۱۳۸۷ دی ۲۳, دوشنبه

اوباما: در رویکرد جدید تماس با ایران وقت را تلف نمی کنیم

ایران از براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده ی آمریکا، می خواهد اظهارات گذشته و مواردی که واقعی نبودنش در مقابل ایران اثبات شده را تکرار نکند. این سخنان را حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، در واکنش به اظهارات دیروز براک اوباما مطرح کرد.
اوباما دیروز در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه ی خبری «ای بی سی» گفت رویکرد جدیدی را برای تماس با ایران در دست تهیه دارد که بسرعت به اجرا خواهد گذاشت.
گروهی از مقامات بلندپایه ی کنونی و پیشین دیپلماتیک و نظامی، از جمله ویلیام پری، وزیر پیشین دفاع، هشدار می دهند براک اوباما که هشت روز دیگر با ادای سوگند در برابر کنگره ی آمریکا رسما ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوای ایالات متحده ی آمریکا را برعهده می گیرد در یک سال نخست ریاست جمهوری اش با یک بحران هسته ای جدی از سوی ایران روبرو خواهد شد.
برای دومین بار طی سه روز گذشته براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی واقعی و یکی از بزرگترین چالش های پیش روی آمریکا و دولت خود عنوان می کند.
اوباما در گفتگویی با شبکه ی خبری «ای بی سی» با برشمردن اقدامات ایران در صدور تروریسم از طریق حماس و حزب الله لبنان گفت تلاش ایران برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای می تواند بالقوه آتش یک مسابقه ی تسلیحاتی در خاورمیانه را شعله ور کند.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا که هنوز به نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، پاسخ نداده است در پاسخ به این پرسش که در یک سال نخست ریاست جمهوری اش در برابر ایران به چه اقدامی دست خواهد زد تاکید کرد رویکرد جدیدی را در دستور کار قرار خواهد داد که تماس با ایران نقطه ی آغاز آن است.
تمایل اوباما به گفتگوهای فراگیر با ایران چرخش موضعی آشکار نسبت به سیاست دولت پرزیدنت بوش در برابر ایران تعبیر می شود.
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، امروز در واکنشی محتاطانه به اظهارات براک اوباما گفت تا بیستم ژانویه جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا، است و تهران در عمل منتظر تغییر رویکرد و مواضع آمریکا در خصوص ایران خواهد ماند.
براک اوباما به «ای بی سی» گفت جامعه ی جهانی در این باره که چگونه رویکردی در برابر ایران خواهیم داشت از آمریکا خط خواهد گرفت.
رئیس جمهوری منتخب گفت مبنای رویکرد دولت او فرستادن این پیام است که آمریکا به خواست های مردم ایران احترام می گذارد اما، در عین حال انتظارات روشنی درباره ی رفتار یک کشور بازیگر در صحنه ی بین المللی دارد.
قشقاوی امروز گفت باید تلاش شود اظهارات گذشته و مواردی که عدم واقعی بودنش در مقابل ایران اثبات شده تکرار نشود، زیرا ایران با توجه به رفتار و عملکرد آمریکا به موقع عکس العمل نشان خواهد داد. اوباما که برای نخستین بار بر احترام به خواست های مردم ایران تاکید می گذاشت تصریح کرد تاکید بر احترام، تمایل به گفتگو، و در عین حال روشن کردن اصول مورد نظر ما در کانون تماس ها خواهد بود.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت اعضای گروه امنیت ملی و سیاست خارجی او در حال تدارک رویکرد جدید در برابر ایران هستند و او انتظار دارد تماس ها بسرعت رخ دهد.
اوباما به کرات گفته است حاضر است در راستای توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران مشوق های اقتصادی را ارائه کند اما، تصریح کرده است در صورت امتناع ایران تحریم های شدیدتری از جمله جلوگیری از فروش بنزین را تحمیل خواهد کرد.
بعضی کارشناسان در ایران معتقدند رویکرد اوباما به توقف برنامه ی غنی سازی اورانیوم ایران منجر نخواهد شد. کارشناسانی در آمریکا هم اوباما را برای تمایل به گفتگو با احمدی نژاد مورد انتقاد قرار داده اند. براک اوباما پیشتر از احتمال تغییرات در رهبری ایران بدنبال انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران در بیست و دوم خرداد سخن گفته بود و معتقد است امتناع تهران از پذیرش پیشنهادهای دولت او به تقویت ائتلاف جهانی علیه ایران می انجامد.
گروه امنیت ملی و سیاست خارجی اوباما که تهیه ی رویکرد جدید در برابر ایران را برعهده دارد احتمالا بلافاصله پس از مراسم تحلیف روز بیستم ژانویه فعالیت رسمی خود را آغاز می کند. تلاش رهبران دموکرات کنگره این است که چنین امکانی به واقعیت بدل شود. گروه کثیری از اعضای دولت طی این هفته در کنگره حاضر خواهند شد. فردا ساعت نه و سی دقیقه ی صبح به وقت واشنگتن سناتور هیلری کلینتون، وزیر پیشنهادی امور خارجه، برای کسب تائید صلاحیت از سنا در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا قرار می گیرد. روز پنج شنبه سوزان رایس، نماینده ی پیشنهادی آمریکا در سازمان ملل متحد، هم در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا، حاضر خواهد شد و انتظار می رود همان روز پرونده ی کلینتون و رایس پس از رای اعضای کمیته به کل سنا ارجاع شود. ویلیام لین، قائم مقام پیشنهادی وزارت دفاع، و معاونین جدید پنتاگون نیز همین روز در برابر کمیته ی نیروهای مسلح قرار می گیرند. انتظار می رود سنا تا آخرین ساعات هفته ی جاری دست کم تائید صلاحیت مقام های عمده ی دولت را به رای بگذارد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام می بایست مذاکره و تماس صورت گیرد و چهره واقعی جمهوری اسلامی برای مردم جهان روشن شود بسیاری از مشکلات جمهوری اسلامی در پشت جنجال افرینی های پنهان شده است در مذاکرات می توان این واقعیت را هم به مردم ایران وهم به مردم جهان نشان داد باید مذاکرات بطور مشخص وشفاف و در چارچوب معین و علنی باشد تا با جوسازی وجنجال افرینی به حاشیه نرود.