۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

تلاش پرزیدنت اوباما برای جلب حمایت اپوزیسیون از طرح عظیم ترمیم اقتصادی

پرزیدنت براک اوباما امیدوار است طرح عظیم ترمیم اقتصادی که دیشب توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده به تصویب رسید پیش از امضای او برای تبدیل به قانون با اصلاحاتی همراه شود. مجلس نمایندگان آمریکا طرح هشتصد و نوزده میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی را بدون حتی یک رای جمهوریخواهان مورد تصویب قرار داد.
مصوبه ی ترمیم اقتصادی پرزیدنت اوباما اینک راهی سنای ایالات متحده می شود. پرزیدنت اوباما برای پیشبرد برنامه ی اقتصادی خود در نخستین گام به یک پیروزی دست یافت اما، این پیروزی بر خلاف انتظار رئیس جمهوری دو حزبی نبود. پرزیدنت اوباما در راستای ادامه ی تلاش ها برای جلب حمایت اپوزیسیون رهبران دو حزب را به کاخ سفید دعوت کرده است.
نخستین طرح عمده ی پرزیدنت اوباما با وجود درخواست های مکرر او برای همکاری دو حزبی در یک رای گیری کاملا حزبی با دویست و چهل و چهار رای موافق در برابر صد و هشتاد و هشت رای مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.
پرزیدنت اوباما لحظاتی پس از رای مجلس با انتشار بیانیه ای گفت طرح او طی چند سال آینده به حفظ یا ایجاد بیش از سه میلیون فرصت شغلی کمک خواهد کرد. رئیس جمهوری طی دیداری با مدیران شرکت های بزرگ آمریکایی هشدار داد بازار کار انفعال یا تاخیر را تاب نمی آورد.
دموکرات ها معتقدند در سایه ی میزان بی سابقه ی بیکاری طی ربع قرن گذشته، و اوضاع نابسامان بانکی، کشور سخت نیازمند ترمیم اقتصادی است.
دیوید اوبی، رئیس دموکرات کمیته ی تخصیص بودجه، هشدار می دهد اقتصاد در آستانه ی خطر مهلک سقوط کامل قرار دارد.
جمهوریخواهانی چون مایک پنس معتقدند طرح ترمیم اقتصادی مملو از برنامه های بی فایده و مورد علاقه ی دموکرات ها چون آموزش است و معافیت های مالیاتی کافی در آن گنجانده نشده است.
جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان، معتقد است معافیت های مالیاتی در ایجاد کار بیشترین و سریعترین تاثیر را خواهد داشت.
تمامی صد و هفتاد و هفت جمهوریخواه مجلس نمایندگان پس از آنکه طرح رئیس جمهور با افزودن سه میلیارد دلار توسط رهبری حزب دموکرات از هشتصد و شانزده به هشتصد و نوزده میلیارد دلار رسید یکپارچه و متحد به آن رای منفی دادند.
حتی یازده دموکرات، عده ای با انتقاد به معافیت های مالیاتی و شماری با انتقاد به نحوه ی صرف بودجه، رای منفی دادند.
طرح تصویبی شامل تخصیص پانصد و چهل و چهار میلیارد دلار بودجه ی فدرال برای امور عمرانی و دویست و هفتاد و پنج میلیارد دلار معافیت مالیاتی است.
سرمایه گذاری در پروژه های راهسازی، انرژی های جایگزین برای کاهش وابستگی آمریکا به منابع نفت و گاز خارجی، بیمه های درمانی، توسعه ی اینترنت، و ارتقاء امکانات آموزشی رئوس برنامه های دلخواه دموکرات هاست.
در کانون بخشودگی های مالیاتی پانصد دلار معافیت مالیاتی برای هر کارگر و کارمند و هزار دلار برای زوجین قرار دارد. همچنین بخشودگی های مالیاتی برای شرکت های سرمایه گذار در تولید انرژی های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.
جمهوریخواهان امیدوار بودند معافیت های مالیاتی آنطور که وعده داده شده بود چهل درصد طرح را شامل شود.
پرزیدنت اوباما با وجود برخورداری از محبوبیت بالای مردمی ابتدای هفته به کنگره رفته بود تا بدون واسطه نقطه نظرات جمهوریخواهان را شنیده و در نظر بگیرد اما، اعمال تغییراتی از جمله حذف دو برنامه به ارزش دویست میلیون دلار هم برای مجاب کردن اپوزیسیون کافی نبود.
پرزیدنت اوباما ناراضی از عدم توفیق در جلب نظر جمهوریخواهان امیدوارست نسخه ی نهایی طرح برای جمهوریخواهان از جذابیت بیشتری برخوردار باشد.
مجلس سنا در تلاش برای تنظیم نسخه ی مستقلی است که هفتاد میلیارد دلار معافیت مالیاتی مضاعف را شامل می شود و ارزش کل طرح را به هشتصد و هشتاد و هفت میلیارد دلار می رساند.
سنا دوشنبه بحث و رای بر سر این نسخه را آغاز می کند. پس از رای گیری در سنا نسخه ی واحدی شکل می گیرد و هر دو مجلس به آن نسخه ی واحد از طرح ترمیم اقتصادی رای خواهند داد. پرزیدنت اوباما انتظار دارد طرح ترمیم اقتصادی تا نیمه ی فوریه برای امضای او آماده باشد.
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، امروز صبح در مصاحبه ای تلویزیونی این ادعا را که طرح ننسی پلوسی تلاش های پرزیدنت اوباما برای جلب حمایت جمهوریخواهان را ناکام گذاشت رد کرد و گفت رئیس جمهور امیدوارست واشنگتن عادت نگاه به مسائل از عینک حزبی را ترک کند.

هیچ نظری موجود نیست: