۱۳۸۷ دی ۱۷, سه‌شنبه

برخورد سرد مقامات اطلاعاتی سنا با کاندیدای اوباما برای ریاست «سی آی ای»

براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، که برای روند انتخاب اعضای کابینه اش مورد تحسین رهبران دو حزب قرار داشته است بدنبال انتشار گزارش های مرتبط با معرفی مدیران ارشد سازمان های اطلاعاتی آمریکا با انتقاد اعضای ارشد حزب خود روبروست. رسانه ها به نقل از منابع دموکرات از انتخاب لیان پنتا، عضو پیشین کنگره و رئیس دفتر کاخ سفید در دوران بیل کلینتون، به عنوان فرد مورد نظر اوباما برای ریاست سی آی ای، و دریاسالار بازنشسته دنیس بلیر، برای مدیریت اطلاعات ملی، خبر می دهند.
هر چند نام دنیس بلیر از مدتی پیش در رسانه ها به چشم می خورد اما، اخبار مرتبط با انتخاب لیان پنتا بسیاری را شگفت زده کرده است. پنتا و بلیر هنوز رسما معرفی نشده اند اما، برای در دست گرفتن رهبری سازمان های اطلاعاتی آمریکا باید مهر تائید کمیته ی اطلاعات سنا را کسب کنند. از جمله منتقدین ،رئیس جدید دموکرات کمیته ی اطلاعات سنا است
و در کانون انتقادات ، کم تجربگی پنتا و بلیر در حوزه ی کارکرد نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار دارد.
رسانه ها، انتخاب احتمالی لیان پنتا، قانونگذار بازنشسته با شانزده سال سابقه و رئیس دفتر بیل کلینتون در سالهای هزار و نهصد و نود و چهار تا نود و هفت، را نشانه ی ترجیح براک اوباما به سپردن رهبری سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به یک مدیر قدرتمند تا یک کارشناس با تجربه ی اطلاعاتی و بریدن از سیاست های بوش تعبیر می کنند.
سناتور دموکرات دایان فاینستاین که از امروز همزمان با افتتاح کنگره ریاست کمیته ی اطلاعات سنا را برعهده می گیرد و روند تائید صلاحیت پنتا باید از زیر دست او عبور کند ضمن ابراز ناخرسندی از این انتخاب و اینکه او مورد مشورت قرار نگرفته است گفت سی آی ای بویژه در شرایط فعلی نیازمند مدیران با تجربه در امور اطلاعاتی است.
سی آی ای در دهه ی اخیر برای قصور در جلوگیری از بروز حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دو هزار و یک، اطلاعات پیش از جنگ عراق درباره ی وجود سلاحهای کشتار جمعی در آن کشور، بکارگیری شیوه های انتقاد آمیز از جمله القای حس غرق شدن به مظنونین به فعالیت های تروریستی، و انتقال مظنونین به زندان های مخفی در خارج از آمریکا، مورد انتقاد قرار داشته است.
پنتا از جمله اعضای گروه دو حزبی مطالعاتی عراق بود که توصیه هایش از جمله گفتگو با ایران و سوریه دست کم در ابتدا چندان با استقبال دولت پرزیدنت بوش روبرو نشد. تجربه ی لیان پنتا در امور اطلاعاتی غیر از مشارکت در این کمیسیون به دریافت گزارش های اطلاعاتی در دوران ریاست دفتر کاخ سفید محدود می شود. منتقدین او را مصرف کننده ی گزارش های اطلاعاتی می دانند و معقتدند او در نحوه ی تهیه ی اطلاعات تجربه ای ندارد.
سناتور دموکرات جان راکفلر، مقام ارشد دیگر کمیته ی اطلاعات سنا و مدیر پیشین کمیته، نیز واکنش مثبتی به انتخاب احتمالی پانتا نشان نداده است.
لیان پنتای هفتاد ساله در عین حال به رویکرد دو حزبی شهرت دارد و از این رو سناتور هری رید، رهبر سنا، از انتخاب او دفاع کرد. با این وجود اظهارات سناتور ارشد جمهوریخواه کمیته ی اطلاعات سنا، کریستوفر باند، حاکی است پنتا در سنا با پرسش های دشواری روبرو خواهد شد.
پنتا در صورت تصویب جانشین ژنرال بازنشسته نیروی هوایی، مایکل هیدن، رئیس فعلی سی آی ای، می شود. بسیاری نسبت به تسلط بیش از حد نظامیان بر نهادهای اطلاعاتی ابراز نگرانی کرده اند.
منابع دموکرات همچنین خبر معرفی دریاسالار بازنشسته دنیس بلیر را به عنوان جانشین دریاسالار بازنشسته مایک مک کانل و رئیس اطلاعات ملی تائید کرده اند. بلیر سالها فرماندهی نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام را برعهده داشت و تنها یک سال فعالیت در سی آی ای را در کارنامه ی خود دارد. از این رو گروهی او را نیز فرد کاملی برای نظارت بر شانزده نهاد اطلاعاتی آمریکا نمی دانند. با این وجود بلیر برای تهیه ی سریع استراتژی نظامی ضد تروریسم پس از یازدهم سپتامبر مورد ستایش بسیاری در کنگره قرار دارد و گسترش روابط نظامی و سیاسی آمریکا با چین از جمله دستاوردهای اوست. نه بلیر و نه پنتا هیچ کدام نشانه ای از نزدیکی با سیاست های دولت بوش در کارنامه ی خود ندارند.

هیچ نظری موجود نیست: