۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

دالای لاما و براک اوباما

برغم اینکه پرزیدنت اوباما نخستین رئیس جمهوری است که طی هیجده سال بازدیدهای سالانه ی دالای لاما از واشنگتن این هفته با او ملاقات نمی کند و دیدار او به پس از دیدار ماه نوامبر پرزیدنت اوباما با هو جین تائو، رئیس جمهوری چین، موکول شد؛ کنگره مراسم ویژه ای چون هر سال برای او برگزار کرد. ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، پس از یک سخنرانی در تمجید مبارزات دالای لاما و تعهد آمریکا به دفاع از حقوق بشر جایزه ی حقوق بشر تام لنتوس را به رهبر معنوی تبتیان اهدا کرد. از جمله دیگر شخصیت های مطرح حاضر در این مراسم سناتور جان مک کین و هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، بودند. دالای لاما پیشتر در جریان تصمیم رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته و سخنگوی او گفته بود او مشکلی در این باره نمی بیند و امیدوارست بهبود روابط چین و واشنگتن به تامین منافع تبتیان کمک کند.

مراسم با تصاویر یادبود تام لنتوس، رئیس فقید کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، افتتاح شد و دالای لاما در حرکتی معنوی و نمادین با آویختن شال های سفید بر گردن همسر لنتوس و دیگر حاضران بر روی صحنه به مراسم پایان داد.
پرزیدنت بوش سال گذشته در اقدامی کم نظیر و بر خلاف سنت واشنگتن در برابر دوربین رسانه ها با دالای لاما ملاقات کرد و شخصا در مراسم تحویل نشان افتخار کنگره حضور پیدا کرد.
کارشناسان افزایش وزن سیاسی چین در مناسبات دو کشور را از دلایل تلاش اوباما برای پرهیز از تحریک پکن عنوان می کنند و گروهی نیز این تصمیم رئیس جمهور را شکستی برای مدافعین حقوق بشر توصیف کرده و دولت اوباما را بشدت مورد انتقاد قرار می دهند.
پکن همواره دالای لاما را به تلاش برای جدایی طلبی متهم می کند اما، دالای لاما این اتهام را رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: