۱۳۸۷ دی ۲۴, سه‌شنبه

کلینتون می گوید در رویکرد جدید در برابر ایران هیچ گزینه ای از نظر دور نیست

سناتور دموکرات هیلری کلینتون، وزیر پیشنهادی امور خارجه ی آمریکا، ساعتی پیش برای بررسی تائید صلاحیت اش از سوی قانونگذاران در برابر کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا قرار گرفت. هیلری کلینتون، بانوی نخست پیشین آمریکا و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، تجدید رهبری آمریکا و احیای دوباره ی دیپلماسی را به اعضای سنا وعده داد.
امروز، طیفی از مخالفان قدیمی تا دوستان وفادار اظهارات هیلری کلینتون، وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری منتخب براک اوباما برای اداره ی وزارت امور خارجه، را گوش داده و دیدگاههای او را به پرسش گرفتند.
کلینتون در سخنرانی سی و سه دقیقه ای آغازین خود عهد کرد استراتژی «قدرت هوشمند» را در مقابله با چالش های جهان بکار گیرد و دیپلماسی را پیشقراول سیاست خارجی آمریکا قرار دهد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ی آمریکا گفت در حالی که خروج سریع و دقیق نیروهای آمریکا از عراق و توجه بیشتر به افغانستان و پاکستان در کانون توجه خواهد بود وزارت خارجه ی تحت نظر او بطور فعال استراتژی «قدرت هوشمند» را در خاورمیانه پیگیری خواهد کرد تا به نیازهای امنیتی اسرائیل و خواست های مشروع سیاسی و اقتصادی فلسطینیان رسیدگی شود.
کلینتون گفت از طریق این استراتژی ایران را در راستای پایان دادن به برنامه ی جنگ افزار هسته ای و حمایت هایش از تروریسم بطور موثری به چالش خواهد گرفت تا ایران و سوریه رفتار خطرناک خود را رها کرده و به بازیگرانی سازنده در منطقه بدل شوند. کلینتون گفت گرچه مشکلات خاورمیانه مهارنشدنی بنظر می آید و بسیاری از روسای جمهور از جمله همسرم برای حل آن تلاش کرده اند اما، ما نباید عقب بنشینیم و از دستیابی به صلح دلسرد شویم. کلینتون تاکید کرد رئیس جمهوری منتخب و من خواست اسرائیل را برای دفاع از خود در شرایط کنونی درک کرده و عمیقا با آن احساس همدردی می کنیم و در همین حال، بحران انسانی ناشی از این درگیری ها خاطر ما را آزرده می کند.
نشست امروز کمیته ی روابط خارجی سنا، نخستین جلسه ی این کمیته بود که توسط رئیس جدید کمیته، سناتور دموکرات جان کری، برگزار شد. نخستین حضور کری در سنا به سال هزار و نهصد و هفتاد و یک زمانی برمی گردد که او به عنوان سرباز ارتش و منتقد جنگ در برابر سنا شهادت داده بود. از سناتور کری پیشتر به عنوان یکی از کاندیداهای مقام وزیر خارجه ی دولت اوباما در رسانه ها نامبرده شد. اما، او هر گونه تمایل خود را برای این پست رد کرد.
سناتور کری که بعید می داند کلینتون برای کسب اعتماد از همکاران پیشین اش با مشکل خاصی روبرو شود در عین حال سیاست های خارجی دولت اوباما را به دقت به چالش گرفت. او پیش از نشست امروز در مصاحبه ای گفت من برای دولت کار نمی کنم.
نخستین موج پرسش های پیاپی سناتور کری از کلینتون درباره ی ایران فضای جلسه را که مملو از دیپلمات های کنونی و پیشین و مقامات کشورهای خاورمیانه بود عوض کرد.
کری یکی از مسائل جدی سیاست خارجی آمریکا را که در گزارش روز یکشنبه ی نیویورک تایمز منعکس شده بود برنامه ی هسته ای ایران و روابط با تهران عنوان کرد. نیویورک تایمز در گزارش مفصلی از مخالفت پرزیدنت بوش با درخواست دولت اسرائیل برای فروش بمب های بتن شکن جدید، ارائه ی امکانات جدید سوختگیری هوایی، و استفاده از مرز هوایی عراق، برای بمباران تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران خبر داده بود.
جان کری از کلینتون پرسید با توجه به اینکه ایران بسته ی مشوق های اقتصادی چشمگیر جامعه ی جهانی را رد کرده است، و چشم انداز تحریم های شدیدتر در شورای امنیت نیز روشن نیست، دولت اوباما چه مشوق جدیدی را برای منصرف کردن ایران از دستیابی به بمب اتم در نظر دارد و تا چه حد امیدوارست این مهم کارآیی داشته باشد؟
کلینتون گفت ما تحت هر شرایطی هیچ گزینه ای را از نظر دور نمی کنیم اما، رویکرد جدید و شاید متفاوت تماس را با امید به اخذ نتیجه به عنوان مبنای نگرش دولت اوباما پیگیری می کنیم. کلینتون گفت ما دچار توهم نیستیم که دولت جدید می تواند نتیجه ی تماس با ایران را پیش بینی کند اما، رئیس جمهوری منتخب به این رویکرد متعهد است و ما آن را دنبال می کنیم.
جان کری سپس با ظرافت کلینتون را به چالش گرفت و پرسید آیا او قصد دارد نماینده ی ارشدی از وزارت خارجه را برای تماس با ایران گسیل دارد یا شخصا تمایلی به شرکت در گفتگو با ایران دارد؟
کلینتون که در دوران انتخابات مقدماتی با رئیس کنونی اش، براک اوباما، زد و خوردهای کلامی بر سر ایران داشت گفت طیفی از گزینه ها مدنظر است اما، تاکید کرد چنین تماسی بدون مشورت با هم پیمانان ما در منطقه از جمله اسرائیل صورت نمی گیرد. وی در عین حال گفت درباره ی تماس های سطح عالی ترجیح می دهد در شرایط فعلی که هنوز دولت بوش بر سر کار است مطلبی را مطرح نکند.
کلینتون هر چند بر دیپلماسی تاکید کرد گفت نیروی نظامی ابزاری است که می تواند برای حل بحران های بین المللی به عنوان آخرین گزینه بکار آید.
کلینتون در ارتباط با ایران گفت هیچ گزینه ای از مدنظر خارج نیست اما، رویکردی جدید و شاید متفاوت با آنچه که دولت بوش انجام داده است بکار گرفته می شود زیرا رویکرد کنونی تا کنون کارآیی نداشته است.
اوباما زمان معرفی گروه سیاست خارجی و امنیت ملی اش از جمله هیلری کلینتون گفت عمیقا معتقد به جمع آوری شخصیت های قدرتمند و دیدگاههای قوی است و باور دارد بهترین تصمیمات از این جمع بیرون می آید. رئیس جمهوری منتخب در عین حال تصریح کرد که این او است که سیاست را تعیین می کند.
مساله ی گشایش دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران نیز نکته ی دیگر مورد نظر سناتور جان کری بود که از سوی کلینتون بدون پاسخ ماند.
کری که در انتخابات درون حزبی دموکرات ها حمایت از اوباما را به کلینتون ترجیح داد از کلینتون پرسید آیا تحریم های شدیدتر در شورای امنیت ممکن است؟
کلینتون در پاسخ گفت روشن نیست تا چه حد موفق باشیم اما، او تلاش خواهد کرد روشن کند یک ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای تحت هیچ شرایطی در جهت منافع هیچ کس نیست. سناتور ایالت نیویورک گفت تمام تلاش خود را برای دستیابی به تحریم هایی که به تغییر محاسبه ی رهبری جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و نیروی قدس منجر شود به کار خواهد بست.
کلینتون در بخش دیگری از سخنان خود گفت می کوشد در همکاری نزدیکی با روسیه بحران موشکی بین دو کشور را از وضعیت خطرناک کنونی خارج کند تا بفوریت ممانعت از دستیابی کره ی شمالی و ایران به جنگ افزار هسته ای در دستور کار مشترک واشنگتن و مسکو قرار گیرد.
وزیر پیشنهادی دولت اوباما برای اداره ی وزارت خارجه گفت تقویت روابط با چین و هم پیمانان در اروپا و دیگر نقط جهان از جمله دموکراسی های نوپا در کانون سیاست آمریکا خواهد بود.
پیشاپیش جلسه ی امروز هیلری کلینتون با بسیاری از اعضای کمیته ی روابط خارجی، از جمله سناتور ارشد و جمهوریخواه کمیته ریچارد لوگر ملاقات های جداگانه داشت. کلینتون دیشب باتفاق ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی اوباما، با کاندالیزا رایس، وزیر خارجه، و استیون هدلی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم ملاقات دیگری داشت تا در جریان آخرین جزئیات تحولات بین المللی قرار گیرد.
افغانستان از الویت های مورد نظر ژنرال جیمز جونز یکی از محورهای نشست امروز کمیته ی روابط خارجی سنا بود. این جلسه با انتشار گزارش واشنگتن پست درباره ی عزم دولت اوباما در راستای بررسی اساسی سیاست آمریکا در افغانستان همزمان شد. واشنگتن پست می نویسد اوباما طرح پنتاگون برای اعزام سی هزار نیروی بیشتر به افغانستان که شمار نیروهای آمریکا در آن کشور را به تقریبا دو برابر می رساند تائید خواهد کرد. بنا بر گزارش اعضای گروه امنیت ملی اوباما انتظار بهبود چشمگیر اوضاع در افغانستان را در نتیجه ی این اعزام نیرو ندارند اما، معتقدند زمان کافی در اختیار آنها قرار می دهد تا استراتژی جدید و فراگیری را تهیه کنند که پاکستان، هند و ایران را نیز در بر می گیرد.
کلینتون، بانوی نخست پیشین آمریکا، همچنین از سوی گروهی از قانونگذاران در ارتباط با تلاش های بنیاد همسرش، بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در جمع آوری کمک های مالی بین المللی و هر گونه احتمال تضاد منافع با عملکرد او مورد پرسش قرار گرفت.
در نشست امروز چلسی، دختر هیلری کلینتون، همراه او بود. حضور او یادآور تلاش های بی وقفه اش در دوران انتخابات برای پیروزی مادرش بود.
انتظار می رود صلاحیت هیلری کلینتون روز پنج شنبه در کمیته ی روابط خارجی تائید و به کل سنا ارجاع شود. احتمال می رود کلینتون بیستم ژانویه، روز مراسم تحلیف براک اوباما از سنا رای اعتماد بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست: