۱۳۸۷ دی ۲۰, جمعه

اوباما: ایران تهدیدی واقعی است اما، دیپلماسی در دستور کار قرار دارد

براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، امروز با معرفی دریاسالار بازنشسته دنیس بلیر، برای ریاست «اطلاعات ملی»، و لیان پنتا، به مقام رئیس جدید «سی آی ای»، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، گروه امنیت ملی خود را تکمیل کرد. اوباما صداقت غیرقابل پرسش بلیر و پنتا، مهارت های فوق العاده ی مدیریتی شان، و عملگرایی لازم آنها در روزهای خطر، را از دلایل این انتخاب عنوان کرد.
اوباما گفت به بلیر و پنتا ماموریت روشنی داده است که سابقه ی حقوق بشر آمریکا را ترمیم کنند. رئیس جمهوری منتخب گفت در جنگ با تروریسم شکنجه صورت نمی گیرد و دولت او به کنوانسیون ژنو پایبند خواهد بود. به باور اوباما این مهم نه تنها به پشتوانه ی ارزش های مورد احترام آمریکا انجام خواهد گرفت بلکه کشور را امن تر می سازد و به فتح روح و روان مردم در نبرد علیه افراط گرایی کمک می کند.
اوباما گفت بلیر و پنتا را برای تمایل بسیارشان به بیان حقیقت و نه آنچه که رئیس جمهوری دوست دارد بشنود مورد نظر قرار داده است.
دنیس بلیر، فرمانده ی پیشین نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام،
تعهد کرد به معیارهای مطرح شده از سوی اوباما پایبند باشد. بلیر که نظارت بر شانزده نهاد اطلاعاتی آمریکا را برعهده خواهد داشت خطاب به اوباما گفت نهادهای اطلاعاتی واقعیات و ارزیابی های خود را بی پرده در اختیار او قرار می دهند و کیفیت آگاهی از اطلاعات، میزان آگاهی و ناآگاهی خود را بیان می کنند.
استراتژی ضد تروریسم بلیر در جنوب شرقی آسیا پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دو هزار و یک مورد توجه بسیاری قرار گرفت. بلیر با هدف سرکوب نیروهای افراطی اسلامی چون جماعت اسلامی در اندونزی و گروه ابوصیاف در فیلیپین دست به همکاری نزدیکی با ارتش اندونزی زد.
لیان پنتا، رئیس دفتر پیشین بیل کلینتون طی سالهای نود و چهار تا نود و هفتاد، و هشت دوره نماینده ی کنگره، گفت بطور خستگی ناپذیر در راستای دفاع از کشور و تهیه ی موثق ترین و غیرجانبدارانه ترین اطلاعات لازم برای اداره ی کشور توسط رئیس جمهوری تلاش خواهد کرد.
پنتا جانشین ژنرال مایکل هیدن و بلیر جانشین دریاسالار بازنشسته مایک مک کانل می شوند.
پنتا و بلیر به دلیل تجربیات اندک اطلاعاتی شان مورد انتقاد گروهی از اعضای پیشین نهادهای اطلاعاتی و حتی قانونگذاران دموکرات قرار گرفته اند. هر دو برای در کسب مقام های پیشنهادی باید ابتدا مورد تائید کمیته ی اطلاعات سنا قرار بگیرند.
اوباما گفت مایک مک کانل جزو گروه مشاوران او باقی خواهد ماند. نگرانی های قانونگذاران پس از آنکه اوباما موافقت کرد استیو کپس، قائم مقام فعلی سی آی ای، در مقام خود ابقاء شود تا حدود زیادی تخفیف پیدا کرد.
جان برنن، عضو پیشین سی آی ای، که از او به عنوان نخستین کاندیدای اوباما برای مدیریت سی آی ای نامبرده می شد نیز به عنوان مشاور ضد تروریسم اوباما معرفی شد.
اوباما عهد کرد تامین امنیت به قربانی کردن حقوق بشر منجر نشود.
سناتور دموکرات ران وایدن می گوید بلیر را در ارتباط با هر گونه نقشی در سرکوب گسترده ی غیرنظامیان در تیمور شرقی در دهه ی نود توسط گروههای شبه نظامی مورد حمایت آمریکا به پرسش خواهد گرفت.
جایگاه سی آی ای در میان نهادهای اطلاعاتی آمریکا پس از ارائه ی اطلاعات نادرست پیش از جنگ حاکی از وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق، ناتوانی در جلوگیری از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دو هزار و یک، و گزارش پایان گرفتن برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران، در طول چند سال گذشته تغییر کرده است.
پنتا از اعضای گروه مطالعاتی عراق بود که گفتگو با ایران و سوریه را با هدف بازگرداندن آرامش به عراق توصیه کرد.
اوباما گفت گروه امنیت ملی او انعکاس دیدگاه عملگرایانه و رویکرد پراگماتیستی او در برابر ایران خواهد بود. اوباما ایران را تهدیدی واقعی و جدی برای امنیت ملی آمریکا عنوان کرد اما، در عین حال تاکید کرد باید از دیپلماسی به عنوان مکانیزمی برای دستیابی به اهداف امنیت ملی مان استفاده کنیم. اوباما گفت پس از بیستم ژانویه حرف های بیشتری درباره ی ایران خواهد داشت و زمانی که گروه امنیت ملی اش سیاست آمریکا در قبال ایران را شکل دادند با مردم آن را در میان خواهد گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست: