۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

«دیپلماسی توام با فشار کماکان بهترین گزینه در برابر ایران»

خبرگزاری فرانسه به نقل از ایرنا از دیدار دو عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ی ایران، طی دیدار او از واشنگتن خبر می دهد.
در همین حال یک سناتور ارشد دموکرات می گوید اگر ایران به آخرین تلاش های دیپلماتیک واشنگتن طی چند هفته ی آتی پاسخی درخور ندهد تحریم های شدید و هدفمندی در انتظارش خواهد بود.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ایرنا ملاقات دو عضو کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با منوچهر متکی در واشنگتن که در آستانه ی نشست ژنو انجام گرفت شامل گفتگوهایی درباره ی دومین مرکز غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم بوده است.
طی تماس های بسیاری که با دفاتر رهبران دموکرات و جمهوریخواه کنگره و اعضای کمیته های امور خارجی مجلس نمایندگان و روابط خارجی سنای آمریکا داشتم بسیاری شرکت خود در چنین ملاقاتی را رد کرده و نسبت به وقوع آن اظهار بی اطلاعی کردند اما، کسی امکان وقوع چنین دیداری را رد نکرد.
وزیر خارجه ی ایران با موافقت وزارت خارجه ی آمریکا توانست روز گذشته برای بازدید از دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت پاکستان از نیویورک به واشنگتن بیاید. این نخستین بار طی یک دهه ی گذشته است که چنین اتفاقی رخ می دهد و اولین بار طی سی سال جاری است که وزیر خارجه ی ایران به واشنگتن می آید. آخرین بار دولت کلینتون در سپتامبر دو هزار موافقت کرد کمال خرازی، وزیر خارجه ی وقت، در دانشگاه هاروارد ماساچوستز و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس سخنرانی کند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از ایرنا می نویسد دو عضو کنگره ی آمریکا در دیدار با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ی ایران، از او پرسیده اند آیا تهران بزودی اجازه خواهد داد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از مرکز غنی سازی قم بازدید کنند. متکی در پاسخ گفته است ایران همواره با آژانس همکاری داشته است و اینک نیز آماده ی دادن مجوز به بازرسان است.
کارشناسان نگران این هستند که ایران با تاخیر در این بازرسی هر گونه نشانه ی فعالیت های نظامی هسته ای در آن مرکز را که سه سال بطور پنهانی در حال ساخت بود از بین ببرد.
متکی به قانونگذاران آمریکایی گفته است تاریخ بازرسی در گفتگوها با آژانس تعیین می شود.
ظاهرا وزیر خارجه ی ایران در ملاقات با دو عضو کنگره تاکید کرده است ایران از حق خود برای برخورداری از غنی سازی اورانیوم نخواهد گذشت.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی پر قدرت امور بانکی سنا، در آستانه ی نشست ژنو هشدار داد به ایران اجازه ی دفع الوقت داده نخواهد شد. سناتور داد گفت اگر ایران به تلاش های دیپلماتیک ما طی چند هفته ی آتی پاسخ ندهد لایحه ای را برای تقویت قابلیت دولت اوباما برای اعمال تحریم های شدید و هدفمند ارائه خواهد کرد.
کارشناسان معتقدند ایران بر مبنای مفادی از پیمان ان پی تی که سال دو هزار و سه به امضا رساند باید هر زمان که تصمیم به ساخت یک تاسیسات هسته ای بگیرد آژانس را در جریان بگذارد. اما، ایران سال دو هزار و هفت در اعتراض به تحریم های شورای امنیت پایبندی خود به این بند را رد کرد.
کریستوفر داد معتقد است واشنگتن باید با سابقه ی طولانی تزویر و فریب ایران بر سر برنامه ی هسته ای اش برخورد کند.
لایحه ی جدید بخش انرژی، واردات بنزین، سیستم بانکی و بیمه را به شکلی هدفمند تحت فشار قرار خواهد داد و به گفته ی سناتور داد از یک رویکرد تبعیض آمیز پرهیز خواهد شد.
سناتور داد که عضو متنفذ کمیته ی روابط خارجی سنا هم هست با انتقاد از رژیمی که مردم خودش را سرکوب می کند تاکید دارد کنگره بر مبنای همان ضرب الاجلی که پرزیدنت اوباما و متحدان ما در پاییز تعیین کرده اند حرکت می کند تا برای رهبران ایران بهای سنگین اقتصادی، سیاسی، و دیپلماتیک عدم تغییر مسیرشان را برجسته کند.
سناتور داد هفته ی آینده ششم اکتبر نشستی را برای بررسی لایحه اش برنامه ریزی کرده است. او در پایان نطق خود در صحن سنا گفت هیچ گزینه ای حتی اقدام نظامی از مدنظر خارج نخواهد بود اما، تاکید کرد این لایحه بهترین گزینه ضمن پرهیز از اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران است.از سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، امروز مقاله ای در فاینشنال تایمز منتشر شده است که عنوان آن «دیپلماسی توام با فشار کماکان بهترین گزینه در برابر ایران» است.

۲ نظر:

بیتا گفت...

آیا تحریمهائی که تا کنون علیه ایران انجام می شده هدفمند نبوده است؟
اگر هدفمند بوده است پس چگونه ایران توانسته مرکز مهم غنی سازی قم را تاکنون پنهان نگه دارد؟
در صورت شکست مذاکرات ، گفته شده تحریمهای هدفمند و شدید علیه ایران وضع می شود؟
آیا تحریمها و راهکارهای جدید نیز همانند قبل است و فشار آن بر روی مردم بیگناه ایران که هم از سوی دولت و رژیم خود تحت فشارند هم از سوی نیروهای بین المللی نیز تحت فشار قرار گیرند؟
امیدوارم در این دقیقه 90 بازی جامعه جهانی با ایران بتوانند دولت ایران را به زانو در آورند نه مردم ایران را!!!!

یک ایرانی نگران گفت...

جمهوری اسلامی از یک سو نشان می‌دهد که به طور جدی آماده‌ی گفت‌وگو است و از سویی دیگر، تا آنجا که بتواند از تحریم کشور جلوگیری کند، از مصالحه‌ای جدی می‌پرهیزد.
دیکتاتوری مذهبی حاکم در ایران همان الگوی قدیمی ، یعنی وقت‌کشی از یک سو و پیشبرد برنامه‌ی هسته‌ای از سوی دیگر، را بکار میبرد جهان دیگر نباید به دام این الگوی شناخته‌شده بیفتد. این بار هدف ایران ادامه‌ی روند نیست، این بار هدف ایران رسیدن هر چه سریع‌تر به نتیجه است. اینک باید حتی ثانیه‌ها را هم به حساب آورد..