۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

نامه ی پنجاه عضو کنگره به پرزیدنت اوباما درباره ی ایران

پنجاه قانونگزار آمریکایی طی نامه ای از پرزیدنت اوباما خواستار اعمال تحریم علیه شرکت های خارجی سرمایه گذار در بخش انرژی ایران شده اند.
در میان فهرست شرکت های خارجی معرفی شده در نامه ی دو حزبی کنگره به رئیس جمهوری آمریکا نام بسیاری از کشورها از کانادا تا اروپا و از مالزی تا چین و ژاپن به چشم می خورد.
پنجاه عضو دموکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان در نامه ی مشترکی از رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند خود را برای احتمال نتیجه بخش نبودن دیپلماسی در راستای حل و فصل معضل هسته ای ایران آماده کند.
نامه ی کنگره واکنشی است به کندی دور از انتظار پیشرفت در مذاکرات هسته ای در وین. قانونگذاران با انتقاد از انصراف تهران از اعزام علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به وین، و سپردن مذاکرات به علی اصغر سلطانیه، نماینده ی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ و طرح ادعاهای تازه برای غنی سازی در سطح بالا؛ این حرکات را در تضاد با توافق ایران در اصول با قدرت های هسته ای جهان طی مذاکرات اول اکتبر در ژنو می دانند.
در حالی که انتظار می رود تهران تا جمعه به پیش نویس چگونگی انتقال حدود هفتاد و پنج درصد اورانیوم غنی شده اش به روسیه و فرانسه برای غنی سازی تا حد نوزده و هفتاد و پنج درصد و تولید میله ی سوخت هسته ای مورد استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران پاسخ دهد؛ ران کلاین و مارک کرک، روسای دموکرات و جمهوریخواه کار گروه ایران در کنگره، بانیان تنظیم نامه به پرزیدنت اوباما، در بیانیه ای می نویسند حال که ایران می کوشد ضمن ادامه ی غنی سازی اورانیوم آمریکا و متحدانشان را درگیر مذاکراتی بی پایان کند زمان آن فرا رسیده تا دولت اوباما قوانین آمریکا را به اجرا بگذارد.
قوانین تحریم ایران مصوب سال هزار و نهصد و نود و شش به رئیس جمهوری آمریکا اختیار می دهد از اعمال تحریم ها صرفنظر کند.
قانون تحریم ایران در عین حال رئیس جمهور را موظف می کند دو گزینه از طیفی از تحریم ها را علیه شرکت های خارجی اعمال کند: از جمله منع پرداخت وام به ارزش بیش از ده میلیون دلار طی یک سال؛ عدم صدور مجوز صادرات فناوری نظامی؛ ممنوعیت عقد قرارداد با دولت آمریکا؛ و محدودیت هایی در واردات.
کنگره روز جمعه طرحی را برای امضا به کاخ سفید فرستاد که خرید نفت برای ذخایر استراتژیک آمریکا را از شرکت های نفتی فروشنده ی بنزین به ایران منع می کند.
به گزارش مرکز تحقیق کنگره بیش از بیست شرکت بین المللی خارجی با تخلف از قانون تحریم ایران میلیاردها دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کرده اند.
توتال فرانسه، ای ان آی ایتالیا، باو ولی کانادا، رویال داچ شل هلند، نورسک هیدرو نروژ، لوکویل روسیه، جی وی اِی کانسالتنتز سوئد، شیر انرژی کانادا، ال جی کره ی جنوبی، استات اویل نروژ، اینپکس ژاپن، شرکت ملی نفت ساحلی چین، سینوپک چین، دائلیم کره ی جنوبی، اس کی اس ونچورز مالزی، و پتروبراس برزیل از جمله شرکت هایی هستند که احتمالا از قوانین تحریم آمریکا تخطی کرده اند.
در نامه به نقل از گزارش مرکز تحقیق کنگره به قراردادهایی برای توسعه ی حوزه های نفت و گاز ایران به ارزش تقریبی چهل و پنج میلیارد دلار اشاره شده است که در مراحل اولیه قرار دارند.
بیل کلینتون و جرج بوش، روسای جمهوری پیشین آمریکا، در دوران زمامداری شان هیچ شرکت خارجی سرمایه گذار در بخش انرژی ایران را با توجیه تضعیف ائتلاف بین المللی علیه ایران مشمول تحریم نکردند.
در میان پنجاه امضا کننده ی نامه به پرزیدنت اوباما اسامی تمام رهبران و شخصیت های برجسته ی جمهوریخواه مجلس نمایندگان به چشم می خورد اما، در میان بیست و پنج دموکرات امضا کننده تنها چهار پنج رئیس کمیته های فرعی به چشم می خورد و نشانی از رهبران دموکرات مجلس نمایندگان نیست.
کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان چهارشنبه ی آینده طرح تحریم بنزین را به رای می گذارد. در تحریم جدید اختیارات رئیس جمهور برای عدم اعمال تحریم ها علیه شرکت های خارجی سرمایه گذار در بخش انرژی ایران بسیار محدود شده است.
مجلس نمایندگان امروز قطعنامه ای را در محکومیت نقض حقوق بهاییان و اقلیت ها در ایران به بحث و رای می گذارد.

هیچ نظری موجود نیست: