۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

بدبینی قانونگذاران آمریکایی نسبت به نیات ایران در مذاکرات

قانونگذاران در کنگره ی آمریکا نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای پنج شنبه در ژنو چندان خوش بین نیستند و آماده می شوند تا تحریم های فلج کننده ی یکجانبه علیه رژیم ایران را به تصویب برسانند.
سناتور دموکرات اون بای، تنظیم کننده ی لایحه ی تشدید تحریم های اقتصادی ایران، می گوید قصد دارد از طریق این لایحه اختیاراتی به پرزیدنت اوباما بدهد تا به هر کار ممکن برای متوقف کردن برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران دست بزند.
آمریکا و غرب در آستانه ی نشست پنج شنبه در ژنو برای انتقال پیام واحد جامعه ی جهانی نیازمند حمایت مسکو و پکن هستند اما، بدنبال تشدید تنش ناشی از رزمایش موشکی ایران سرگی لاوروف، وزیر خارجه ی روسیه، دیروز از موضع هفته ی گذشته ی دیمتری مدودف، رئیس جمهوری آن کشور، مبنی بر گریز ناپذیری از تحریم؛ یک گام به عقب رفت و خواهان خویشتنداری شد.
سناتور جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، شب گذشته در گفتگویی با شبکه ی خبری فاکس گفت عمیقا تردید دارد روسیه و چین بر سر تشدید تحریم ها علیه ایران همکاری کنند.
کارشناسان معتقدند دولت اوباما تحریم هایی را در نظر دارد که به ائتلاف فعلی لطمه نزند. شرکت های بیمه ی خطوط حمل و نقل دریایی در کانون این تلاش ها قرار دارد و هدف ضربه زدن به برنامه های هسته ای و موشکی از طریق اعمال فشار بر فعالیت های تجاری و بانکی سپاه پاسداران است.
سناتور مک کین تاکید دارد محاصره ی دریایی بنادر ایران می تواند گزینه ای قابل بررسی باشد اما، با توجه به امکان عملیات تلافی جویانه ی حزب الله لبنان علیه اسرائیل و مشکلات ناشی از مسدود کردن تنگه ی هرمز باید دقیق این گزینه را مورد مطالعه قرار داد. مک کین تاکید دارد گزینه ی مناسبی در برابر ایران در دست نیست.
الیوت انگل، رئیس دموکرات کمیته ی امور نیمکره ی غربی در مجلس نمایندگان آمریکا، هفته ی گذشته در یک گردهمایی حامیان اسرائیل در واشنگتن عهد کرد کنگره اجازه نمی دهد رژیم ایران به جنگ افزار هسته ای دست یابد و گفت آنها متوقف خواهند شد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با تحریک آمیز خواندن آزمایش موشک های سجیل و شهاب سه با برد حدود دو هزار کیلومتر در آستانه ی مذاکرات ژنو می گوید این ها همان موشک هایی است که اسرائیل، پایگاههای آمریکا در منطقه و بخشی از اروپا را در تیر رس دارد و اگر ایران به امکان تولید جنگ افزار هسته ای دست پیدا کند به کلاهک اتمی مسلح خواهد شد.
راس لتینن با اشاره به سایت دوم غنی سازی پنهانی در قم می گوید در حالی که نیات ایران کاملا روشن است رهبران جهان با کوتاهی در عمل فوری رژیم ایران را جسورتر می کند.
هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در مقاله ای در واشنگتن پست می نویسد ما وقت زیادی برای انتظار نداریم و با اشاره به بیست سال سابقه ی پنهانکاری ایران عمیقا ابراز تردید می کند ایران قصد واقعی برای شفاف سازی فعالیت هایش در مذاکرات ژنو داشته باشد. برمن تاکید می کند پنجره ی نمایش جدیت ایران پنج شنبه باز و پایان سال میلادی جاری بسته می شود و اگر ایران با پیشنهاد توقف توسعه ی غنی سازی از جمله در مرکز قم در برابر توقف اعمال تحریم های شدیدتر موافقت نکند و تا پایان سال غنی سازی را متوقف نکند فشارهای سنگینی را باید متحمل شود.
هاوارد برمن با اشاره به لایحه اش که امضای سیصد عضو از چهارصد و سی و پنج عضو مجلس نمایندگان را بر خود دارد می گوید این لایحه در صورت اجرا می تواند به سقوط سیستم بانکی ایران بیانجامد و رژیم را با توجه به اینکه دیگر از حمایت مردم ایران برخوردار نیست در بخش انرژی برای تامین بنزین مصرفی با چالشی جدی روبرو کند.
مخالفان تشدید تحریم های یکجانبه در کنگره نگرانند که ماجرای جنگ عراق بار دیگر در باره ی ایران تکرار شود. بابی برایت، عضو دموکرات کنگره، معتقد است ما نباید به تنهایی با ایران برخورد کنیم بلکه همانطور که پرزیدنت اوباما عمل می کند در پی حفظ اتحاد جهانی در برابر ایران باشیم. برایت تاکید می کند ما شاهد سرپیچی صدام حسین از تحریم های مصوب کنگره بودیم و اگر این امر تکرار شود در ایران شاهد وضعیتی مشابه خواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست: