۱۳۸۷ دی ۱۶, دوشنبه

چالش های اوباما در خارج از مرز، در درون کشور، و در کابینه

حمله ی ارتش اسرائیل به نوار غزه و بحران در منطقه واکنش رهبران کنگره ی آمریکا را به همراه داشته است. رهبران کنگره پس از بازگشت از تعطیلات سال نو میلادی امروز میزبان براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، هستند و خود را برای افتتاح کنگره ی یکصد و یازدهم آماده می کنند.
رئیس جمهوری منتحب ایالات متحده از حدود ده روز پیش زمان آغاز درگیری ها میان اسرائیل و حماس تا کنون اظهار نظر رسمی درباره ی جنگ در منطقه نکرده است اما، رهبران کنگره دیروز حمایت رسمی خود را از حمله ی نظامی ارتش اسرائیل به درون نوار غزه اعلام کردند.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر اکثریت در سنا، در گفتگویی با ان بی سی حماس را سازمانی تروریستی خواند که باید سر عقل بیاید. سناتور رید گفت سازمان فتح با اسرائیل به توافق صلح دست یافته است حماس نیز باید چنین کند. سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل در گفتگویی با ای بی سی با تائید حمله ی اسرائیل به غزه تاکید کرد اگر گروهی از یک کشور همسایه مردم آمریکا را هدف بمباران و موشک پرانی قرار می دادند ما نیز دقیقا به همان کاری دست می زدیم که اسرائیل انجام می دهد.
امروز سناتور رید، سناتور مک کانل، ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و دیگر رهبران ارشد کنگره نشست های جداگانه و مشترکی با براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، دارند که هدف از آن بررسی نه بحران در غزه بلکه بحران اقتصادی در آمریکا است.
پانزده روز به مراسم تحلیف ریاست جمهوری؛ براک اوباما با چالش های جدی و جدیدی در خارج از مرزها، در درون کشور، و در کابینه اش روبروست. اوباما دیروز پس از پایان تعطیلات سال نو سرانجام شیکاگو و خانه ی خود را ترک کرد تا پیش از انتقال به کاخ سفید در بیستم ژانویه دو هفته ای را در هتل هیفیلد در مقابل کاخ سفید در واشنگتن مستقر شود. در صدر برنامه ی این هفته دیدار امروز بعدازظهر با رهبران کنگره قرار دارد تا طرح عظیم ترمیم اقتصادی او که هفتصد و هفتاد و پنج میلیارد تخمین زده می شود برای بحث و بررسی و اتفاق نظر دو حزبی بسرعت در دستور کار کنگره قرار گیرد.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر اکثریت در سنا، معتقد است کنگره تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به روند تصویب این طرح اقتصادی به خرج خواهد داد.
اما، استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، بعید می داند آنطور که پیشتر انتظار می رفت این طرح بیستم ژانویه برای امضای رئیس جمهوری جدید آماده باشد.
جمهوریخواهان پیشاپیش نسبت به ابعاد این طرح اقتصادی و تک روی اکثریت دموکرات در کنگره ابراز نگرانی می کنند.
سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، می گوید این لایحه که احتمال دارد به یک هزار میلیارد دلار بالغ شود نیازمند جلسات رسیدگی و درنظر گرفتن دیدگاههای جمهوریخواهان است.
اوباما پس از دیدار با رهبران کنگره نشستی با تیم مشاوران اقتصادی اش دارد تا جزئیات طرح ترمیم مالی نهایی شود. بنا به گزارش ها در طرح اوباما سیصد میلیارد دلار معافیت مالیاتی برای طبقه ی متوسط در نظر گرفته شده و هدف اصلی طرح ایجاد سه میلیون فرصت شغلی از طریق پروژه های راه سازی و تولید انرژی های تجدیدپذیر طی دوره ای دو ساله است. تام دشل، رهبر پیشین اکثریت درسنا و کاندیدای مورد نظر اوباما برای وزارت درمان و بهداشت، از جمله اعضای گروه اقتصادی اوباما، نخستین وزیر انتخابی است که برای عبور از آزمون تائید صلاحیت پنج شنبه در برابر سنا قرار می گیرد. اوباما که به اعتبار بسیاری دوران انتقال قدرت و انتخاب کابینه ی بسیاری آرامی را پشت سرگذاشت در آخرین گام در دست انداز افتاده است. دفتر اوباما دیروز با انتشار بیانیه ای از کناره گیری بیل ریچاردسون، فرماندار نیومکزیکو، کاندیدای احراز مقام وزیر بازرگانی خبر داد. در کانون نگرانی ها یک تحقیقات قضایی در این باره قرار دارد که آیا میان تصمیم ریچاردسون برای دادن قرارداد مطالعه ی پروژه های بزرگراههای ایالت نیومکزیکو به ارزش یک و نیم میلیون دلار به شرکتی در کالیفرنیا با کمک هایی به ارزش یکصد هزار دلار به کمپین انتخاباتی ریچاردسون از سوی آن شرکت ارتباطی وجود دارد یا نه.
ریچاردسون هر گونه سوء استفاده از قدرت را در ارتباط با این قراردادها که سابقه اش به سال دو هزار و چهار بازمی گردد رد کرده است اما، ظاهرا تحقیقات ممکن است تا چند هفته یا حتی چند ماه دیگر به درازا بکشد و روند تائید صلاحیت ریچاردسون را در سنا با تاخیر مواجه کند. بنا به گزارش ها اوباما برای پرهیز از تکرار شرایط مشابه ماجراهای حول و حوش اتهامات فساد فرماندار ایلینوی در راستای به حراج گذاشتن کرسی او در سنا علیرغم ابراز تاسف عمیق از عدم حضور ریچاردسون در کابینه در صدد معرفی کاندیدای دیگری برای وزارت بازرگانی است.
از خانم کتلین سبلیوس، فرماندار دموکرات ایالت کانزاس؛ اسکات هریس، مدیر یک موسسه ی حقوقی فعال در امور بازرگانی؛ لییو هیندری، مدیر پیشین «شبکه ی یس»، بزرگترین شبکه ی ورزشی منطقه ای، و مشاور پیشین اقتصادی سناتور جان ادواردز؛ و چارلز فیلیپس، رئیس شرکت معظم کامپیوتری اورکل؛ به عنوان نامزدهای احتمالی برای مقام وزیر بازرگانی نامبرده می شود.
البته اوباما در بیانیه اش احتمال دعوت از ریچاردسون برای پیوستن به کابینه پس از پایان تحقیقات قضایی را بازگذاشته است.
در این میان، رولند بوریس، جانشین معرفی شده توسط راد بلگیویچ، فرماندار ایلینوی، برای در اختیار گرفتن کرسی اوباما در سنا فردا علیرغم مخالفت رهبران کنگره و براک اوباما همزمان با افتتاح کنگره ی یکصد و یازدهم در واشنگتن حضور می یابد. بوریس مخالفت سنا را با پذیرش خود غیرقانونی می داند و حامیان او رفتار سنا را اقدامی نژادپرستانه علیه امکان پذیرفتن تنها سناتور آمریکایی آفریقایی تبار سنا می دانند. سناتور دموکرات دیک دوربن، قائم مقام رهبر اکثریت دموکرات سنا از ایالت ایلینوی، اتهامات نژادی را رد کرده و می گوید سنا پیش از معرفی بوریس اعلام
کرده بود کاندیدای معرفی شده توسط بلگیویچ را نخواهد پذیرفت.
سناتور رید، رهبر سنا، دیروز از حق کنگره برای ممانعت از پذیرش بوریس دفاع کرد. هری رید ضمن تمجید از بوریس به عنوان دادستان کل پیشین ایلینوی گفت قرار است روز چهارشنبه با او ملاقات کند. رهبر سنا احتمال رسیدن به یک مصالحه با بوریس را رد نکرد.
در آستانه ی افتتاح کنگره، در حالی که وضعیت کرسی ایلینوی هنوز نامعلوم است، گزارش ها از احتمال تقویت اکثریت دموکرات ها در سنا حکایت دارد.
امروز، مقامات ایالت مینه سوتا، ال فرنکن، کاندیدای دموکرات، را با اختلاف حدود دویست و بیست و پنج رای کاندیدای پیروز در برابر سناتور جمهوریخواه نورم کلمن معرفی می کنند. پیش از بازشماری آرا کلمن با همین اختلاف پیروز اعلام شده بود. جمهوریخواهان پیشاپیش تهدید کرده اند تا روشن نشدن نتیجه ی شکایت کلمن به دیوان عالی فرنکن نباید در سنا پذیرفته شود. از سویی دموکرات ها می گویند اختلاف آرا در حدی است که شکایت کلمن درباره ی شمارش دوباره ی یکصد برگه ی رای بسود فرنکن را بی تاثیر می کند و فرنکن پنجاه و هشتمین سناتور دموکرات کنگره ی یکصد و یازدهم خواهد بود. باید دید فردا فرنکن در مراسم سوگند شرکت می کند یا جنجال مینه سوتا در زمانی که کشور به اتحاد دو حزب نیاز دارد به اختلافات حزبی دامن خواهد زد.

هیچ نظری موجود نیست: