۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

پرزیدنت اوباما میان دموکرات های لیبرال و جمهوریخواهان محافظه کار

برغم ادامه ی شکاف سیاسی حزبی در کنگره ی آمریکا بر سر افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان؛ سناتور دموکرات دایان فاینستاین، رئیس کمیته ی اطلاعات سنای ایالات متحده، بر خلاف بسیاری از هم حزبی هایش از درخواست ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، مبنی بر اعزام دهها هزار نیروی بیشتر به آن کشور حمایت کرد.
هر چند اعلام حمایت سناتور فاینستاین ممکن است راه را برای پیوستن دیگر دموکرات ها به طرح اعزام نیرو هموار کند اما، پرزیدنت اوباما با یک چالش سیاسی جدی از سوی هم حزبی هایش روبرو است. گروهی از دموکرات های لیبرال در مجلس نمایندگان آمریکا پیشاپیش قطعنامه ای را ارائه کرده اند که در صورت تصویب تخصیص بودجه برای هر گونه افزایش حضور نظامی در افغانستان را ممنوع می کند.
چنانچه پرزیدنت اوباما تصمیم بگیرد توصیه های فرمانده ی ارشد نظامی اش در افغانستان را گوش کند ممکن است برای پیشبرد استراتژی اش در کنگره ی آمریکا بیش از هم حزبی هایش بر روی حمایت جمهوریخواهان حساب باز کند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین ضمن حمایت از تعمق پرزیدنت اوباما برای یافتن استراتژی دقیق در افغانستان هشدار می دهد خطرناکترین کار اقدامات نیمه کاره برای راضی نگه داشتن دو سر جریان های سیاسی در واشنگتن است. مک کین می گوید کوتاهی در اعزام نیروی بیشتر به افغانستان اشتباهی است که ابعاد تاریخی خواهد یافت.
جیم مک گاورن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان و از مخالفان سرسخت افزایش نیرو،
با هشدار نسبت به افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان می گوید این امر آمریکا را به ورشکستگی می کشاند.
اما، رئیس کمیته ی اطلاعات سنا در اقدامی خبر ساز یک قدم بزرگ از هم حزبی هایش فاصله گرفت و هشدار داد عدم توجه به پیشنهاد ژنرال مک کریستال برای اعزام حدود چهل هزار نیروی بیشتر می تواند موقعیت شصت و پنج هزار نیروی آمریکایی مستقر در آن کشور را به مخاطره بیاندازد. اشاره ی فاینستاین به حمله ی اخیر طالبان به نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرز پاکستان است که به کشته شدن هشت نیروی آمریکایی منجر شد.
رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا با سناتور هم حزبی اش هم نظر نیست. به باور سناتور دموکرات کارل لوین افزایش نیروهای افغانستان و نه آمریکا کلید حل مساله است. این عضو متنفذ سنا می گوید پاشنه ی آشیل افغانستان کمبود نیروهای افغان است.
سناتور لوین می گوید مک کریستال تنها افزایش نیرو را توصیه نکرده است و بر ضرورت اتخاذ یک استراتژی جدید تاکید دارد.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم معتقد است وقتی نیروهای افغان در نخستین ماموریت کشته می شوند دشوار بتوان به آموزش پلیس و ارتش ادامه داد. این عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا می گوید باید هم چون عراق با افزایش نیرو امنیت نسبی برقرار کرد تا نیروهای افغان در کنار نیروهای خارجی بتوانند در عملیات شرکت کرده و به مرور اداره ی کشور را در اختیار بگیرند.
با وجود اختلافات، هر دو حزب بر سر یک امر اتفاق نظر دارند؛ اعزام حتی یک میلیون نیرو به افغانستان به دولت کرزای مشروعیت نمی بخشد.
سناتور مک کین خواستار برگزاری سریع دور دوم انتخابات در افغانستان شد.

۲ نظر:

elmamoz گفت...

سلام جناب اقای دهقان پور از نظر من معلم بعد ار 35 معلمی باید اذان کنم در کار خود استادی انچنان با مخاطب تماس برقرار میکنید که احساس صمیمیت باشما میکند جناب دهقان پور من معلم از قضای روز گار در دیار زیست میکنم ونمیدانم چطور گرفتاریم را برای جناب پرزیدنت باید بگویم منخواستم تمنا کنم شما این زحمت بر من منت بگذارید تمنای من معلم را انعکاس دهید مهاجر تازه وارد مثل بدون بیمه وبیکاری چشم امیدبه جناب رئیس جمهور دارد که من معلم سپاس گذار ایشان برای فکری که بحال ما میکند باشم از اینکه این منت را بر من میگذارید 1000دنیا ممنون

elmamoz گفت...

سلام جناب دهقان پور از نظر من معلم باید عرض کنم جناب پرزیدنت در بین همه مردم با طرح بیمه خود نامش را در تاریخ امریکا جاودانه خواهد کرد