۱۳۸۷ بهمن ۳, پنجشنبه

قدرتنمایی جمهوریخواهان در سنا در برابر کابینه ی اوباما

سنای ایالات متحده ی آمریکا با فوریت روند تائید صلاحیت اعضای کابینه دولت جدید را در دست دارد. چهل و هشت ساعت پس از آغاز به کار دولت پرزیدنت اوباما مدیران ارشد اطلاعاتی، دیپلماتیک، و اقتصادی دولت در انتظار کسب رای اعتماد از سنا هستند.
کمیته ی اطلاعات سنا از صبح امروز بررسی صلاحیت دنیس بلیر، مدیر پیشنهادی اطلاعات ملی، را آغاز کرد.
جلسه به ریاست سناتور دموکرات دایان فاینستاین، رئیس جدید کمیته ی اطلاعات سنا، برگزار شد. فاینستاین ریاست کمیته ی برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری از سوی کنگره را برعهده داشت. سناتور ارشد جمهوریخواه کمیته کیت باند و سپس رئیس پیشین کمیته، سناتور جی راکفلر ضمن تقدیر از خدمات دنیس بلیر نگرانی های خود را با او در میان گذاشتند.
دنیس بلیر، دریاسالار بازنشسته و فرمانده پیشین نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام، در صورت کسب رای اعتماد رهبری شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا را برعهده می گیرد. آقای بلیر سی و چهار سال سابقه ی خدمت در نیروی دریایی دارد و یک سال در سی آی ای خدمت کرده است. از این رو انتقادهایی نسبت به کم تجربگی ایشان در اداره ی سازمان های اطلاعاتی وجود دارد.
دنیس بلیر گفت تلاش خواهد کرد برنامه ی ضد تروریسم زیر نظر او با ارزش های مورد احترام آمریکا، قانون اساسی این کشور و حکومت قانون سازگاری داشته باشد.
در کانون صحبت های بلیر فاصله از سیاست های اطلاعاتی دوران دولت بوش در کنترل مکالمات و مکاتبات مظنونین به فعالیت تروریستی و بکارگیری روش های شدید برای گرفتن اطلاعات از متهمین به فعالیت های تروریستی قرار داشت.
بلیر گفت در زیر نظر او وارتر بوردینگ یا القای حس غرق شدن به متهم در حال بازجویی و هیچ گونه شکنجه انجام نمی گیرد اما، حاضر نشد بگوید که وارتربوردینگ از نظر او شکنجه محسوب می شود. بلیر گفت او معتقد است دستورالعمل ارتش آمریکا برای بازجویی ها مرجع اصلی باشد.
گروهی از جمهوریخواهان با این تعریف مشکل دارند و مخالفت خود را علنی مطرح کردند.
اریک هولدر، وزیر دادگستری، که رای اعتماد او در هاله ای از ابهام قرار گرفته است به قانونگذاران گفته بود واتربوردینگ مصداق شکنجه است.
در یک نشست دیگر، در کمیته ی روابط خارجی سنا امروز بررسی صلاحیت جیمز استاینبرگ، قائم مقام پیشنهادی وزارت امور خارجه، انجام گرفت. استاینبرگ در صورت کسب رای اعتماد جای خالی جان نگروپانتی را پر می کند. جیمز استاینبرگ در حال حاضر مدیر دانشکده ی امور عمومی دانشگاه آستین تکزاس است. او تحصیلکرده ی دانشگاه ییل است. از استاینبرگ به عنوان کاندیدای مشاور امنیت ملی پرزیدنت اوباما نامبرده می شد. او پیشتر معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت بیل کلینتون بود. مطبوعات خبر داده بودند که استاینبرگ که یک آمریکایی یهودی است باتفاق دنیل کرتزر و دنیس راس از تنظیم کنندگان اصلی متن سخنرانی پرزیدنت اوباما در دوران رقابت های انتخاباتی در برابر ایپک، یک لابی اسرائیلی، بودند.
امروز همچنین با موافقت کمیته ی امور مالی سنا روند رای اعتماد به تیموتی گایتنر، وزیر پیشنهادی خزانه داری، به کل سنا ارجاع شد.
پنج تن از جمهوریخواهان کمیته به تیموتی گایتنر رای منفی دادند. سناتور جان کایل، نفر دوم رهبری جمهوریخواهان در سنا، ساعتی پیش گفت توجیهات گایتنر برای عدم پرداخت سی و چهار هزار دلار از مالیاتش در دوران فعالیتش در صندوق بین المللی پول قانع کننده نیست و اعتماد او را نسبت به وزیر پیشنهادی خزانه داری سلب کرده است.
گایتنر دیروز گفت در باره ی تاخیر در پرداخت مالیات اشتباهی غیر عمدی انجام داده است و از آن بابت متاسف است. گایتنر بدلیل تجربیات فراوان مدیریت اقتصادی اش مورد احترام بسیاری قرار دارد و هنوز امید او برای کسب رای اعتماد از بین نرفته است. تیموتی گایتنر دیروز به قانونگذاران گفت دلار قوی در جهت منافع اقتصادی آمریکاست و پرزیدنت اوباما معتقد است چین ارزش واحد پول خود را بطور مصنوعی پایین نگاه می دارد. گایتنر که از ابتدا در تنظیم محرک اقتصادی هفتصد میلیارد دلاری در پاییز گذشته با مقامات دولت بوش همکاری نزدیک داشت و از این بابت نیز به انتقاد می شد گفت شیوه ی عمل شده تا کنون کارآیی نداشته و او در صورت کسب رای اعتماد از سنا سیصد و پنجاه میلیارد دلار دوم طرح نجات مالی را در چند هفته ی آتی به گونه ای دیگر استفاده خواهد کرد تا به تحرک اقتصادی کمک کند. گایتنر گفت دولت نقش گسترده تر و مداومی در بازگرداندن ثبات مالی به بانک ها و موسسات اعتباری ایفا خواهد کرد. جمهوریخواهان خواهان برگزاری نشستی با پرزیدنت اوباما درباره ی طرح های مالی او شده اند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

جناب اقای سیامک دهقان پور
بنده از ارادتمندان جنابعالی هستم و قبول دارم که حضرتعالی شخص بسیار فهمیده ای بوده و در سخنوری استاد هستید.
فقط تعجب میکنم که چراجنابعالی کلمه "جمهوری" jomhooriرا "جومهوری" joomhoori تلفظ میفرمائید که متاسفانه این نقطه ضعف بزرگی در بیانات شماست. اگر مصلحت میدانید ، انرااصلاح بفرمائید. سپاسگزارم.