۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

فرصت چند هفته ای ایران

برغم واکنش های اولیه ی مثبت دولت اوباما نسبت به مذاکرات ژنو با ایران؛ قانونگزاران در کنگره بررسی لایحه ای را آغاز کرده اند که هدف از آن تشدید تحریم های موجود است و در صورت خودداری تهران از توقف مولفه های ظن برانگیز برنامه ی هسته ای اش محدودیت های جدید و شدیدی را علیه ایران اعمال می کند.
سه تن از مقامات ارشد دولت، قائم مقام وزارت خارجه، و معاونین وزارت خزانه داری و وزارت بازرگانی باتفاق اعضای دموکرات و جمهوریخواه سنا تاکید کردند اگر ایران به تلاش های دیپلماتیک جامعه ی جهانی در راستای جلوگیری از دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای بی اعتنایی نشان دهد اقدامات تنبیهی سریع و شدیدی در انتظارش خواهد بود.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی امور بانکی سنا، تنظیم کننده ی تحریم های جدید، در ابتدای نشست گفت «کنگره باید پرزیدنت اوباما را به تمام ابزار لازم برای برخورد با تهدید ناشی از ایران مجهز کند.»
سناتور ریچارد شلبی، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، در سایه ی گزارش روز شنبه ی نیویورک تایمز حاکی از دستیابی ایران به چگونگی تولید یک بمب اتم که مبتنی بر یک ارزیابی محرمانه ی اعضای ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی است و فاش شدن مرکز غنی سازی فردو در نزدیکی قم؛ خواستار سرعت عمل بیشتر در تصویب تحریم های جدید شد.
جیمز استاینبرگ، قائم مقام وزارت خارجه ی آمریکا، درباره ی موافقت ایران با بازرسی از مرکز فردو و ارسال اورانیوم به روسیه یا فرانسه برای غنی سازی با بیست درصد غلظت به اعضای سنا گفت اگر و تاکید کرد اگر ایران به این توافق عمل کند امکان خروج ناگهانی ایران از پیمان ان پی تی و دستیابی به اورانیوم برای تولید جنگ افزار اتمی در کوتاه مدت محدود می شود و هم چنین می توان ادعای کاملا صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران را به آزمون گذارد.
قانونگزاران تاکید دارند چنانچه تهران عملا همکاری کند می توان این تحریم ها را لغو کرد.
استوارت لیووی، معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، قانونگزاران را در جریان راههای اجرای تحریم های جدید علیه سیستم بانکی و مالی ایران گذاشت. لیووی با اشاره به طرح جامع تحریم سیستم مالی ایران هشدار داد هیچ تحریمی به تنهایی معجزه نمی کند و برای تاثیرگذاری تحریم ها باید اقداماتی را بطور همزمان و در اشکال مختلف ضمن حفظ یکپارچگی بین المللی به اجرا گذاشت. لیووی تاکید کرد در نتیجه ی تحریم ها بخش عمده ای از بانک های جهان با ایران همکاری نمی کنند.
لایحه ی پیشنهادی سناتور داد تحریم های شدیدی را علیه شرکت های فروشنده ی بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به ایران اعمال می کند و صادرات ایران به آمریکا به غیر از مواد غذایی و دارویی به کل ممنوع می شود.
لایحه همچنین تحریم های بخش نفت و خطوط گاز طبیعی ایران را گسترش داده و ضمن تشدید تحریم موسسات مالی طرف همکاری با ایران توقیف سرمایه های فعال ایران در تکثیر و گسترش جنگ افزار کشتار جمعی را بسط می دهد.
در پیش نویس لایحه مواردی چون تقویت قوانین کنترل صادرات در راستای متوقف کردن صادرات غیرقانونی فناوری های حساس به ایران در نظر گرفته شده است.
لایحه ی سناتور داد مجموعه ای فراگیر از تحریم های پیشنهادی قانونگذاران در کنگره است.
در ابتدای جلسه سناتور دموکرات باب کیسی، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، و سناتور جمهوریخواه سم براونبک، عضو کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا، به تشریح لایحه ی مشترکشان پرداختند که هدف از آن منع گسترده ی سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران است.
در نشست امروز قانونگذاران این پرسش را با اعضای دولت اوباما در میان گذاشتند که دولت چه شاخصه هایی را برای میزان جدیت ایران در عمل به تعهداتش در نظر دارد.
قائم مقام وزارت خارجه با اشاره به بازدید بیست و پنجم اکتبر از مرکز فردو و مذاکرات نوزدهم اکتبر با ایران گفت تا پایان ماه در وضعیتی قرار خواهیم داشت که در باره ی جدیت ایران درک دقیقی داشته باشیم. استاینبرگ با اشاره به سفر هفته ی گذشته اش به چین و تمایل روسیه برای همکاری بیشتر ابراز امیدواری کرد شاهد جبهه ی متحدی در برابر ایران باشیم.

هیچ نظری موجود نیست: