رو معتقدست اگر اسرائیل به این نقطه برسد در فاصله ی زمانی میان نوامبر تا ژانویه، زمان انتقال دولت جدید، دست به حمله به ایران می زند. بولتون تاکید می کند اسرائیل از حمایت آمریکا در زمان حمله به رآکتور ساخت کره ی شمالی در سوریه برخوردار بود و بدنبال واکنش مشابهی در برابر ایران خواهد بود.
سیمور هرش می گوید امیدوارست گونه ای تماس میان دولت آمریکا با ایران، سطحی از مذاکرات مفید، یا هر چیزی، بتواند این حرکت نظامی را بسوی جنگ با ایران متوقف کند.
جمهوری اسلامی ایران تهدید می کند در صورت یک اقدام نظامی تنگه ی هرمز را خواهد بست و باید در انتظار واکنش شدید در سراسر خاورمیانه بود.بولتون می گوید ایران پیش از دست زدن به واکنشی علیه اسرائیل باید جدی تر به عواقبش فکر کند. سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل خطاب به مردم ایران می گوید حمله علیه تاسیسات ایران حمله علیه آنان نیست حمله علیه تهدید ناشی از برنامه ی هسته ای ایران است.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام به همه و به تو سیامک عزیز
به نظر من تقویت گروه های داخلی برای تضعیف حکومت اسلامی روش بدی نیست ولی مساله اینجاست که چه گروه هایی باید تقویت شوند؟
فکر نمی کنم تاکید بر قمومیت و تقویت گروه های قومی مخالف با حکومت کار درستی باشد.
اصولا تاکید بر قومیت علاوه بر تاکید بر مشترکات یک گروه، تاکید بر تفاوت ها و شاید اختلافات هم باشد. همین موضوع می تواند باعث کم اثر شدن این حمایت ها و فعالیت ها باشد.
به هر حال حمایت از گروه های فعال داخل ایران روشی کارساز است.
با سپاس

ناشناس گفت...

آقای دهقان پور سلام امید وارم حالتون خوب باشه
خواستم تولد دخترتون رو بهش تبریک بگم آقای دهقان پور من شما و آقای چالنگی رو خیلی دوست دارم با ایمیل به خودش هم گفتم
azizi.pirlo@gmail.com

http://www.azizi69.persianblog.ir

سيامک دهقانپور گفت...

از محبتت سپاسگزارم. دخترم از دریافت این همه پیام های تبریک شگفت زده شده است.

سيامک دهقانپور گفت...

سینا عزیز،
به نکته ای بسیار مهمی اشاره می کنی. سابقه در دیگر کشورها نشان داده کمک های خارجی زمانی که شائبه ی تجزیه طلبی را ایجاد نمی کند بر جنبش های اجتماعی تاثیر بیشتری دارد. اما، در این ایران این تابو کماکان حاکم است که کمک خارجی از رهبران جنبش ها نوکر اجنبی می سازد. یک نگاه به همسایه بد نیست. نوری المالکی با کمک آمریکا بر سر کار آمد و الان هم اگر حمایت آمریکا نباشد در خطر است اما، روز به روز از خودش جسارت بیشتری در راستای حفظ منافع کشور و مردمش نشان می دهد و حتی خواست های آمریکا را به چالش می گیرد.