۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

«از مذاکره ی دو جانبه ی ایران و آمریکا چه کسی سود می برد؟»

در برنامه ی جمعه ی تفسیر خبر هنری سوکولسکی، مدیر مرکز آموزش سیاست های منع گسترش جنگ افزار هسته ای، حضور داشت. این مرکز سال هزار و نهصد و نود و چهار در واشنگتن با هدف ارتقاء درک بهتر سیاستگزاران، پژوهشگران و رسانه ها از تبعات تکثیر جنگ افزارهای استراتژیک پایه گذاری شد. سوکولسکی در حال حاضر عضو کمیسیون منع گسترش جنگ افزار کشتار جمعی و تروریسم کنگره ی آمریکا است. هنری سوکولسکی از سال هزار و نهصد و هشتاد و نه تا هزار و نهصد و نود و سه معاون سیاست منع گسترش جنگ افزار هسته ای در دفتر وزیر دفاع آمریکا بود.
پرزیدنت اوباما ساعتی پس از پایان هفت و نیم ساعت مذاکره ی دیپلمات های شش قدرت جهان با ایران در ژنو و چهل و پنج دقیقه گفتگوی دوجانبه ی کم نظیر میان عالی ترین مقامات ایران و آمریکا، ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، و سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، طی سه دهه ی گذشته، مذاکرات را سرآغازی سازنده توصیف کرد. رئیس جمهوری آمریکا گفت ما هفته ی گذشته شواهدی روشن در باره ی ساخت پنهانی تاسیسات غنی سازی در قم ارائه کردیم؛ حال که ایران برای همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرده است باید طی دو هفته اجازه ی بازرسی بی قید و شرط را در اختیار بازرسان قرار دهد. رئیس جمهوری آمریکا سپس از سفر قریب الوقوع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تهران خبر داد و تاکید کرد محمد البرادعی از حمایت کامل اش برخوردار است.
ایران موافقت کرد بخش عمده ای از اورانیوم غنی شده ی موجودش را که گفته می شود در صورت غنی سازی با درصد بالا برای تولید یک بمب اتم کافی است کاهش و به روسیه بفرستد تا به اصطلاح ساعت برنامه ی هسته ای ایران و تلاش های دیپلماتیک صفر شود.

هنری سوکولسکی می گوید گرچه این اتفاق قابل توجهی است اما، مشکل این است که ایران کماکان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.
با هنری سوکولسکی به بررسی دستاوردهای مذاکرات ژنو و چشم انداز همکاری های ایران و آمریکا پرداختیم. او همچنین به مسائل فنی، حقوقی، و سیاسی حول و حوش مرکز غنی سازی قم اشاره کرد.
در ادامه ی برنامه، بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، به بررسی تحولات هفته پرداختند. آزمایش های موشکی ایران در آستانه ی برگزاری نشست ژنو و همزمان با اعتراضات دانشجویی در روز بازگشایی دانشگاهها از دیگر مسائل مطرح بود.
در برنامه کوشیدیم به این پرسش پاسخ دهیم که «از مذاکره ی دو جانبه ی ایران و آمریکا پس از سی سال چه کسی سود می برد؟»
بابک داد در وبلاگش در مطلبی با عنوان «جنبش سبز بمب اتمی نمی خواهد، کودتاچیان بدنبال قدرت هسته ای اند» می نویسد:
«مردم دنیا باید بدانند حكومت ايران در پی احيای غرور ملی ايرانيان نيست و غرور ملی ايرانيان هم با دستیابی به بمب اتمی احياء نمی شود. دنيا بايد مردم ایران را بشناسد كه بر خلاف آن عده قليلی می انديشند كه غالبا" در تصاوير تلويزيونی حكومتی به عنوان ملت ايران نمايش داده می شوند و شعار جنگ و مرگ سر می دهند. ملت ايران غرور ملی خود را با دستیابی به بمب اتمی يا انكار ملل ديگر و يا با جنگ و خونريزی مطالبه نمی کنند.»

لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

دانلود۵۶K

دانلود۲۵۶K

لینک وبلاگ بابک داد:

http://babakdad.blogspot.com

لینک نشریه ی اینترنتی بابک یکتافر:

http://www.washingtonprism.org

لینک وبسایت مرکز تحت مدیریت هنری سوکولسکی:

http://www.npec-web.org

۱۱ نظر:

ایرانی میهن دوست و آزادیخواه گفت...

تصویب قانون مجازات فروشندگان بنزين به ايران در آمریکا هر چند دیر انجام شد گامی بسیار مفید در جهت سرنگونی دیکتاتوری خونخوار حاکم بر سرنوشت ملت ایران بود ما ایرانیان میهن دوست و آزادیخواه از تلاشهای شما تشکر کرده و درک میکنیم که این اقدام در جهت خصومت با ملت ایران نیست بلکه در راستای منافع دراز مدت ملت ایران و آزادی آینده آنهاست به امید پیروزی بر دیکتاتوری و استبداد مذهبی در ایران .
ایرانی میهن دوست و آزادیخواه

هاله نور بیچاره گفت...

ها ها احمدی نژاد باز به ملت دروغ گفت
یک مقام دولت آمریکا روز پنج‌شنبه گفت در پی مذاکرات ایران با گروه ۵+۱، تهران در مورد ارسال بخش اعظم ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه توافق اصولی کرده است. احمدی نژاد روز گذشته در حالی درباره برنامه هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی به مذاکره نشست که از زمان اعلام بارها مسئله پرونده هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خوانده و گفته بود که به هیچ وجه حاضر به مذاکره در این باره نیست!!!!
زور بالاش آمده بیچاره هاله نور!!

nimoo گفت...

nemidonam chibegam vaghean az in veghahat keshvaraye khareji didit ke chejori ba ya vadeye sare kharmane iran ke gofte ba in ke marhaleye akhare ghani sazi ro to rosiye anjam mide va be bazrasaye sazemane enerjiye atomi ejaze mide ke az tasisate ghom didan konan chejori aghab neshini kardan va cheshmeshono roye in hame koshtar to iran bastan , emroz na bbc va na voa hata ye khabar ham az dastgirihaye anjam shodeh emroz sobh va etefaghati ke toye varzeshghahe azadi oftad pakhsh nakardan va hata az barnamehaye tahlilishon ham khabari nabood, vaghti ke in hame manfaat khahiro mibinam naomid misham !!!!!!
88/7/10 nima

هاله نور گفت...

خبرگزارى مهراز قول سعید جلیلی میگوید هيچ توافق هسته‌اى درباره تحويل اورانيوم پنج درصد ايران و خريد اورانيوم ۲۰ درصدى و موضوع بازديد از تأسيسات جديد ايران» صورت نگرفته است..
ازطرفی سعيد جليلى دبير شوراى عالى امنيت ملى در جمع خبرنگاران در فرودگاه امام خمينى در پاسخ به پرسشى در باره احتمال تعليق غنى‌سازى اورانيوم در ايران اظهار داشت: «به هيچ عنوان بحث تعليق غنى سازى اورانيوم در كشورمان از سوى ۱+۵ مطرح نشد !!
در این قایم موشک بازی خیانت بار احمدی نژادکودتاچی بین بیگانگان و ملت ایران احمدی نژاد فقط برای باقی ماندن در قدرت آبرو و عزت ایران را به بیگانگان فروخت و بروی شعار حق مسلم خود خط بطلان کشید
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=956959

احمدی نژاد دروغ گو گفت...

آقای احمدی نژاد کجای مقررات نوشته غنی سازی فقط تا پنج درصد حق ایرانست و برای بیست درصد باید غنی سازی را به روسیه بسپارید پس این بود حق مسلمی که از آن دم میزدید ? مگر بیست درصد صلح آمیز نیست که شما آنرا به روسیه واگذار کردید ?حالا که بر سر قدرتید حق مردم را پایمال و فراموش کردید .آقای احمدی نژادهمه ادعاهای شجاعت در برابر روسیه و بیگانگان پوچ بود.

خلیج همیشه فارس گفت...

سایت تابناک متعلق به محسن رضائی :
خالدمشعل هم از واژه خلیج عربی استفاده کرد !
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=66799
خالد مشعل رییس دفتر سیاسى جنبش مقاومت اسلامى فلسطین (حماس ) از واژه جعلى خلیج عربى در سخنرانى خود در قلعه صلاح الدین دمشق استفاده کرد.

به گزارش پرچم وى جمعه شب در سخنرانى خود به مناسبت جشن قدس پایتخت فرهنگى جهان عرب در سال 2009 گفت : امیدوارم همه کشورهاى اسلامى از شمال آفریقا؛ مصر؛ عربستان ؛ سوریه ؛ خلیج عربى ؛ ایران ؛ اندونزى تا مالزى در یک صف در برابر دشمن بایستند.

جشن قدس پایتخت فرهنگى جهان عرب در سال 2009 و سالروز آزادى شهر قدس توسط صلاح الدین ایوبى جمعه شب در قلعه صلاح الدین دمشق برگزار شد.

پیش از خالد مشعل هوگو چاوز و حتی برخی مقامات سوری نیز به دلیل فعال نبودن رایزنی های دیپلماتیک از سوی مقامات وزارت خارجه در خبطی آشکار از واژه جعلی استفاده کرده و نسبت به جزایر سه گانه نیز مواضع ضد ایرانی گرفته اند.

Oof oof گفت...

جناب حجت الاسلام قرائتی که حمایت از حماس را مثل نمازمیدانید , خالد مشعل با خلیج عربی خواند ن خلیج فارس جواب شما را داد تبریک میگم !!

Stoning to deat IRAN گفت...

خالد مشعل از گروه حماس خلیج فارس را عربی میداند و عربها هم همینطور با ایران رفتار میکنند آنوقت ما سی سال از عربها طرفداری کردیم و کاسه از آش داغتر شدیم. و بخاطر این دشمنان ایران و ایرانیت سی سال سنگ آنها را به سینه زدیم, نابود بادجمهوری پلید عربی اسلامی احمدی نژاد جاسوس عربها..
بهتر است اسم کشورمان را هم بگذاریم جمهوری عربی ایران حتی اسم ایران را هم بردارید راحت شویم.

یک ایرانی گفت...

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ مدعی شد که در روز ۳۰ خرداد، حتی یک تیر هم از سوی بسیج مسجد لولاگر واقع در تقاطع نواب-آزادی شلیک نشد و معترضان خودشان یکدیگر را به قتل رسانده‌اند!!!
وای به روزی که سپاه ضعیف شود مردم بخاطر این در وغها تکه تکه تان خواهند کر د...
یک ایرانی

زندانی سیاسی گفت...

به اشتباه میگن میگن احمدی نژاد یهودیه
احمدی نژاد یهودی نیست عربه
جاسوس عربهاست
, نمیبینی چقدر هوای عربا و داره و میخواد اسراییل رو محو کنه , مد شده از هر کی بدشون میاد میگن یهودیه بیچاره یهودیا
از همه خنده دارتر در گزارش دیلی تلگراف بخشی از آن است که ادعا کرده در زبان عبری "سبورجیان" به معنی فردی است که شغلش بافتن شال نماز یهودیان است. چنین واژه ای در زبان عبری و یا در زبان محلی یهودیان ایران وجود ندارد. نه در زبان عبری، و نه در زبان محلی یهودیان ایران واژه ای به نام "سبور" وجود دارد که دیلی تلگراف ادعا می کند معنی آن "شال مذهبی یهودیان" است. این شال در میان یهودیان ایران صیصیت نامیده می شود و واژه عبری آن طلیت טלית است..

کلاه بردار گفت...

احمدی نژاد عجب کلاه گشادی سر آمریکا و اوباما گذاشت غنی سازی رو لغو نکردن آمریکا هم قبول کرد !!
کلاه بردار