۱۳۸۷ بهمن ۲, چهارشنبه

هیلری کلینتون در نخستین جلسه ی پرزیدنت اوباما با گروه امنیت ملی اش حضور ندارد

سنای ایالات متحده ی آمریکا امروز بررسی روند تائید صلاحیت اعضای کابینه ی پرزیدنت اوباما را از سر گرفت. دستور جلسه ی امروز سنا رای اعتماد به هیلری کلینتون، وزیر پیشنهادی وزارت خارجه ی آمریکا، است.
سنا ظهر امروز مباحثه بر سر دادن رای اعتماد به هیلری کلینتون را آغاز کرد. قرار بود دیروز هشت وزیر دولت پرزیدنت اوباما مورد تائید سنا قرار بگیرند اما، زمانی که سناتور جمهوریخواه جان کرنن، رئیس کمیته ی انتخاباتی جمهوریخواهان در سنا، خواستار اطلاعات بیشتر درباره ی فعالیت های بنیاد خیریه ی کلینتون شد رای اعتماد به هیلری کلینتون به تاخیر افتاد. البته بعید است این تاخیر چندان طولانی باشد ولی جمهوریخواهان معتقدند کمک های خارجی به بنیاد کلینتون درتضاد منافع با فعالیت های هیلری کلینتون در وزارت خارجه قرار خواهد داشت. در کانون نگرانی ها میلیون ها دلار کمک عربستان سعودی، و دیگر کشورهای عرب حاشیه ی خلیج فارس قرار دارد.
طبق برنامه ی دموکرات ها قرار بود کلینتون پس از دریافت رای اعتماد سنا رسما در نخستین نشست پرزیدنت اوباما با مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک خود شرکت کند. در این نشست رابرت گیتز، وزیر دفاع، دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی مقر فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، و دیگر اعضای شورای امنیت ملی حضور دارند. ژنرال ری اودیرنو، فرمانده ی نیروهای آمریکا در عراق، از طریق ارتباط ویدئویی در جلسه شرکت می کند. سرعت بخشیدن به خروج مسولانه ی نیروهای آمریکا از عراق؛ آینده ی افغانستان؛ پاکستان؛ و اوضاع منطقه در دستور کار نشست قرار دارد. پرزیدنت اوباما پیشتر گفته بود پیش از مشورت با فرماندهان نظامی دستور اجرای خروج شانزده ماهه ی نیروها را صادر نمی کند.
رسانه ها همچنین از احتمال انتصاب جرج میچل، رهبر پیشین اکثریت در سنای آمریکا، به عنوان فرستاده ی ویژه ی خاورمیانه توسط پرزیدنت اوباما خبر می دهند. میچل در گزارشی به کنگره در سال دو هزار و یک ساخت یهودی نشین ها در مناطق فلسطینی را به انتقاد گرفته بود و در عین حال گروههای فلسطینی را در ادامه ی خشونت مقصر معرفی کرده بود. بسیاری نقش جرج میچل را در مذاکرات صلح ایرلند در دوران دولت بیل کلینتون بسیار محوری توصیف کردند.
پرزیدنت اوباما پیشتر وعده داده بود در همان روزهای نخست رسیدگی به صلح اعراب و اسرائیل را در دستور کار سیاست خارجی دولت اش قرار دهد.
سنا دیروز بلافاصله پس از مراسم سوگند رئیس جمهوری جدید آمریکا به چند تن از وزیران کابینه ی جدید رای اعتماد داد.
استیون چو، وزیر انرژی، تام ویلسک، وزیر کشاورزی، کن سلزار، وزیر کشور، جنت ناپولیتانو، وزیر امنیت ملی، آرنی دانکن، وزیر آموزش، اریک شینسکی، وزیر امور نظامیان از جنگ بازگشته، و پیتر ارسزاگ، رئیس دفتر بودجه و مدیریت، دیروز رای اعتماد گرفتند.
به هر شکل دموکرات ها که اکثریت قوی تری را نسبت به دوره ی گذشته در سنا در اختیار دارند ساعت چهار و چهل دقیقه ی عصر امروز دادن رای اعتماد به هیلری کلینتون، وزیر پیشنهادی امور خارجه، را در صحن سنا برنامه ریزی کرده اند اما، تلاش آنها این است که در همین آغاز کار به اختلافات حزبی دامن زده نشود.
ایرادگیری در روند تائید صلاحیت هیلری کلینتون گونه ای نمایش قدرت جمهوریخواهان به دولت جدید پرزیدنت اوباما تعبیر شده است که یک روز پیش رسمیت یافت.
امروز روند تائید صلاحیت سوزان رایس، دیپلمات پیشنهادی پرزیدنت اوباما برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، هم از کمیته ی روابط خارجی سنا به کل سنا ارجاع شد. اریک هولدر، وزیر پیشنهادی دادگستری، نیز مرحله ی نخست تائید صلاحیتش در کمیته ی امور قضایی را پشت سرگذاشت اما، هنوز روشن نیست چه موقع کل سنا به او رای اعتماد خواهد داد. نشست خبرساز امروز آغاز روند تائید صلاحیت تیموتی گایتنر، وزیر پیشنهادی خزانه داری، است. گایتنر که برای تاخیر در پرداخت چند ده هزار دلار مالیات بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است امروز از بابت این اشتباه عذرخواهی کرد و از عزم خود برای اصلاح برنامه ی نجات مالی خبر داد. سنا هفته ی گذشته مجوز استفاده از سیصد و پنجاه میلیارد دلار باقیمانده از طرح هفتصد میلیارد دلاری نجات مالی را صادر کرد. با توجه به بحران اقتصادی و تجارب فراوان تیموتی گایتنر احتمالا او با مانع بزرگی روبرو نخواهد شد. در جلسه ی دیگری کمیته ی راه و ترابری بررسی صلاحیت ری لحود، وزیر پیشنهادی راه و ترابری، را آغاز کرده است. لحود یک قانونگذار جمهوریخواه لبنانی تبار است و بسیار بعید است با مشکلی از سوی حزب اپوزیسیون روبرو شود.
پرزیدنت اوباما در انتخاب اعضای کابینه تلاش کرده است از مرزهای سیاسی و نژادی عبور کند.
امروز نتایج یک نظرسنجی سراسری نشان می دهد چهل و هشت درصد آمریکاییان معتقدند مراسم تحلیف پرزیدنت اوباما آغازگر دوره ی نوینی در روابط نژادی در آمریکا خواهد بود.
تاریخ ریاست جمهوری براک اوباما را بی تردید همواره به یاد خواهد داشت اما، آیا این قضاوتی مثبت مبتنی بر توفیق عملکرد نخستین رهبر سیاهپوست بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان خواهد بود؟
قاضی جان رابرتز، رئیس دیوان عالی ایالات متحده، نخستین کسی بود که براک اوباما را آقای رئیس جمهوری خطاب کرد و بدنبال اجرای مراسم نه چندان بی نقص سوگند چهل و چهارمین و نخستین رئیس جمهوری سیاهپوست آمریکا به او تبریک گفت. رابرتز بعدتر طی ضیافت نهار برای اینکه بخش هایی از سی و پنج کلمه سوگند ریاست جمهوری تصریح شده در قانون اساسی را ابتدا جا به جا و سپس درست ادا کرد از پرزیدنت اوباما عذرخواهی کرد. اوباما در حین ادای سوگند متوجه اشتباه رابرتز شد و لحظه ای مکث کرد.
لحظه ای که اوباما دست بر انجیل ابراهام لینکلن سوگند یاد کرد جمعیتی حدود یک میلیون و نهصد هزار تن، صف کشیده در محوطه ای به طول سه کیلومتر، موسوم به نشنال مال، از مقابل کنگره تا بنای یادبود لینکلن، سیزدهمین رئیس جمهوری آمریکا، اشک شوق در چشمانشان حلقه زده اوباما، اوباما گویان فریاد کشیدند.
پرزیدنت اوباما که با نام کاملش براک حسین اوباما رسما سوگند یاد کرد در یکی از فرازهای سخنرانی مراسم تحلیف خود خطاب به مسلمانان جهان گفت به جهان اسلام می گویم ما خواهان راهی جدید برای پیشرفت، بر اساس منافع و احترام متقابل هستیم. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه خطاب به آن دسته از رهبران سراسر جهان که می خواهند بذر مناقشه بکارند، یا غرب را مسول ناراحتی ها و ناهنجاری های جامعه ی خود بدانند، گفت بدانید که مردم شما در باره ی شما بر اساس آنچه می توانید بسازید، و نه آنچه نابود می کنید قضاوت خواهند کرد. پرزیدنت اوباما افزود به کسانی که از طریق فساد و فریب و خاموش کردن ناراضیان به قدرت چسیبده اند، می گویم بدانید که در سوی اشتباه تاریخ قرار دارید، اما، اگر حاضر شوید مشت خود را باز کنید ما بسوی شما دست دراز خواهیم کرد.
رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد ما ملتی متشکل از مسیحیان، مسلمانان، یهودیان، هندوها، و بی دینان هستیم.
پرزیدنت اوباما، فرزند یک پدر کنیایی و مادری سفیدپوست اهل ایالت کانزاس، وقتی در باب صلح و دوستی سخن گفت با واکنش پر شور تمامی حاضران در مراسم روبرو شد. اوباما با صدایی رسا گفت به تمام ملت ها و حکومت ها، از بزرگترین پایتخت ها تا روستای کوچکی که پدرم در آن متولد شد می گویم بدانید آمریکا دوست هر ملت، و هر مرد و زن و کودکی است که در جستجوی آینده ای همراه با صلح، والایی و شرافت هست، و آماده ایم بار دیگر نقش رهبری را ایفا کنیم.
به باور تحلیگران براک اوباما در فرازهایی چهره ی یک فرمانده ی کل قوای مقتدر را به خوبی منتقل کرد زمانی که به تروریست ها هشدار داد ما نه بابت شیوه ی زندگی خود از کسی پوزش خواهیم خواست و نه در دفاع از آن درنگ می کنیم و به آنها که می خواهند اهداف خود را با ترور و کشتار بی گناهان پیش ببرند می گوییم که روحیه ی ما قوی تر است و نمی تواند در هم شکسته شود و ما شما را شکست خواهیم داد.
براک اوباما از فرا رسیدن دوران مسولیت خبر داد و گفت هر آمریکایی باید تشخیص دهد ما برای خودمان، ملتمان، و جهان وظایفی داریم که آن را با خوشحالی می پذیریم.
پانزدهمین رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در شرایطی پا به کاخ سفید می گذارد که دوستانه ترین اکثریت در کنگره را، از زمان روابط خوب کنگره با لیندن جانسن در دهه ی شصت، در کنار خود می بیند.
دموکرات ها در کنگره پس از دو سال کشاکش با دولت جرج بوش اینک امیدوارند بتوانند در همکاری میان دو قوه بسیاری از برنامه های مشترک شان را به اجرا بگذارند. کنگره یکصد و یازدهم و رئیس جمهوری چهل و چهارم آمریکا اگر چه در تضاد با یکدیگر قرار ندارند اما، احتمالا تنشی سالم را به نمایش خواهند گذاشت.
رئیس جمهوری جدید آمریکا که با چالش های عظیمی از جمله بحران بی سابقه ی اقتصادی طی هفتاد سال گذشته و دو جنگ در عراق و افغانستان روبروست؛ دقایقی پس از پایان سخنرانی مراسم تحلیف فعالیت خود را آغاز کرد و در برابر رهبران کنگره سه سند را به امضا رساند. نخستین سند اعلامیه اعلان روز ملی آشتی و نوآفرینی بود. دو سند دیگر معرفی اعضای کابینه به کنگره ی آمریکا بود که بررسی تائید صلاحیت شان در سنا در جریان است.

هیچ نظری موجود نیست: