۱۳۸۷ تیر ۱۷, دوشنبه

چراغ تقاطع ایران با اسرائیل زرد چشمک زن است

سناتور دموکرات جک رید، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، بر مبنای شنیده هایش از فرماندهان نظامی می گوید چراغ جاده ی حمله ی نظامی به ایران زرد چشمک زن است و حتی ممکن است قرمز چشمک زن باشد چرا که چنین حمله ای عواقب عمده ای بر سراسر منطقه ی خاورمیانه به همراه دارد و واکنش بسیار خصمانه ای به دنبال خواهد داشت.
در آخرین موج تهدیدهای کلامی میان ایران و اسرائیل و آمریکا محمد علی جعفری، فرمانده ی سپاه پاسداران، هر گونه حمله به تاسیسات هسته ای ایران را آغاز یک جنگ منطقه ای با واکنش های رعد آسا عنوان کرد.
سناتور جک رید معتقد است باید از لحظه ی موجود هر چند کوتاه باشد نهایت استفاده را برای دیپلماسی توام با صداقت برد. به باور جک رید، حامی سناتور براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری، دریافت کمک روسیه، یکی از بازیگران کلیدی بحران هسته ای ایران، بسیار مهم است. سناتور رید معتقد است سیاست دولت بوش به ویژه ادامه ی استقرار سیستم های دفاع موشکی در اروپای شرقی مانع همکاری مسکو بر سر ایران شده است.
در حالی که پرزیدنت بوش و دیمتری مدودیوف، نخست وزیر روسیه، در نخستین دیدارشان در حاشیه ی اجلاس گروه هشت درباره ی ایران به توافقاتی دست یافته اند؛ کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، این هفته برای امضای قرارداد سیستم های دفاع موشکی راهی اروپای شرقی می شود.
دیپلمات های غربی معتقدند ایران در آخرین واکنش خود به بسته ی پیشنهادی غرب نشانه ای از تمایل به تعلیق غنی سازی اورانیوم نشان نداده است. گروهی از کارشناسان معتقدند شکست دیپلماسی غرب امکان حمله ی اسرائیل را تقویت می کند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، چون سناتور رید معتقد است بر سر جاده ی حمله ی نظامی اسرائیل به ایران چراغ احتیاط دیده می شود اما، می گوید این مهم تصمیمی است که اسرائیل راسا می گیرد چرا که در خط نخست آتش ایران و خطری که موجودیت آن کشور را تهدید می کند قرار دارد. لیبرمن می گوید پس از اسرائیل این کشورهای عرب منطقه اند که در سایه ی نگرانی از برنامه ی هسته ای ایران خواستار اقدامی قاطع از سوی آمریکا هستند. جو لیبرمن، حامی سناتور جمهوریخواه جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری، معتقد است اینک باید تحریم ها را بسوی بخش بیمه و کشورهایی که بنزین در اختیار ایران قرار می دهند بسط داد چرا که وقت از دست می رود. لیبرمن در عین حال تاکید کرد اگر ایران غنی سازی اورانیوم را بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت متوقف نکند باید باور داشته باشند که ما ممکن است دست به اقدام نظامی بزنیم.
سناتور دموکرات جان کری، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، می گوید پیش از استفاده از تمام راههای موجود حرکت سریع بسوی گزینه ی نظامی بسیار دور از تعقل است.
توصیه ی سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا، به تمام جهان بویژه روسیه و چین و نه تنها اسرائیل این است که برای پرهیز از جنگ به تحریم های معنی دار چون واردات بنزین به ایران بپیوندند. لیندزی گراهم، از حامیان سناتور مک کین، درباره ی اقدامات تلافی جویانه ی تهران می گوید استراتژی یک سال گذشته در عراق تلاش های ایران در عراق را کنترل کرده و نفوذش را تقلیل داده است.
سناتور جان کری، از حامیان سناتور اوباما، که به تازگی از سفر به خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و مصر بازگشته است می گوید رهبران منطقه گونه ای دیگر می اندیشند و معتقدند آمریکا عراق را دو دستی تحویل ایران داده است. کری می گوید در منطقه درباره ی نفوذ روزافزون ایران بر حزب الله و حماس نگرانی های عمیقی وجود دارد.
لیندزی گراهم معتقد است ایران در آینده بزرگترین بازنده ی این بازی در خاورمیانه خواهد بود.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

با درود به همه
در این شکی نیست که ایران بازنده خواهد بود.
اما هزینه شکست ایران چقدر است؟
به نظر من با شناسایی دقیق امکانات نظامی ایران، نقاط ضعف و قوت آن و استفاده درست از این اطلاعات می توان هزینه ها را کاهش داد.
اما یک سوال کلی تر مطرح است.
جامعه جهانی به خصوص امریکا و اسرائیل تا چه زمانی به جدال با ایران ادامه می دهد و تهدید های حکومتی را که به هیچ چیز پایبند نیست را تحمل کنند؟ امروز مسئله هسته ای ، فردا مسئله حزب الله و ...
آیا رهایی از وجود این مشکل که روز به روز گسترده تر هم می شود یک بار برای همیشه منطقی تر نیست؟
خوشحال می شوم نظر سایر دوستان را در این مورد بدانم.

ناشناس گفت...

salam ,be khoda ma mardom mundim che bekonim ye siasate roshan az amrika taa be hal dar moghabele jom. eslami dideh nashode, jom. eslami ro faghat poshtibani nakonid mardom khodeshoun hesabe in regim ro miresan. ba tashokor

ناشناس گفت...

سلام آقای دهقانپور.لطفا مطلب زیر رو که توی لینک زیر است،حتما بخونید و در شبکه صدای آمریکا راجع به اون صحبت کنید.با تشکر. http://www.tabnak.ir/pages/?cid=13525

روابط عمومی شرکت پیرامون گفت...

احمدی نژاد با دانشجویان دانشگاه امام صادق، که طبیعتا نماینده همه دانشگاههای ‏کشور است، در ساعت نه شب تا یک نیمه شب که طبیعتا همه ملاقات های مردمی در دنیا در ‏همین ساعت صورت می گیرد، در دفتر خودش که طبعا هر کسی در دنیا می خواهد با مسائل ‏دانشگاه مواجه بشود، در دفتر رئیس جمهور با دانشجویان ملاقات می کند، برای آگاهی از ‏مسائل دانشگاه، برای دانشجویان سخنانی ایراد کرد و در این سخنان اعلام کرد: " هنوز همه ‏آرمانهای مان را روی میز نیاورده ایم." در همین موقع دانشجویان شعار دادند: " رئیس ‏جمهور عزیز، بذار اونو روی میز." ‏

وی سپس به دانشجویان گفت: آیا سووالی دارید؟ یکی از دانشجویان گفت: شما چرا اینقدر ‏خوبید؟ وی پاسخ داد: به این سووال پاسخ نمی دهم، مادرم باید بگوید من چرا خوبم. یکی دیگر ‏از دانشجویان پرسید: چرا آب در صد درجه به جوش می آید؟ وی پاسخ داد: ای شیطون، ‏معلومه تو هم مثل من تو کار علم واردی. سپس یک دانشجوی دیگر گفت: الهی قربونت برم، ‏می شه من بمیرم براتون؟ وی گفت: نه عزیزم، خوبی از خودتونه، تو رو خدا اینقدر محبت ‏جامعه دانشجویی رو به من نشون ندین. آنگاه یکی از دانشجویان معترض گفت: " چرا رئیس ‏جمهور دستور نمی دهد که همه دانشجویان دیگر را کتک بزنند؟" رئیس جمهور گفت: شما ‏فکر می کنید رئیس جمهور شما همه قدرتها را دارد؟ من الآن دو سال است می گویم عامل ‏گرانی مسکن را پیدا کنید، ولی نمی کنند. آنگاه یک دانشجوی دیگر با عصبانیت پرسید: چرا ‏بعضی از نیروهای کثیف با شما مخالفند؟ رئیس جمهور پاسخ داد: چون من خیلی ماه هستم. در ‏پایان یکی از دانشجویان گفت: شما وقتی دانشجو بودید مثل ما شهامت سووال کردن از رئیس ‏جمهور را داشتید؟ احمدی نژاد پاسخ داد: ما همیشه آرزوی مان بود روزی رئیس جمهور ‏شویم و بگذاریم دانشجویان بیایند پیش ما و حرف دل شان را بزنند. در پایان دانشجویان رفتند. ‏در همین راستا، و با توجه به اهمیت سووال کردن و پاسخ دادن، یک پرسشنامه چهار جوابی ‏برای کلیه دانشجویان کشور طرح می شود. لطفا به این سووالات پاسخ داده و پاسخنامه را ‏برای عمه رئیس جمهور که معمولا در مقابل دانشجویان پاسخگوست بفرستید.‏

سووال اول: چرا رئیس جمهور برای پاسخ دادن به سووالات دانشجویان آمریکایی ده هزار ‏کیلومتر سفر کرده و با شجاعت به میان دانشجویان دانشگاه کلمبیا رفت، ولی همین رئیس ‏جمهور با شجاعت به دانشگاه تهران نرفت؟
‏1) چون رئیس جمهور ما خیلی شجاع است؟
‏2) چون راه دانشگاه تهران خیلی دور است؟
‏3) چون کلمبیا در خارج است و دانشگاه تهران در داخل؟
‏4) چون در آنجا دوربین زیاد بود؟

سووال دوم: چرا رئیس جمهور به جای رفتن میان دانشجویان آنها را به میان خودش آورد؟
‏1) چون آمدن سیصد نفر از رفتن یک نفر ساده تر است؟
‏2) چون در دانشگاه سالن برای ملاقات نبود، ولی در دفتر بود؟
‏3) چون می خواست برود که یکهو دید آمدند؟
‏4) آنها نیامدند، بلکه آورده شدند؟

سووال سوم: چرا در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان هیچ سووالی مطرح نشد؟
‏1) چون رئیس جمهور همه سووال ها را بلد بود؟
‏2) چون دانشجویان اصولا سووالی ندارند؟
‏3) چون رئیس جمهور همه جواب ها را داد؟
‏4) اصولا سووال کردن برای سلامتی خوب نیست؟

سووال چهارم: چرا به جای دانشجویان دانشگاه تهران، دانشجویان دانشگاه امام صادق برای ‏ملاقات با رئیس جمهور انتخاب شدند؟
‏1) چون دانشجویان دانشگاه تهران چاق بودند و در آن سالن جا نمی شدند؟
‏2) چون امام صادق امام هفتم شیعیان است؟
‏3) چون دانشجویان دانشگاه تهران سرما خورده بودند؟
‏4) چون دانشجویان امام صادق قبلا آمده بودند، لازم بود که بعدا هم بیایند؟

سووال پنجم: چرا رئیس جمهور برای ملاقات با روستائیان ابرقو ساعت دوازده ظهر با آنها ‏ملاقات می کند، ولی با دانشجویان ساعت 9 شب تا 1 نیمه شب ملاقات کرد؟‏
‏1) چون روستائیان شب ها زود می خوابند؟
‏2) چون رئیس جمهور وقت شناس است؟
‏3) چون دانشجویان شبها دیر می خوابند؟
‏4) ارتش چرا ندارد؟

سووال ششم: منظور رئیس جمهور در جمله " هنوز همه آرمانها را روی میز نیاورده ایم." از ‏‏" آرمان" چیست؟
‏1) یک چیز مهم که ایشان دارد، ولی ما تا حالا ندیدیم؟
‏2) یک چیز بزرگ که اگر روی میز بگذارند، همه دنیا به هم می ریزد؟
‏3) یک چیز مهم که فعلا رئیس جمهور به کسی نشان نداده؟
‏4) یک چیزی که فعلا زیر میز است؟

سووال هفتم: با توجه به جمله " هنوز همه آرمانها را روی میز نیاوردیم" پیش بینی کنید اگر ‏همه آرمانها را روی میز بیاورند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
‏1) دهان مان آسفالت است؟
‏2) دهان مان صاف است؟
‏3) دهان مان بØB