۱۳۸۷ دی ۱۸, چهارشنبه

دیدار تاریخی در کاخ سفید

کمتر از دو هفته به مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایالات متحده؛ رهبر آتی، رهبر کنونی، و رهبران گذشته ی آمریکا در یک نشست تاریخی در کاخ سفید گردهم آمدند. ظهر امروز پرزیدنت بوش میزبان ضیافت ناهاری به ابتکار براک اوباما و با حضور بوش پدر، بیل کلینتون، و جیمی کارتر، روسای جمهوری پیشین در قید حیات آمریکا، بود. اوباما در حالی امروز برای بهره گیری از تجربیات این رهبران پا به کاخ سفید گذاشت که تنش در خاورمیانه و بحران اقتصادی در آمریکا او را با چالش های جدی روبرو کرده است. پرزیدنت بوش پیش از ضیافت ناهار در برابر رسانه ها خطاب به اوباما گفت آرزوی همه ی ما توفیق شماست. اوباما که در دفتر کار رئیس جمهوری در میان چهار رئیس جمهور آمریکا ایستاده بود تاکید کرد این آقایان مشقات و امکانات این دفتر را درک می کنند و مشاوره و بهره بردن از تجربیات آن ها برای من بسیار سودمند است.
روسای جمهوری پیشین بطور سنتی طی مراسم تشریفاتی یادبود یا افتتاح در کنار هم حاضر می شوند اما، این گردهم آیی با نمونه های تاریخی پیشین بسیار متفاوت است. بی تردید تجربیات گسترده و عمیق چهار رئیس جمهوری آمریکا در پیگیری روند ناکام صلح خاورمیانه طی چند دهه ی گذشته از موضوعات مهم مد نظر براک اوباما در نشست امروز بوده است.
پیشنهاد گردهم آیی روسای جمهوری آمریکا در کاخ سفید را براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب، طی دیدار نخست با پرزیدنت بوش در دهم نوامبر مطرح کرد. اوباما امروز پس از یک نشست نیم ساعته با پرزیدنت بوش این فرصت را داشت که سیزده روز پیش از در دست گرفتن قدرت از تجربیات جرج هربرت واکر بوش، بیل کلینتون، و جیمی کارتر، فرماندهان پیشین کل قوا، نیز بهره مند شود.
هر یک از این رهبران دیدگاههای ایدئولوژیک متفاوتی دارند و حضور اوباما در کنار آنان پیام رویکرد دو حزبی او را برجسته تر می کند. به اعتقاد بسیاری در طول چند دهه ی گذشته صلح خاورمیانه یکی از مهمترین الویت های سیاست خارجی آمریکا بوده است. بوش پسر و پدر، کلینتون و کارتر هر چند انتقادهایی را به یکدیگر وارد کرده اند اما، با کمی و کاستی هایی در مقاطع مختلف تاریخی تلاش بسیاری را برای آشتی میان اعراب و اسرائیل انجام دادند. کارتر حتی اخیرا علیرغم نارضایی دولت بوش برای دیدار با رهبران حماس به منطقه سفر کرد.
براک اوباما که از آغاز جنگ دوازده روزه در غزه از اظهارنظر درباره ی اوضاع منطقه پرهیز می کرد و تاکید داشت که مهم است جهان یک صدای واحد را از رئیس جمهوری بر سر قدرت در آمریکا بشنود دیروز سکوت خود را شکست و گفت ضایعه ی کشته شدن غیرنظامیان در غزه و اسرائیل مایه ی نگرانی عمیق اوست و پس از بیستم ژانویه حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اوباما امروز نیز در یک کنفرانس خبری در این باره مورد پرسش قرار گرفت و تاکید کرد سکوت نسبی او به این معنی نیست که نگران بحران انسانی در منطقه نیست.
یکی از مقامات حماس در طول رقابت های انتخاباتی ابراز امیدواری کرده بود ریاست جمهوری اوباما سرآغاز فصل جدیدی در خاورمیانه باشد. اوباما از همین رو مورد انتقاد قرار می گرفت که رهبر آرمانی برای تروریست هاست.
اوباما که ماه ژوئیه طی سفری به اسرائیل دفاع آن کشور در قبال حملات موشکی به مناطق شهری را تائید کرد و همان سخنان او طی جنگ اخیر از سوی رهبران اسرائیل تکرار می شود دیروز در پاسخ به منتقدانش گفت از حدود دو هفته ی دیگر در راستای حل و فصل مناقشه در خاورمیانه بطور موثر و مداوم وارد عمل خواهد شد چرا که حل اختلافات نه تنها در جهت منافع مردم خاورمیانه بلکه در جهت تامین امنیت مردم آمریکا است.
دیدار امروز در کاخ سفید طی نزدیک به سه دهه امری بی سابقه است. آخرین گردهم آیی روسای جمهوری پیشین آمریکا در کاخ سفید به سال هزار و نهصد و هشتاد و یک بازمی گردد. نشستی که به میزبانی پرزیدنت ریگن و با حضور ریچارد نیکسون، جرالد فورد، و جیمی کارتر برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست: