۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

آیا آمریکا رهبری جهان در حفظ محیط زیست را باز پس خواهد گرفت؟

کمیته ی روابط خارجی سنا در نخستین نشست سیاستگذاری خود در دوره ی یکصد و یازدهم میزبان ال گور، معاون پیشین رئیس جمهوری، بود. کمیته ی روابط خارجی تحت ریاست سناتور جان کری در آغاز به کارش با این نشست قصد ارسال پیامی را دارد. سناتور کری از ابتدا گفته بود «گرمایش زمین» و «کنترل تولید گازهای گلخانه ای» از الویت های مهم کمیته ی تحت نظر او خواهد بود و با برگزاری نشست دیروز و نشست هایی که برنامه ریزی کرده است قصد اثبات این ادعا را دارد. ال گور، معاون پیشین رئیس جمهوری، که برای تلاش هایش در آگاهی دهی نسبت به خطرات تولید گازهای گلخانه ای جایزه ی صلح نوبل را دریافت کرد، دیروز به قانونگذاران گفت تمایل جدی دولت اوباما به در دست گرفتن رهبری تلاش ها در صحنه ی جهانی در گفتگوها بر سر پیمان کنترل تولید گازهای گلخانه ای و معکوس کردن انفعال سالهای گذشته در دولت پرزیدنت بوش می تواند به یک توفیق حیاتی در کنفرانس کپنهاگ بیانجامد.
اشاره ی ال گور به کنفرانس سازمان ملل متحد در کپنهاگ دانمارک است که در اواخر سال جاری برگزار می شود. ال گور با نمایش مدارک و نمودارهایی قصد داشت ثابت کند فجایع طبیعی مرتبط با آب و هوا در سی سال اخیر چهار برابر موارد مشابه در هفتاد و پنج سال گذشته بوده است.
سناتور ریچارد لوگر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی روابط خارجی، با تائید نگرانی ها نسبت به نقش گازهای آلاینده در تغییرات اقلیمی کره ی زمین گفت سیاست های معقول محیط زیستی لزوما به معنای قربانی کردن اقتصاد کشور نیست.
این یکی از توجیهات دولت بوش برای عدم پیوستن به پیمان کیوتو بود. دولت پرزیدنت بوش درباره ی نقش مستقیم تولید گازهای گلخانه ای در گرمایش زمین ابراز تردید می کرد و پیوستن آمریکا بدون الحاق چین و هند به استانداردهای محدود کردن تولید گازهای گلخانه ای را ضربه ای به کارخانجات و اقتصاد آمریکا می دانست.
آمریکا تنها کشور صنعتی جهان است که پیمان کیوتو را که سال دو هزار و دوازده منقضی می شود به اجرا نگذاشته است.ال گور گفت چشم انداز مقابله با گرمایش زمین از زمان پیمان کیوتو تغییر کرده است زیرا اینک چین به بزرگترین تولید کننده ی گازهای گلخانه ای بدل شده است و کشورهای در حال توسعه تمایل بیشتری به پیوستن به یک توافق جهانی دارند. گور معتقد است آمریکا باید در کپنهاگ به توافقی جدید با کشورهای جهان دست یابد.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

برادر عزيزم جناب آقاي سيامك دهقان پور
ضمن سپاس از زحمات و تلاشهاي جنابعالي در اطلاع رساني و انعكاس وقايع سياسي در اين وبگاه
هرچند بنده شما را به عنوان يك خبرنگار كلاسيك و حرفه اي به تمام معنا به رسميت ميشناسم و اردت قلبي خاصي به شخص جنابعالي دارم
اما در طي يك ماهه ي اخير بارها احساس كرده ام كه صداي آمريكا درباره ي تحلات فلسطين و غزه رعايت اصول حرفه اي و بي طرفي را نميكند
نمونه ي بارز اين ادعا
انعكاس بسيار كمرنگ خبر درگيري لفظي رجب طيب اردوغان با رييس جمهور اسراييل شيمون پرز بود كه در بخش خبري ساعت هشت شما بدون تهيه ي گزارش جامعي در كمتر از سي ثانيه شفاهاً توسط سركار خانم درخشش بيان گرديد
و اين در حالي است كه شبكه ي جديد خبري استعمار پير يعني بي بي سي
به صورت جامع و مفصل جزييات اين رويداد و بازگشت اردوغان را انعكاس داد و ديگر شبكه هاي خبري چون يورو نيوز و غيره نيز چنين كردند
چرا كه در نوع خود خبري جالب و توجه بر انگيز بود
به هر روي
پرسش مهمي كه از جنابعالي دارم اين است
جان بولتون در مصاحبه با بيبي سي فارسي گفت آمريكا بازي هسته اي را به ايران باخته است و ايران فيروز ميدان نبرد انرژي هسته اي در برابر امريكا بود
او گفت اوباما هم كاري را در اين باب از پيش نخواهد برد و بازنده ي مغلوب اين ميدان است
ميخواهم بدانم نظر جنابعالي در اين باب چيست
با سپاس از شما
ارادتمند
س س - ايران - خراسان

سيامک دهقانپور گفت...

سعید عزیز،
جان بولتون دیدگاههای منحصر بفرد و قابل مطالعه ای دارد ولی به باور بسیاری به مسائل سیاسی بیش از حد ایدئولوژیک نگاه می کند. تحلیلگران عمکلرد او را در دورانی که سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود موفق ارزیابی نمی کنند. جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، که پیشتر ریاست کمیته ی روابط خارجی سنا را بر عهده داشت بر مبنای همین تک روی های بولتون در شورای امنیت مانع ادامه ی کار او شد. گروهی در واشنگتن معتقدند یکجانبه گرایی او به عمیق تر شدن شکاف میان آمریکا با روسیه و چین در شورای امنیت منجر شد. اینکه آمریکا بازی را به ایران باخته نمی دانم ولی براک اوباما معتقد است آنچه تا کنون انجام گرفته نتیجه بخش نبوده و باید راه جدیدی را امتحان کرد. باید دید آیا او موفق خواهد شد یا ایران بی اعتنا به هر حرکتی به راه خود ادامه می دهد.
از اینکه دیگر کارشناسان، میهمانان و یا مجریان برنامه های صدای آمریکا چگونه به مسائل غزه نگاه می کنند واقعا چیزی ندارم بگویم جز اینکه من مسول گفته های خودم هستم و بس.
از محبتت به بنده هم بسیار سپاسگزارم و خوشحالم که به وبلاگ سر می زنی.

ناشناس گفت...

سپاسگزارم
s-s

fati گفت...

very good siamak

ناشناس گفت...

آقاي دهقان پور عزيز با سلانم و خسته نباشيد به حضرتعالي .من به تازگي با وبلاگ شما آشنا شده ام نوشته هايتان وزين و داراي اطلاعات مفيدي مي باشد.هرچند هر شما صداي گرم شما را از صداي آمريكا مي شنوم . من خودم فارغ التحصيل رشته روزنامه نگاري بوده و در حال حاضر دانشجويي رشته روابط بين الملل ارشد هستم . بسيار از گزارش هاي متين و بي طرفانه شما سپايس گزارم .
با آرزوي موفقيت روزن افزون براي حضرت عالي