۱۳۸۷ دی ۲۷, جمعه

ایران در کانون اختلافات بر سر تصویب توافقنامه هسته ای آمریکا و امارات

رئیس کمیته ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم و تجارت در مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز تاسف از تعجیل دولت بوش در امضای توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی با امارات متحده ی عربی از دولت براک اوباما می خواهد، تا زمانی که امارات در جلوگیری از انتقال تجهیزات و فناوری های حساسی که در برنامه ی هسته ای و نظامی ایران مورد استفاده قرار می گیرد دست به اقدامی جدی تر نزند، آن توافقنامه را برای کسب تائید به کنگره ارسال نکند. این توافقنامه که دیروز در آخرین روزهای کار دولت بوش توسط وزیران خارجه ی آمریکا و امارات به امضا رسید با انتقاد گروه کثیری از قانونگذاران در هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه روبروست. اعضای ارشد کابینه ی براک اوباما دیروز در جلسات بررسی تائید صلاحیت سنا به قانونگذاران گفتند دولت جدید رویکرد برقراری تماس و تشدید تحریم را در برابر ایران در نظر دارد.
توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا و امارات برای اجرا باید از سوی دولت به کنگره ارجاع شود. اگر بر خلاف خواسته ی قانونگذاران چنین اتفاقی بیافتد و توافقنامه به کنگره فرستاده شود قانونگذاران طی دوره ای نود روزه می توانند آن را مورد بررسی قرار داده و رد یا تائید کنند. از این رو اعضای ارشد کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان پیشاپیش قطعنامه ای را تنظیم کرده اند تا توافقنامه پیش از اطمینان از همکاری کامل امارات در قبال ایران قابل اجرا نباشد.
بدنبال امضای توافقنامه همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا و امارات توسط کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، و همتای اماراتی اش، عبدالله بن زاید آل نهیان، خانم رایس در آخرین روزهای فعالیتش گفت این الگویی بهنگام و قدرتمند برای امارات و منطقه است و تاکید کرد رویکرد امارات در راه اندازی برنامه ی هسته ای در تضاد کامل با رویکرد ایران قرار دارد.
امارات پذیرفته است بدنبال چرخه ی تولید سوخت هسته ای نرود و نیاز خود به اورانیوم غنی شده را از بازار بین المللی تامین کند.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی کنگره، از بابت این تصمیم امارات ابراز خوشنودی کرده است اما، وعده داد در صورت ارسال توافقنامه به کنگره آن را بدقت مورد کنکاش قرار داده تا از همکاری کامل امارات در جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای اطمینان حاصل شود.
برد شرمن، رئیس کمیته ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم و تجارت کنگره، می گوید امارات به مرکز تجارت ایران بدل شده است و شرکت های صوری ایرانی و ماموران وابسته به رژیم از روابط نزدیک با امارات در ایجاد شبکه هایی برای واردات تجهیزات پیشرفته ی مورد مصرف در برنامه ی هسته ای، موشکی و نظامی استفاده می کنند.
اعضای ارشد کمیته ی امور خارجی تائید می کنند تجهیزات الکترونیکی ساخت آمریکا که از بمب های دست ساز کنار جاده ای در عراق و افغانستان سر درآورده است از طریق همین شبکه ی واسطه ها به ایران منتقل شده است.
اشاره ی قانونگذاران به پرونده ی شرکت تجاری «Mayrow» است که طی آن وزارت بازرگانی آمریکا دریافت افرادی در ارتباط با این شرکت مدارهای الکترونیکی کامپیوترهای آمریکایی را از طریق امارات به ایران فروخته اند تا به عنوان چاشنی انفجاری بمب های کنار جاده ای مورد استفاده قرار گیرد.
قانونگذاران می گویند شبکه ی قاچاق هسته ای عبدالقدیر خان پاکستانی از طریق ایجاد روابط مشابهی در امارات در منطقه فعالیت می کرد و امارات سال دو هزار و هفت، حدود چهار سال پس از افشای فعالیت شبکه ی عبدالقدیر خان، قانون کنترل صادارت را پذیرفت.
وزیر خارجه ی امیرنشین خوابیده بر منابع نفت و گاز می گوید امارات درباره ی نیازهایش در آینده به انرژی هسته ای صلح آمیز بسیار شفاف عمل کرده است.
رئیس کمیته ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای کنگره امکان حمایت قانونگذاران از دستیابی کشورهای حوزه ی خلیج فارس به انرژی هسته ای را رد نمی کند اما، معتقد است این مهم زمانی رخ خواهد داد که آنها قابلیت های لازم برای پایبندی به استانداردهای بالای بین المللی در جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای را به نمایش بگذارند.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، باتفاق برد شرمن قطعنامه ای را برای متوقف کردن این توافقنامه آماده کرده اند اما، مدتی پیش وال استریت جورنال گزارش داده بود که امارات پیشاپیش قراردادهایی را با «Thorium Power» و «CH2M Hill»، دو شرکت مهندسی اتمی آمریکا، امضا کرده است. بنا به گزارش ها امارات یکی از مقامات پیشین کمیسیون نظارت کننده بر برنامه ی هسته ای آمریکا را برای راه اندازی برنامه ی هسته ای اش استخدام کرده است.
دیروز میشل فلورنوی، معاون پیشنهادی براک اوباما برای معاونت امور سیاسی وزارت دفاع، در جلسه ی رسیدگی به تائید صلاحیتش در سنا، در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، گفت مقید کردن کشورهای منطقه ی خلیج فارس به همکاری های چندجانبه می تواند راهکار مناسبی برای منصرف کردن ایران از دستیابی به امکان تولید جنگ افزار هسته ای باشد.
میشل فلورنوی، معاون پیشنهادی امور سیاسی وزارت دفاع، و ویلیام لین، قائم مقام پیشنهادی وزارت دفاع، به سناتور لوین گفتند در جهت منافع ملی آمریکاست که در تماس مستقیم با ایران ثبات و امنیت را در منطقه ترویج دهد. میشل فلورنوی درباره ی چشم انداز همکاری دیگر بار ایران و آمریکا بر سر افغانستان گفت این مهم باید در یک بازنگری سیاسی درون دولتی درباره ی ایران بدقت مورد بررسی قرار گیرد.
قطعنامه ی دیگری هم در کنگره در دست بررسی است که کمک های مالی آمریکا به سازمان ملل متحد را به اجرای اصلاحات اساسی در آن سازمان منوط می کند.
قطعنامه در واقع واکنشی است به خبر ریاست ایران بر برنامه ی توسعه ی سازمان ملل متحد. این برنامه ی سازمان ملل سابقه ی طولانی سوء مدیریت را در پرونده ی خود دارد و نمونه ی آشنای آن رسوایی دادن کمک های مالی به کره ی شمالی بود. ایلیانا راس لتینن، عضو جمهوریخواه و بانفوذ کنگره، می گوید سپردن توزیع میلیاردها دلار بودجه ی این برنامه به دست جمهوری اسلامی ایران با سوابق روشن اش یک پیروزی برای آن رژیم سرکوبگر و یاغی است و ضمن افزایش نفوذ ایران بر سازمان ملل متحد ماموریت بنیادی آن سازمان را برای مقابله با دیکتاتورها، ناقضان حقوق بشر، و احترام به معیارهای بین المللی زیر سوال می برد.

هیچ نظری موجود نیست: