۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

آزادی باب لوینسون می تواند در تجدید روابط ایران و آمریکا موثر باشد

یک سناتور دموکرات آمریکایی معتقد است باب لوینسون، مامور آمریکایی پیشین اداره ی آگاهی فدرال، «اف بی آی»، که بنا به گزارش ها از حدود دو سال پیش در ایران ناپدید شده است در زندانی مخفی در ایران نگهداری می شود. سناتور بیل نلسون این اظهارات را در جلسه ی بررسی تائید صلاحیت سناتور دموکرات هیلری کلینتون، وزیر پیشنهادی امور خارجه ی آمریکا، در کمیته ی روابط خارجی سنا، مطرح کرد و از کلینتون خواست از تمام توان خود برای یافتن این آمریکایی اهل ایالت او، فلوریدا، استفاده کند.
هیلری کلینتون امکان تماس با این آمریکایی یا آزادی او را فرصتی فوق العاده برای حکومت ایران توصیف کرد.
اظهارات سناتور نلسون بار دیگر ادعای ناپدید شدن مرموز لوینسون در جزیره ی کیش در مارس دو هزار و هفت را به سطح اخبار بازگرداند و آن را به رویکرد جدید تماس دولت اوباما با ایران گره زد.
بیل نلسون سناتور ایالت فلوریدا، محل سکونت همسر و هفت فرزند باب لوینسون، می گوید برای پیگیری مساله حتی با سفیر ایران در سازمان ملل متحد تماس داشته است. سناتور نلسون می گوید گر چه سفیر ایران اجازه ی گفتگو با سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد را ندارد اما، با ملاقات با او به عنوان نماینده ی مردم فلوریدا موافقت کرده است. نلسون به کلینتون که انتظار می رود تا یک هفته ی دیگر رهبری دیپلماتیک آمریکا را در وزارت خارجه در دست بگیرد گفت متاسفانه تمام درها بسته شده است و به سفیر ایران در سازمان ملل این را منتقل کرده است که اگر در پی تجدید روابط میان ایران و آمریکا هستیم شکستن این در بسته فرصت بزرگی برای ایران است زیرا به اعتقاد ما لوینسون در یک زندانی مخفی در نقطه ای در ایران نگهداری می شود.
هیلری کلینتون، بانوی نخست پیشین آمریکا و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به اظهارات نلسون این نکته را تائید کرد که دادن امکان تماس یا آزادی لوینسون نمایش حسن نیت متقابل ایران نسبت به رویکرد جدید تماس دولت اوباما با تهران خواهد بود.
کریستین لوینسون، همسر لوینسون، که نخستین بار دسامبر دو هزار و هفت برای پیگیری وضعیت همسرش با مقامات ایران ملاقات کرد می گوید این بار اولی است که درباره ی محل احتمالی همسرش خبری می شنود.
بدنبال اظهارات کلینتون انتظار می رود در هر گونه تماس احتمالی میان دو کشور مساله مفقود شدن یکی از اتباع آمریکا پیگیری شود.
بنا به گزارش ها لوینسون که سال هزار و نهصد و نود و هشت از اف بی ای بازنشسته شد با هدف گردآوری اطلاعات برای یکی از مشتریان شرکت خصوصی امنیتی اش به جزیره ی کیش رفته بود.
مساله ی ناپدیدشدن لوینسون بارها از سوی وزارت خارجه ی آمریکا با ایران در میان گذاشته شد اما، هیچگاه موضوع گفتگوهای دو کشور بویژه ی در مذاکرات سه جانبه ی ایران و آمریکا و عراق نبود.
در نشست دیروز هیلری کلینتون عهد کرد مساله را با جدیت پیگیری کند.
فردا کمیته ی روابط خارجی سنا همزمان با رسیدگی به تائید صلاحیت سوزان رایس، نماینده ی پیشنهادی آمریکا در سازمان ملل متحد، صلاحیت کلینتون را تائید و به کل سنا ارجاع می کند. احتمال دارد کلینتون بیستم ژانویه، روز مراسم تحلیف براک اوباما از سنا رای اعتماد بگیرد.
دیروز و امروز، گروه کثیری از اعضای کابینه ی اوباما در سنا حضور داشته و دارند. روند تائید صلاحیت دیگر وزیران با استثناء دو وزیر به خوبی به پیش می رود. جلسه ی بررسی تائید صلاحیت تیموتی گایتنر، وزیر پیشنهادی خزانه داری، و ری لحود، وزیر پیشنهادی راه و ترابری، بدلیل پاره ای مسائل حاشیه ای نه چندان جنجالی به پس از بیستم ژانویه موکول شد. امروز، نیز جلسه ی رسیدگی به تائید صلاحیت ژنرال بازنشسته اریک شینسکی، وزیر پیشنهادی وزارت نظامیان بازنشسته، برگزار شد. اریک شینسکی، رئیس پیشین ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا، که چون اوباما زاده ی هاوایی است، از منتقدان صریح الهجه ی نحوه ی اداره ی جنگ عراق در دولت پرزیدنت بوش بود. ریاست جلسه ی کمیته ی امور نظامیان بازنشسته را دنیل آکاکا، یک سناتور هم ایالتی شینسکی، برعهده دارد. شینسکی که تبار ژاپنی دارد عالیرتبه ترین آمریکایی آسیایی تبار نظامی در تاریخ آمریکاست و در صورت تائید صلاحیت نخستین مسول آسیایی تبار رسیدگی به مشکلات نیروهای آمریکایی بازگشته از جنگ خواهد بود.
جلسه ی دیگری هم برای بررسی صلاحیت تام ویلسک، وزیر پیشنهادی کشاورزی، در جریان است.
در همین حال، عصر امروز، سناتور جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری منتخب، بلافاصله پس از ورود به واشنگتن نتایج سفر چند روزه ی خود به پاکستان، افغانستان و عراق را در اختیار براک اوباما می گذارد.
اوباما و بایدن امروز به دعوت جان رابرتز، رئیس دیوان عالی، به ساختمان مرکز عالی قضایی آمریکا می روند تا ملاقاتی پیش از مراسم تحلیف روز سه شنبه با قضات عالی مقام آمریکا داشته باشند. مراسم سوگند اوباما توسط قاضی جان رابرتز انجام می گیرد و جوزف بایدن توسط قاضی جان پال استیونس سوگند داده خواهد شد. این سومین بار در تاریخ آمریکا است که چنین بازدیدی توسط رئیس جمهوری منتخب و معاون او از دیوان عالی صورت می گیرد. آخرین نمونه ی آن به سال نود و دو، زمان بازدید بیل کلینتون و ال گور، باز می گردد و نخستین آن بازدید رونالد ریگن و جرج بوش پدر در نوامبر هزار و نهصد هشتاد بود.
جوزف بایدن امروز صبح از سفر به کویت، پاکستان، افغانستان و عراق بازگشت و وارد واشنگتن شد تا عصر یافته های خود را طی گزارشی در اختیار رئیس جمهوری منتخب قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست: