۱۳۸۷ دی ۲۶, پنجشنبه

کابینه ی اوباما در عیارسنج سنا

سنای آمریکا امروز صحنه ی حضور گروهی از اعضای ارشد کابینه ی براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب، بود. جنت ناپولیتانو و اریک هولدر، وزیران پیشنهادی امنیت ملی و دادگستری، سوزان رایس، نماینده ی پیشنهادی آمریکا برای سازمان ملل متحد، و ویلیام لین، کاندیدای قائم مقامی وزارت دفاع، شماری از اعضای کابینه اند که امروز در برابر کمیته ی های مسول بررسی صلاحیت اعضای کابینه قرار گرفتند. در ابتدای جلسه ی کمیته ی روابط خارجی، صلاحیت هیلری کلینتون، وزیر پیشنهادی امور خارجه، با شانزده رای موافق در برابر یک رای مخالف تائید و به کل سنا ارجاع شد تا احتمالا کلینتون پس از مراسم تحلیف روز سه شنبه از سنا رای اعتماد بگیرد. تنها رای مخالف در کمیته را سناتور جمهوریخواه دیوید ویدر داد. ویدر می گوید فعالیت های بنیاد کلینتون در جمع آوری کمک های مالی از کشورهای خارجی می تواند تصمیم گیری های هیلری کلینتون در وزارت خارجه را با شک و شبهه روبرو کند و از این رو دریافت این کمک ها باید متوقف شود. هیلری کلینتون می گوید همسرش بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، موافقت کرده است فهرست تمام کمک کنندگان را در اختیار دولت قرار دهد و مقامات دولت اوباما را پیش از تصمیم به برگزاری هر گونه سمینار یا کنفرانس برونمرزی در جریان قرار می دهد. هیلری کلینتون هر چند تا پیش از اخذ رای اعتماد از مقام خود در سنا استعفا نمی دهد اما، امروز در صحن سنا سخنرانی خداحافظی خود را قرائت کرد. سناتور جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری منتخب، نیز امروز سخنرانی مشابهی در صحن سنا برای خداحافظی از همکارانش دارد.
بدنبال ارجاع رای اعتماد کلینتون به کل سنا کمیته ی روابط خارجی بررسی صلاحیت سوزان رایس، نماینده ی پیشنهادی آمریکا در سازمان ملل متحد، را آغاز کرد. رایس دکترای روابط خارجی دارد و جوانترین مدیرکل وزارت امور خارجه در آمریکا محسوب می شود. او در دولت کلینتون اداره ی امور آفریقا را در وزارت خارجه برعهده داشت.
اوباما برای سوزان رایس که مشاور سیاست خارجی او در طول کمپین انتخاباتی بود ارزش بسیاری قائل است و قصد دارد مقام سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد را به یک پست کابینه ارتقاء دهد. رایس در عین حال به قانونگذاران وعده داد برای اجرای سیاست های اوباما همکاری نزدیکی با وزیر خارجه داشته باشد.
سوزان رایس ضمن انتقاد از کندی عمل سازمان ملل متحد در رسیدگی به بحران های بین المللی از جمله نسل کشی در دارفور و برنامه ی هسته ای ایران عهد کرد گسترش فصول مشترک آمریکا با چین و روسیه را برای مقابله با خطرات مشترک جهانی در دستور کار خود قرار دهد. رایس گفت رسیدگی به برنامه ی هسته ای ایران برای شورای امنیت یک ضرورت است. سوزان رایس در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات راس فاینگلد درباره ی رویکرد دولت اوباما در شورای امنیت در راستای ایجاد اجماع جهانی بر سر تحریم های جدید علیه ایران گفت تلاش بر این است که خطر ایران هسته ای و مداخلاتش در خاورمیانه کاهش بیابد اما، چالش اصلی این است که چگونه این مهم اتفاق می افتد. سفیر آتی آمریکا در سازمان ملل گفت دیپلماسی از طریق تماس مستقیم با ایران و افزایش همزمان تحریم ها رویکرد کلی است اما، برای صحبت از اینکه این رویکرد چه جزئیاتی خواهد داشت و چه تحریم هایی تنبیهی را در نظر دارد هنوز بسیار زود است.
رایس با انتقاد از گرایش فعلی ضد اسرائیلی در سازمان ملل گفت دولت اوباما برای دفاع از حقوق بشر در هر کجا خواهد ایستاد اما، معتقد به اصلاحاتی درون سازمان ملل است. رایس گفت هر چه در توان دارد برای پیشبرد راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطینی خرج می کند.
سوزان رایس در صورت تائید سنا نخستین زن سیاهپوستی است که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد را بر عهده می گیرد.
با وجود احتمال عبور بی دردسر بسیاری از وزیران پیشنهادی از عیارسنج سنا تائید صلاحیت ها چندان بی مساله هم به پیش نمی رود.
جمهوریخواهان امروز اریک هولدر، وزیر پیشنهادی دادگستری، را برای شماری از تصمیم گیری هایش در دوران خدمت در وزارت خزانه داری دولت کلینتون به سختی به پرسش گرفتند. هولدر، که در صورت کسب مهر تائید سنا نخستین وزیر سیاهپوست دادگستری در تاریخ آمریکا خواهد بود، به قانونگذاران گفت درباره ی بعضی تصمیمات از جمله عفو مارک ریچ، یک تاجر متواری، که به دستور پرزیدنت کلینتون صورت گرفت او کاملا در جریان جزئیات قرار نداشت و از این بابت متاسف است. ریچ که در آخرین روز ریاست جمهوری کلینتون مورد عفو قرار گرفت به اتهام انجام معاملات نفتی با ایران در دوران گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی و طفره رفتن از پرداخت مالیات تحت تعقیب قانونی قرار داشت و به سوئیس گریخته بود. از دیگر موارد مورد بحث میزان نقش اریک هولدر در عفو شانزده عضو دو گروه ملی گرای تروریستی پورتوریکویی در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون است.
قائم مقام پیشین وزارت دادگستری در دولت کلینتون به قانونگذاران گفت با تمام توان و ابزارهای موجود در مبارزه با تروریسم مبارزه خواهد کرد و در عین به حفظ امنیت عمومی و حفظ حقوق شهروندی پایبند خواهد ماند. هولدر در پاسخ به پرسشی از سوی سناتور دموکرات پتریک لیهی، رئیس دموکرات کمیته ی امور قضایی سنا، گفت روشی که برای اقرارگیری از مظنونین به فعالیت های تروریستی استفاده می شود و به غرق کردن مصنوعی موسوم است از دیدگاه او شکنجه محسوب می شود. مقامات دولت بوش استفاده از روش های تند را در شرایطی که پای امنیت آمریکا مطرح است مجاز می دانند و گفته می شود این روش در گرفتن اطلاعات از خالد شیخ محمد، طراح حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دو هزار و یک، موثر بوده است. هولدر گفت استفاده از این روش نقض کنوانسیون ژنو است و کشورهای دیگر نیز مجاز نیستند شهروندان ما را برای منافع ملی خود به این شیوه شکنجه کنند.
گروهی از جمهوریخواهان هولدر را بسیار نزدیک به اوباما می دانند و معتقدند این رابطه میزان استقلال قوه ی قضاییه از قوه ی مجریه را زیر سوال می برد. نگرانی این است که شرایطی مشابه عملکرد آلبرتو گونزالس، وزیر پیشین دادگستری، تکرار شود. گونزالس که بیش از حد به پرزیدنت بوش وفادار بود بدلیل مجموعه ای از اقدامات حزبی از سوی سنا مورد استیضاح قرار گرفت و کناره گیری کرد.
جمهوریخواهان از کتابخانه ی کلینتون خواستار اطلاعات بیشتری درباره ی هولدر شده اند.
جمهوریخواهان یکی دیگر از وزیران پیشنهادی اوباما را هم دستمایه ی خوبی برای اعمال فشار می بینند. رهبری دموکرات ها در سنا در سایه ی همین فشارها اعلام کرد جلسه ی بررسی صلاحیت تیموتی گایتنر، وزیر پیشنهادی خزانه داری، برای تحقیقات بیشتر به پس از مراسم تحلیف موکول شد. گیتنر این هفته از کوتاهی خود در پرداخت بخشی از مالیات خود طی سالهای دو هزار و یک تا دو هزار و سه خبر داد و گفت پس از آگاهی از این اشتباه مالیات و جریمه ی آن را پرداخت کرد. امروز استوارت لیوی، معاون فعلی وزارت خزانه داری، موافقت کرد به عنوان کفیل وزیر تا کسب رای اعتماد تیموتی گایتنر رهبری وزارتخانه را در دست بگیرد.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم دیروز طی نشستی با براک اوباما، که هدف از آن گزارش سفر مشترک او با جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری منتخب، به پاکستان، افغانستان و عراق بود، ضمن اعلام حمایت خود از گایتنر گفت تصور نمی کند جمهوریخواهان قصد مانع تراشی در راه آغاز به کار بهترین فرد مورد نظر برای اداره ی وزارت خزانه داری را در شرایط کنونی بحران اقتصادی داشته باشند. براک اوباما با اعلام حمایت کامل خود از گایتنر ابراز اطمینان کرد که او سرانجام از سنا رای اعتماد بگیرد.
جمهوریخواهان همچنین پیشاپیش برای کرسی سنای اوباما نقشه می کشند. ساعت دو بعدازظهر امروز رولند بوریس، پس از شرکت در مراسم ادای سوگند که توسط دیک چینی، معاون ریاست جمهوری، در صحن سنا اجرا شد، رسما بر کرسی خالی براک اوباما در سنا تکیه زد. بوریس از سوی راد بلگیویچ، فرماندار دموکرات ایلینوی، برای تصاحب کرسی خالی اوباما در سنا معرفی شده بود اما، از آنجایی که فرماندار با اتهامات فساد اداری روبروست دموکرات ها در سنا در روزهای نخست ب این انتصاب مخالفت کردند. بوریس، دادستان کل پیشین ایلینوی، ناکام رقابت های پیاپی انتخابات درون ایالتی، در هفتاد و یک سالگی در میان ناباوری پا به سنای ایالات متحده ی آمریکا می گذارد. جمهوریخواهان امیدوارند بتوانند در سایه ی اتهامات فساد فرماندار دموکرات ایلینوی که در آستانه ی استیضاح قرار دارد و کهولت بوریس انتخابات سال دو هزار و ده را پیروز شده و کرسی اوباما را از چنگ دموکرات ها درآورند.
در یکی دیگر از جلسات بررسی صلاحیت اعضای کابینه چهره ی جنت ناپولیتانو، وزیر پیشنهادی امنیت ملی، در کمیته ی امنیت ملی سنا دیده می شد. ناپولیتانو که فرماندار دموکرات یک ایالت مرزی، آریزونا، است از عزم خود برای ترمیم ساختار در هم ریخته ی مهاجرتی آمریکا خبر داد. او در صورت تائید سنا نخستین وزیر دموکرات و زن وزارت امنیت ملی خواهد بود. وزارت امنیت ملی پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر و با هدف ایجاد هماهنگی میان سازمان های مسول امور مهاجرت و امنیت ایجاد شد. سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب انتخاباتی اوباما، که هم ایالتی ناپولیتانو است برای اعلام حمایت از او در آغاز جلسه در کنار او نشست و از عملکرد فرماندار ایالتش تقدیر کرد.
اوباما که پس از پیروزی در انتخابات با مک کین چندین بار در تماس بوده است می کوشد جمهوریخواهان بیشتری را به دایره ی نزدیکانش اضافه کند.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو با نفوذ کمیته ی روابط خارجی سنا و یکی از مدیران پیشین کمپین سناتور جان مک کین، و سناتور دموکرات جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا، دیروز دیداری با اوباما داشتند. هدف ارائه ی گزارش سفر مشترک پنج روزه ی گراهم و بایدن به کویت، پاکستان، افغانستان و عراق و بطور کلی وضعیت جنگ با تروریسم بود.
ساعاتی پیش از این نشست یک پیام صوتی از بن لادن، رهبر شبکه ی تروریستی القاعده، بر روی اینترنت منتشر شد که در آن رهبر القاعده مسلمانان جهان را به جهاد علیه اسرائیل و دولت های عرب دعوت می کند و بدون نام بردن از اوباما می گوید دولت جدید آمریکا نمی تواند با وجود بحران اقتصادی به دو جنگ در عراق و افغانستان ادامه دهد.
اوباما در واکنش به این پیام صوتی بن لادن و القاعده را خطر شماره ی یک امنیت آمریکا توصیف کرد و گفت دولت او تلاش خواهد کرد در همکاری با کنگره، جمهوریخواهان، و مردم آمریکا مانع ایجاد پناهگاهی برای القاعده در منطقه با هدف دست زدن به حمله ی دیگری به آمریکا شود. اوباما گفت دستیابی به این مهم نیازمند یک رویکرد منطقه ای است و مشکل افغانستان را بدون توجه به پاکستان نمی توان حل کرد.
جوزف بایدن با اشاره به یافته های خود از سفر به منطقه گفت در افغانستان به منابع انسانی و مالی بیشتری نیاز است. بایدن ضمن تائید بروز یک تغییر عمده بدنبال اعزام بیش از سی هزار نیروی جدید به افغانستان در عین حال گفت شرایط پیش از اینکه رو به بهبود بگذارد وخیم تر شده و شمار تلفات نیروها بالا خواهد رفت.
سناتور گراهم که از منتقدان صریح الهجه ی اوباما در رقابت های انتخاباتی بود ضمن تائید دیدگاه اوباما مبنی بر اینکه افغانستان در سالهای اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است گفت اینک فرصت مناسبی پیش رو داریم تا نیروهای آمریکا را به شکلی مسولانه از عراق خارج کنیم.
گراهم گفت شور و حرارت غیرقابل توصیفی را در پاکستان نسبت به آغاز ریاست جمهوری براک اوباما شاهد بود و معتقد است اینک فرصتی در اختیار آمریکا قرار دارد تا با گسترش تماس ها با جامعه ی جهانی از حمایت آنان از برقراری ثبات در افغانستان، پاکستان و عراق اطمینان حاصل شود.
اوباما ضمن تقدیر از گراهم گفت قصد دارد او را به فهرست مشاوران سیاست خارجی خود بیافزاید.

هیچ نظری موجود نیست: