۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

سیاست آمریکا در برابر امارات و ایران

سنای ایالات متحده ی آمریکا یک روز پس از بررسی لایحه ی تشدید تحریم ایران امروز در آخرین فرصت ها توافقنامه ی همکاری هسته ای صلح آمیز آمریکا و امارات متحده ی عربی را سبک سنگین می کند. پیامدهای این همکاری بر منطقه و ایران موضوع مطرح در نشست سنا بود.
نگرانی حاکم در واشنگتن این است که متوقف نکردن ایران در مسیر دستیابی به مولفه های تولید جنگ افزار هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم می تواند موقعیت منطقه را تغییر داده و کشورهای منطقه را به یک رقابت تسلیحات هسته ای سوق دهد.
سنا امروز در حالی توافقنامه ی همکاری هسته ای صلح آمیز آمریکا و امارات متحده ی عربی را زیر ذره بین می گذارد که اگر کنگره اقدامی انجام ندهد این نخستین همکاری هسته ای آمریکا در منطقه طی دو هفته قابلیت اجرا می یابد.
وان وندیپن، مقام ارشد وزارت خارجه، با اشاره به اقدام امارات مبنی بر پذیرش داوطلبانه ی پروتکل الحاقی و صرفنظر کردن از غنی سازی اورانیوم این اقدام را در تضاد روشن با رویکرد ایران عنوان کرد.
ون دیپن در پاسخ به شمار مخالفان توافقنامه در کنگره که کم هم نیستند و در کانون نگرانی آنان کم کاری امارات در اجرای تحریم ها علیه ایران است گفت امارات قبول کرده است مانع سوء استفاده ی ایران و دیگر کشورها از بازار مالی آن کشور شده و راه انتقال فناوری های حساس را مسدود کند.
آمریکا بر مبنای این توافق اورانیوم غنی شده ی مورد نیاز نیروگاه اتمی امارات را تامین می کند.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، امروز از دریافت پیشنهادهای متعدد از کشورهای مختلف برای تامین اورانیوم رآکتور دانشگاه تهران خبر داد و گفت ممکن است اورانیوم را از آمریکا خریداری کند.
بعید می رسد کنگره اقدامی برای متوقف کردن توافقنامه آمریکا و امارات انجام دهد. دولت اوباما امیدوارست این همکاری الگویی برای ایران باشد.
بی صبری قانونگزاران آمریکایی نسبت به صبوری بیش از حد دولت اوباما در گفتگوی سناتور دموکرات رابرت منندز با جیمز استاینبرگ، قائم مقام وزارت خارجه، انعکاس یافت وقتی درباره ی الویت زمانی برای توقف غنی سازی اورانیوم در ایران صحبت شد و استاینبرگ گفت از سال دو هزار و شش بدنبال قطعنامه ی شورای امنیت این الویت جامعه ی جهانی بوده است.
تصمیم ایران برای نصب نسل جدید سنتریفیوژهای پیشرفته در مرکز غنی سازی فردو در نزدیکی قم موجب نگرانی اعضای کنگره شده است.
قائم مقام وزارت خارجه تاکید داشت در صورت ایران فرصت موجود را از دست بدهد تعامل امکان بسیج جامعه ی جهانی را برای اتخاذ اقدامات موثرتر علیه ایران فراهم می کند.
دولت نگران است فشار یکجانبه ی آمریکا به ائتلاف کنونی لطمه بزند.
سناتور کریستوفر داد، رئیس دموکرات کمیته ی امور بانکی، در نشست دیروز سنا گفت در طول تاریخ فعالیت اش در کنگره دولتی را به خاطر ندارد دولتی را ندیده است که پیشاپیش مهر تائید بر تحریم ها بزند.
کریس داد تاکید داشت محکومیت جهانی تهران پس از فاش شدن سایت پنهانی غنی سازی و سرکوب پس از انتخابات جامعه ی جهانی را برای اعمال فشار بر رهبران ایران متحد کرده است و نباید اینک فشار متوقف شود و این فرصت از دست برود.
قانونگزاران با اشاره به اینکه ایران برای تامین کمبود بنزین داخلی اش به تکاپو افتاده است معتقدند تاثیر تحریم بنزین را رژیم درک کرده است.
کنگره ضرب الاجلی را برای تصویب تحریم ایران مشخص کرده است. سناتور کریستوفر داد می گوید رای گیری بر سر لایحه ی جدید در کمیته ی امور بانکی هفته ی آخر اکتبر انجام می گیرد. روشن نیست کل سنا با چه سرعتی لایحه را در دستور کار قرار دهد.
سناتور داد امیدوارست با فعال شدن تحریم های جدید بانک مرکزی ایران فلج و سیستم بانکی ایران از درون فرو بپاشد.
بنا بر یک نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه ی مک کلاچی و ایپسوس پنجاه و شش درصد پرسش شوندگان آمریکایی از رویکرد تحریم های اقتصادی و اقدامات دیپلماتیک در برابر ایران حمایت می کنند در حالی که سی و یک درصد مخالفند.
بنا بر این نظرسنجی شصت و شش درصد ایران را خطری جدی برای آمریکا می دانند اما، سی درصد چنین اعتقادی ندارند.
گذشته از نظرسنجی های موسسات مطرح یکی از اعضای کنگره در اقدامی کم نظیر دست به یک نظرسنجی درباره ی تحریم ایران زده است.
مارک کرک، رئیس جمهوریخواه کار گروه ایران کنگره، در این نظرسنجی که از طریق ای میل انجام می شود با اشاره به فاش شدن سایت دوم غنی سازی اورانیوم می پرسد آیا آمریکا باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای تحریم های اقتصادی هدفمند تصویب کند.
برای شرکت در نظرسنجی به لینک زیر مراجعه کنید:

هیچ نظری موجود نیست: