۱۳۸۸ مهر ۱۳, دوشنبه

سناتور کری: «انتخاب میان گزینه ی نظامی و ایران مسلح به جنگ افزار اتمی ما را وامی دارد به دیپلماسی فرصتی دهیم»

گزارش روزنامه ی نیویورک تایمز از یک نتیجه گیری محرمانه ی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ی دستیابی ایران به چگونگی ساخت بمب اتم؛ واکنش شدید قانونگذاران در کنگره ی آمریکا را به همراه داشته است.
قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه از تخصیص یک هفته ی کامل کار کنگره به ایران با هدف تصویب لوایح تشدید تحریم علیه رژیم سخن می گویند.
برغم تاکید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر نبود شواهد متقن حاکی از برنامه ی جاری جنگ افزار هسته ای در ایران؛ نیویورک تایمز از یک تحلیل محرمانه ی اعضای ارشد آژانس حاکی از دستیابی ایران به اطلاعات کافی برای طراحی و تولید یک بمب اتم خبر می دهد.
سناتور دموکرات اون بای می گوید اگر چیزی به تغییر فکر رهبران ایران منجر نشود آنها به بمب اتم دست خواهند یافت از این رو باید با تحریم های شدید روبرو شوند و این مهم باید اینک رخ دهد.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم می گوید دولت ایران را باید برای دستیابی به اطلاعات مطرح در این گزارش تحت فشار گذاشت.
اما، مقامات دولت اوباما به این گزارش واکنشی کاملا متفاوت نشان دادند.
قانونگذاران از ادامه ی گفتگو با ایران حمایت می کنند اما، در سایه ی گزارش نیویورک تایمز و فاش شدن مرکز غنی سازی دوم ایران موسوم به «فردو»؛ اعضای کنگره باور خود را نسبت به اینکه ایران تنها در برابر دیپلماسی از مولفه های برنامه ی جنگ افزار هسته ای اش دست بکشد از دست می دهند.
سناتور جمهوریخواه سکسبی چمبلیس می گوید دولت اوباما جدیت مساله را درک می کند اما، ادامه ی گفتگو نتیجه بخش نخواهد بود.
برغم موافقت ایران با بازرسی از مرکز «فردو» و گزارش های حاکی از گفتگو بر سر ارسال بیش از هزار و دویست کیلوگرم اورانیوم غنی شده ی تا سقف پنج درصد ایران به روسیه و فرانسه برای غنی سازی تا سقف بیست درصد؛ سناتور گراهم می گوید ایران پیشتر نیز با اروپایی ها توافق کرد که سوخت هسته ای را به روسیه بفرستد اما، بعد آن را رد کرد.
قانونگذاران می گویند طی دو هفته ی آینده باید یک هفته کار کنگره را به ایران اختصاص داد تا مجموعه ای از لوایح از تحریم بنزین و فرآورده های نفتی تا تحریم های شدید بیمه ی حمل و نقل دریایی و بانکی و مالی برای تقویت دست پرزیدنت اوباما در برابر ایران به تصویب برسد.
منتقدان می گویند افزایش تحریم ها مردم ایران را که از رژیم بریده اند به آغوش آنها بازخواهد گرداند.
سناتور دموکرات جان کری در مقاله ای در فاینشنال تایمز می نویسد اینکه ایران در سایه ی اعتراضات مردمی و شکاف عمیق سیاسی داخلی موافقت کرده است در مذاکرات با غرب و آمریکا مساله ی حقوق بشر و دموکراسی مطرح شود فرصت غنیمتی است تا به مردم ایران نشان داد پیشرفت بر سر مساله ی هسته ای به بهای نقض حقوق بشر تمام نخواهد شد.
سناتور دموکرات رابرت کیسی می گوید گر چه این روزها شاهد تصاویر ادامه ی تظاهرات گسترده ی خیابانی نیستیم اما، این یک واقعیت است که ایران برای همیشه تغییر کرده است.
سناتور کری در مقاله اش در فاینشنال تایمز با اشاره به عدم اعتماد عمیق آیت الله خامنه ای به آمریکا می نویسد تعامل با ایران ممکن است به شکست بیانجامد و سرکوب مردم در تابستان ممکن است پاسخ کوتاه و مختصر رژیم به دست دوستی پرزیدنت اوباما بوده باشد. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا می نویسد با توجه به آشفتگی داخلی رژیم ممکن است قادر به حفظ یک گفتگوی مستمر و استراتژیک با جهان خارج نباشد اما، تاکید می کند انتخاب واقعی میان گزینه ی نظامی و ظهور یک ایران مسلح به جنگ افزار اتمی ما را وادار می کند به دیپلماسی فرصتی دهیم.

هیچ نظری موجود نیست: