۱۳۸۷ بهمن ۸, سه‌شنبه

وزیر دفاع آمریکا: برای کنترل ایران راههای غیرنظامی وجود دارد

کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا از بامداد امروز میزبان رابرت گیتز، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، است. بررسی استراتژی دولت پرزیدنت اوباما در عراق، افغانستان و منطقه در کانون نشست های امروز وزیر دفاع با قانونگذاران قرار دارد.
نشست امروز کمیته ی نیروهای مسلح سنا جلسه ی بررسی تائید صلاحیت رابرت گیتز نبود. آقای گیتز یکی از دو وزیر جمهوریخواه کابینه توسط پرزیدنت اوباما در مقام خود به عنوان وزیر دفاع ابقاء شد و از این رو نیازی به کسب رای اعتماد دوباره نداشت. اما، قانونگذاران از جمله سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته، مشتاق بودند بدانند با توجه به اینکه افغانستان در راس الویت های دفاعی پرزیدنت اوباما قرار دارد چه رابطه ای میان سرعت کاهش نیروهای آمریکا در عراق و افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان دیده می شود.
رابرت گیتز جنگ افغانستان را بزرگترین چالش نظامی پیش روی آمریکا توصیف کرد و گفت پنتاگون احتمالا دو تیپ رزمی تازه نفس تا اواخر بهار و سومین تیپ را هم در اواخر تابستان به افغانستان اعزام می کند. رابرت گیتز گفت راه حل صرفا نظامی برای افغانستان وجود ندارد اما، کمبود نیرو در مناطق ناامن افغانستان به طالبان اجازه داده است این خلاء قدرت را پر کند.
دولت اوباما قصد دارد در سال جاری میلادی بیش از سی هزار نیروی جدید به افغانستان بفرستد و شمار نیروهای آمریکا در آن کشور را به دو برابر برساند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین درباره ی سیاست ایران در افغانستان و افزایش یا کاهش حجم مهمات و سلاحهای ساخت ایران که وارد افغانستان می شود از وزیر دفاع سوال کرد.
رابرت گیتز گفت گر چه شاهد افزایش نسبتا کم تجهیزات یافته شده ی ساخت ایران در افغانستان هستیم اما، اساسا این تجهیزات و مهمات چندان چشمگیر نیست و نسبتا اندک است. وزیر دفاع آمریکا سیاست تهران در افغانستان را سیاستی دوگانه عنوان کرد که ضمن حفظ روابط با کابل همواره نگاهی به بالابردن هزینه ی ادامه ی حضور آمریکا در افغانستان دارد.
آقای گیتز در گزارش مکتوب امروز خود به سنا نوشته است جاه طلبی منطقه ای و هسته ای ایران کماکان چالشی بزرگ برای آمریکاست اما، وزیر دفاع تاکید کرد معتقد است برای کاستن از قدرت ایران در راستای تهدید همسایگانش و کاشتن بذر بی ثباتی در سراسر خاورمیانه راههای غیرنظامی وجود دارد. رابرت گیتز به سنا می گوید کاهش بهای نفت ایران را از درآمدهای هنگفت محروم کرده و کارآیی تحریم های شورای امنیت را افزایش داده است.
وزیر دفاع در پاسخ به پرسش سناتور کارل لوین درباره ی چشم انداز همکاری واشنگتن و مسکو بر سر طرح مشترک سپر دفاعی در اروپای شرقی در برابر تهدیدهای بالقوه ی موشکی ایران گفت فرصت واقعی برای همکاری وجود دارد و تاکید کرد هدف از این سپر دفاعی ایران است نه روسیه. وزیر دفاع تصریح کرد روسیه درباره ی زمان دستیابی ایران به موشک هایی با شعاع برد تا روسیه و اروپا برداشت نادرستی دارد و او معتقد است پتانسیل جدی برای همکاری در برابر ایران وجود دارد.
ساعت یک و سی دقیقه ی بعدازظهر وزیر دفاع در برابر کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان قرار می گیرد تا به پرسش های آنان پاسخ دهد.
برنامه ی نشست های وزیر دفاع با قانونگذاران طوری ترتیب داده شده که اعضای جمهوریخواه سنا و مجلس نمایندگان بتوانند امروز با پرزیدنت اوباما دیداری غیرعلنی داشته باشند. پرزیدنت اوباما ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه کاخ سفید را به مقصد کنگره ترک کرده و حدود ساعت دوازده وارد ساختمان کنگره شد. دوازده و پانزده دقیقه جلسه ای یک ساعته با رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان که پشت درهای بسته انجام می گیرد. حدود ساعت یک و بیست و پنج دقیقه پرزیدنت اوباما به آنسوی ساختمان کنگره می رود تا نشستی با رهبران جمهوریخواه سنا داشته باشد؛ و سرانجام ساعت دو و سی دقیقه بعدازظهر ساختمان کنگره را ترک می کند.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، هم امروز باتفاق پرزیدنت اوباما راهی کنگره شد اما، ایشان برنامه ی دیگری دارد. ابتدا کریستین جیلیبرند را به عنوان سناتور جانشین هیلری کلینتون سوگند می دهد و سپس در جلسه ی غیرعلنی هفتگی دموکرات ها شرکت می کند.در کانون نشست های امروز رئیس جمهوری در کنگره شنیدن پیشنهادات و انتقادات جمهوریخواهان به طرح هشتصد و بیست و پنج میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی پرزیدنت اوباما قرار دارد.

۱ نظر:

Unknown گفت...

سلام بر جناب سیامک
ضمن توجه دادن به اینکه سیاست آنچه را که ما میبینیم نیست و در رنگهای تابلوی نقاشی سیاستمداران پنهان است
ولی بطور ساده همه میدانیم که با هرکس باید به زبان خودش صحبت کرد مثلا با یک فرد بی سواد نمیشود از مدارات الکترونیکی صحبت کرد یا با فرد دیوانه ای از نقش قالی صحبت کرد!
ایران هم اکنون در دست دیوانگان و سفیهان افتاده که البته خطرناک هم هستند و هدفی جز فتنه و آشوب در سر نمی پرورانند
مردم هم که سرگردانند و محتاج یک لقمه نان
حالا این میگه نره اون میگه بدوش!
وقتی آفتی به درختان می افتد نمیشود با صحبت و داد و فریاد و سمینار و کنفرانس و... با آن برخورد کرد!
هرچیزی راهی دارد و از بین بردن آفت هم راه خود را دارد!
موفق باشید