۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

گام بعدی کنگره در برابر ایران چیست؟

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع بر طرح منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران مهر تائید زد. لایحه موسوم به «قانون اعمال تحریم ایران سال دو هزار و نه» دولت های محلی و ایالتی و مسولان در آمریکا را به خارج کردن میلیاردها دلار سرمایه ی مردم از شرکت های طرف همکاری در بخش نفت و گاز ایران ترغیب می کند.
لایحه پس از تصویب در مجلس نمایندگان آمریکا برای یک رای گیری مهم راهی سنا می شود.
به گزارش مرکز تحقیق کنگره دست کم بیست شرکت بین المللی سرمایه گذاری سنگینی در راستای توسعه ی میادین نفت و گاز ایران انجام داده اند.
از جمله اهداف لایحه ی مصوب مجلس نمایندگان آمریکا دادن ضمانت های حقوقی به صندوق های ثروتمند سرمایه گذاری بر این مبنا است که در صورت خارج کردن سرمایه هایشان از شرکت های طرف همکاری بخش انرژی ایران با شکایات قانونی روبرو نمی شوند. تا کنون هیجده ایالت این قانون را به اجرا گذاشته اند و امید قانونگزاران این است که بیش از سی ایالات آمریکا که هنوز این قانون فدرال را به اجرا نگذاشته اند در این باره سرعت عمل نشان دهند.
هدف اساسی تشدید فشارهای اقتصادی بر ایران است که برای توسعه ی صنایع نفت و گاز به صدها میلیارد دلار سرمایه خارجی نیازمند است.
شرکت هایی که بطور بالقوه از خارج کردن دارایی صندوق های سرمایه داری آمریکا آسیب خواهند دید غول های اروپایی چون رپسول اسپانیا، آلکاتل و توتال فرانسه، و رویال داچ شل هلند هستند.
صندوق بازنشستگی معلمان و کارمندان دولت ایالت کالیفرنیا در مجموع حدود چهارصد میلیارد دلار در شرکت های بین المللی سرمایه گذاری کرده است. برآورد می شود دو میلیارد دلار از سرمایه ی این دو صندوق در بخش نفت ایران سرمایه گذاری شده باشد.
لایحه با رای چهارصد و چهارده تن از چهارصد و سی و پنج عضو مجلس نمایندگان شامل دویست و چهل و دو دموکرات و صد و هفتاد و دو جمهوریخواه به تصویب رسید.
رای بالا به لایحه از تمایل ایالت ها به پیوستن به این قانون حکایت دارد.
اما، مخالفان معتقدند این امر می تواند به روند دیپلماتیک مذاکرات با ایران لطمه بزند.
سه دموکرات و سه جمهوریخواه رای منفی دادند. ده دموکرات و دو جمهوریخواه هم در زمان رای گیری حضور نداشتند اما، در صورت حضور احتمالا رای اکثریتشان مثبت بود.
لایحه موسوم به فرنک کرک، توسط بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، و مارک کرک، عضو جمهوریخواه کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان، تنظیم شده است.
رای گیری پنج روز به دور دوم مذاکرات هسته ای با ایران انجام گرفت.
مارک کرک که رئیس جمهوریخواه کارگروه دو حزبی ایران در کنگره است پس از رای گیری در بیانیه ای نوشت «برای توفیق دیپلماسی، باید ابزار بیشتری در جعبه ابزار دیپلمات هایمان بگذاریم.»
بارنی فرنک در بیانیه ای پس از تصویب لایحه می گوید: «حال مردم آمریکا که عمیقا نگران چشم انداز برنامه ی هسته ای ایران و دیگر رفتار رژیم هستند می توانند بر مبنای نگرانی هایشان عمل کنند.» فرنک تصریح می کند: «لایحه بویژه می گوید سرمایه هیچ کس در آمریکا نباید بطور غیرداوطلبانه در راستای توسعه ی اقتصاد ایران به کار گرفته شود.»
حال نوبت بررسی لایحه در سنا است. بر نسخه ی سنا از لایحه ی منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران تا کنون امضای سی و چهار سناتور دموکرات و جمهوریخواه دیده می شود.
مارک کرک تاکید دارد این لایحه گام نخست خوبی است اما، نمی تواند آخرین باشد. این عضو جمهوریخواه کنگره از ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، می خواهد طرح تحریم فروشندگان بنزین و فرآورده های نفتی به ایران را برای بررسی فوری به صحن مجلس ارائه کند.
هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، تنظیم کننده ی لایحه ی تحریم بنزین، گفته امیدوارست طرح در ژانویه آماده ی امضای پرزیدنت اوباما باشد. صحبت از رای گیری در کمیته ی امور خارجی طی یک دو هفته ی آتی است. استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان، گفته بود پس از تصویب در کمیته بلافاصله طرح را به صحن مجلس نمایندگان خواهد آورد.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی امور بانکی سنا، هم از رای گیری لایحه اش که شامل تحریم بنزین و تحریم های بانکی است در هفته ی آخر اکتبر خبر داده بود.
کیفیت مذاکرات دوشنبه ی علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با گروه پنج به علاوه ی یک، در وین، و نتیجه ی بازرسی یکشنبه ی پس از آن از مرکز غنی سازی فردو در روند تحریم ها بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

۲ نظر:

اقتصادی گفت...

هشدار از این ببعد سپاه پاسداران بر ضد پاکستان به طالبان و القاعده کمکهایی بیشتر از قبل خواهد کرد بنابراین خبر:
فرمانده سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه گفت که بر اساس مدارک دستگاه‌های امنیتی، اقدامات «گروهک ریگی» با دستور آمریکا، بریتانیا و پاکستان و متأسفانه دستگاه اطلاعاتی پاکستان است انجام می‌شود!!
http://www.radiofarda.com/content/F7_Jafari_Comment_After_Sarbaz_Suicide_Attack/1855415.html

pooneh گفت...

سرکار خانم درخشش
و جناب آقای کنگرلو
لطفا مانند خانم الهام ستاکی بجای سلام بر شما بگویید درود بر شما ..
ما عرب نیستیم ایرانی هستیم درود بجای سلام بهتر است , شما یک رسانه فارسی زبان هستید و همین رسانه های پر بیننده مثل شماست که روی گویش مردم تاثیر میگذارد و گوش آنها را با واژه ها عادت میدهد هر چند کاملا نمیشود فارسی صحبت کرد ولی میتوان مقدار زیادی از واژه های عربی را از زبان شیرین میهنیان پالایش کرد.