۱۳۸۸ آبان ۲, شنبه

پیامدهای واکنش ایران و آمریکا به توافق وین

در برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب در گفتگویی اختصاصی با دنیس کوسینیچ، عضو دموکرات کنگره ی آمریکا، و گری هوفبائر، معاون پیشین مدیرکل وزارت دارایی آمریکا، کارشناس برجسته ی تحریم و تجارت در انستیتو پیترسن، تاثیر مخالفت ایران با توافق هسته ای وین را بررسی کردیم.
تهران، واشنگتن، مسکو، و پاریس باید جمعه پاسخ خود را به پیش نویس توافق انتقال نزدیک به سه چهارم اورانیوم ایران به روسیه و فرانسه برای غنی سازی بیشتر و استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه می دادند. اما، تنها ایران بود که پاسخ خود را به هفته ی دیگر موکول کرد و پیشنهاد متقابلی برای خرید اورانیوم به جای ارسال اورانیوم ارائه کرد. گزارش های اولیه از مخالفت ها در ایران با توافق وین حکایت دارد. 
«آیا رژیم ایران در پی رد توافق وین با تشدید تحریم های آمریکا و جامعه ی بین المللی روبرو خواهد شد؟»
در برنامه های گذشته معمولا اعضایی از کنگره در برنامه حضور داشتند که موافق تشدید تحریم بودند اما، دنیس کوسینیچ معتقد است اینک زمان مناسبی برای تشدید تحریم ایران نیست و به لوایح تحریم ایران رای منفی داده است. دلایل او را برای این نگاه به ایران جویا شدیم.
در ادامه با گری هوفبائر درباره ی سوابق تحریم علیه کشورها و میزان موفقیت آن در برابر ایران صحبت کردیم.
در بخش دوم برنامه بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، مسائل هفته را زیر ذره بین قرار دادند.


لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:
لینک وبلاگ بابک داد:
http://babakdad.blogspot.com
لینک وبسایت بابک یکتافر:
http://www.washingtonprism.org

۱۰ نظر:

Unknown گفت...

ارسال اورانیوم به خارج برای غنی سازی بطلان چهار سال شعار احمدی نژاد مبنی برحق مسلم ایران طبق قرارداد ان پی تی است .

شادی گفت...

به عنوان فردی که در ایران زندگی می کنم می توان بگویم فشارهای بین المللی بر ایران تاثیر گذار بوده است.
اینها فقط ژست اینرا می گیرند که ما از سنگ هم قوی تر هستیم و این تحریمها هیچگونه تاثیری بر ما نداشته است.
اینگونه نیست حکومت ایران هم از داخل و هم از خارج تحت فشارهای زیادی است که در نحوه اداره حکومت آنها نیز تاثیر گذار بوده است.
حکومتی که هویتش برای 30 سال فقط بر پایه مرگ بر اسرائیل و مرگ بر امریکا استوار بوده هم اکنون دیگر هیچ کدام را تابو نمیداند و با هر دو کشور هم وارد مذاکره شده که شاید فشارهای بین المللی بر روی حکومت حداقل بیشتر نشود هرچند که حکومت ایران مجبور است گفتگو با اسرائیل را انکار کند.
لوایحی مثل حذف یارانه ها که در مجلس در حال تصویب است نشان از ضعف بیش از پیش رژیم در اداره حکومت را می دهد.
افشا کردن مرکز هسته ای قم آیا از روی حسن نیت رژیم آخوندی ایران بوده است.
خیر این فشارهای بین المللی است که اینها را مجبور کرده است مراکز هسته ای خود را افشا کنند.
ولی انچه به نظر میرسد این است با اینها فقط باید با سلاح زور و فشار مقابله کرد همانگونه که خود با این روش به مردم حکومت میکنند.
اگر فشارهای بین المللی از ایران کاسته شود و یا تشدید نشود رفتار انها نیز یک شبه تغییر خواهد کرد.
و جامعه جهانی نباید هرگز اینرا فراموش کند که با یک حکوت متمدن روبرو نیست بلکه به آنها نیز باید به چشم تروریست نگاه کند که اکنون حاکمان ایران هستند.
با تشکر شادی از تهران

بیتا گفت...

در مورد برنامه تفسیر خبر 5 شنبه شب 88/07/30 آقای چالنگی کلمهcell phone را بکار برد در حالیکه مادر من در حال تماشای برنامه بود گفت این هم چیز جدیدی است.
می خواستم بگویم شما مخاطبان زیادی دارید که تعداد زیادی از انها در ایران زندگی میکنند و معنی کلمهcell phone را شاید متوجه نشوند.
برای تصحیح کلمه تلفن دستی را بکار بردند که باز بهتر است اما در ایران کسی به ان تلفن دستی نمی گوید نام آن به فارسی در ایران تلفن همراه است و مردم به ان موبایل می گویند.
خواهش میکنم مخصوصا" مجریان برنامه در بکار بردن کلماتی که در آنجا برای همه قابل فهم است اما در ایران تعداد زیادی معنی آن را نمی فهمنند دقت بیشتری داشته باشند.
شما یک رسانه برای تمامی فارسی زبانان مخصوصا" در ایران هستید.
موفق باشید.
بیتا از تهران

هاله گفت...

چهار سال شعار احمدی نژاد مبنی برحق مسلم ایران طبق این پیشنویس ايران ۷۵
درصد از اورانيوم با غلظت کم خود را به روسيه میفرستد و در مقابل اورانيوم
با غناى ۲۰ درصد تحويل مىگيرد. سپس فرانسه آن را به ميله های سوخت تبديل
کند
حمدی نژاد مردم را هالو فرض کرده ! کسیکه وزیرش هلو باشد و هاله نور هم دارد از این بهتر نمیشود ! نتیجه طبق معمول دروغگویی و ذلت است

دولت هلو و هالو و هاله نور !!

بسیجی جان بر کف گفت...

حدس من این است که آمریکایی ها در پشت صحنه با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه تأمین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی شده در ایران به میزان ۴ ونیم درصد را از ما بگیرند.
ما نمیگذاریم سرمان را کلاه بگذارید پایان عمر آمریکا و اسراییل نزدیک است.
بسیجی جان بر کف

roya گفت...

این روزنامه در ادامه می‌افزاید بر اساس برآورد کارشناسان سازمان‌های اطلاعاتی ، در مرکز غنی‌سازی قم حداقّل ۲۰ سال طول می‌کشد تا اورانیوم غنی شده با درجه خلوص لازم برای یک سال یک نیروگاه معمولی برق ۱۰۰۰ مگاواتی تولید شود.این در حالی است که سانتریفوژهای مستقر در قم قادرند اورانیوم غنی‌شده را برای تولید دو تا سه بمب اتمی در سال تولید کنند!!

ناشناس گفت...

درود و زنده باد جرج بوش و ملت سرافرازآمریکا که باعث و بانی نابودی دولت قرون وسطایی طالبان در افغانستان و موجب آزادی و این انتخابات باشکوه و آزاد شدند . یک آمریکایی مثل جرج بوش به میلیونها مسلمان از نوع طالبان شرف دارد . درود به سربازان آزادیبخش آمریکایی فرشتگان دمکراسی و مروجان آزادی .

آرزو گفت...

مگر احمدی نژاد نمیگفت در مورد حق مسلم ملت ایران مذاکره نمیکند پس چرا امروز سر بیست درصد و پنج درصد چانه میزند ?
!!
احمدی دیکتاتور کوتوله مسخره ای بیش نیست

جهانی گفت...

پرسش آن است که دنیا از این بازی های اتمی حکومت اسلامی ایران، چه هنگام خسته خواهد شد و بالاخره درخواهد یافت که تا کنون دولت تهران ترفند زده، دروغ گفته، تردستی کرده و به پنهان کاری متوسل شده و امیدی نیست که درآینده از این شیوه دست بردارد. آنها بمب اتم می خواهند و آن را زمینه ساز ظهور حضرت مهدی امام زمان می دانند و اگر در این راه دنیا هم به خاک و خون کشیده شود و ملت ایران بهای کمرشکنی از این بابت بپردازد، باکشان نیست و ابائی ندارند.

خیزش سبز گفت...

تا حکومت اسلامی در ایران حاکم است ورود بمب و تروریست به عراق ادامه خواهد داشت
کسی منکر وحشتناک بودن وضع عراق نیست ولی علت آن نه حمله آمریکا بلکه دخالتها و بمب گذاریهی جمهوری اسلامیست اگر ولایت فقیه دخالت نمیکرد و بمب کنار جاده ای و تروریست آموزش دیده به عراق نمیفرستاد شما هم اینجا از اوضاع بد عراق سخن نمیگفتید چون ایران اسلامی میترسید و همچنان میترسد عراق سکولار و آزاد آبروی رژیم افراطی اسلامی ایران ا ببرد که در سی سال جز نکبت نصیب ملت خود نکرده است