۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

برمن: «این گلوله جادویی نیست اما...»

مجلس نمایندگان آمریکا، پس از ماهها رایزنی سیاسی و در حالی که جامعه ی جهانی در انتظار پاسخ ایران به توافق پیشنهادی وین است، امروز نخستین گام عملی را در جهت تصویب لایحه ی تحریم فروشندگان بنزین به ایران برداشت.
کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان با رای اکثریت چهل و هفت عضو دموکرات و جمهوریخواه کمیته لایحه ی اچ آر بیست و یک نود و چهار موسوم به «قانون تحریم بنزین و دیگر فرآورده های نفتی ایران سال دو هزار و نه» را که بیش از سیصد و سی نماینده کنگره آن را امضا کرده اند به تصویب رساند و برای رای نهایی راهی کل مجلس نمایندگان کرد.
هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تنظیم کننده ی لایحه ی تحریم فروشندگان بنزین به ایران در ابتدای جلسه ی رای گیری بر سر لایحه اش گفت این گلوله ی جادویی نیست اما، ایران را به تجدید فکر درباره ی ادامه ی بی اعتنایی اش به خواست جامعه ی جهانی وا می دارد.
لایحه همچنین تحریم بانک مرکزی ایران و تحریم های گسترده ای را علیه سپاه پاسداران در نظر دارد.
برمن تاکید کرد تفاوت این لایحه با قوانین پیشین تحریم ایران این است که دولت آمریکا را به اجرا و گزارش به کنگره موظف می کند. طی حدود سیزده سال گذشته روسای جمهوری پیشین آمریکا بر مبنای بندی از قوانین تحریم ایران هرگز شرکتی را برای همکاری با ایران جریمه نکردند. رئیس کمیته ی امور خارجی گفت حتی اگر ایران توافق پیشنهادی وین را بدون تغییراتی عمده بپذیرد نگرانی اصلی، ادامه ی غنی سازی اروانیوم و توسعه ی غیرقانونی آن، به قوت خود باقی است و با تصویب این طرح ایران باید دریابد که کنگره این امر را در کانون تلاش هایش قرار می دهد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، با ارائه ی متمم هایی خواستار تشدید تحریم های مندرج در لایحه شد. از جمله متمم ها کنترل نه تنها محموله های بنزین و فرآورده های نفتی در کشتی هایی به مقصد بنادر ایران بلکه کنترل انتقال بنزین از طریق کامیون های نفتکش ها و قطارها از مرزهای زمینی است.
ران پال، عضو جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی، و کیت الیسون دموکرات از جمله معدود منتقدان لایحه بودند. پال انتقاد کرد که این طرح بهترین راه برای سوق دادن چین و ایران به توسعه ی روابط متقابل است و به تضعیف مخالفان داخلی رژیم ایران می انجامد.
اما، اجرای تحریم فروشندگان بنزین با چه چالش هایی روبرو خواهد شد؟
الیوت اینگل، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور نیمکره ی غربی در مجلس نمایندگان، در نشست مشترک سه کمیته ی فرعی کنگره که به بررسی نفوذ ایران در آمریکای جنوبی اختصاص داشت نسبت به عقد قرارداد میان هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، با محمود احمدی نژاد طی سفر ماه گذشته اش به تهران مبنی بر ده درصد سرمایه گذاری در حوزه ی گاز پارس جنوبی و فروش روزانه بیست هزار بشکه بنزین به ارزش هفتصد و شصت میلیون دلار به ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد و هشدار داد پس از تصویب طرح تحریم فروشندگان بنزین به ایران و بر مبنای قوانین تحریم ایران کمپانی معظم سیتگو ونزوئلا در آمریکا می تواند بالقوه مورد تحریم قرار گیرد. اینگل ضمن ابراز تردید نسبت به عملی شدن صادرات بنزین ونزوئلا به ایران در شرایطی که به گفته ی او کاراکاس برای مصرف داخلی اش بنزین وارد می کند تاکید کرد رویکرد دشمنی چاوز با آمریکا به مرحله ی خطرناکی رسیده است.
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه در کنگره، با تاکید بر اینکه ایران سیاست تهاجم خوب بهترین دفاع است را در دستور کار قرار داده است گفت هر چند استراتژی ضد استعماری دیگر یک موضوع تجریدی در جهان است اما، کماکان در نیمکره ی غربی برای ایران دیپلماسی موثری محسوب می شود. اکرمن گفت بنظر می رسد اینکه رژیم در ماه خرداد و پس از انتخابات با مردمش وارد جنگ شد تاثیری در کاهش اعتبار رهبران ایران در آن نقطه از جهان نداشته است.
در میان پنج کارشناسی که برای نشست بررسی نفوذ ایران در آمریکای جنوبی دعوت شده بودند؛ اریک فارنزورت در اشاره به چالش های پیش روی تحریم ها به احتمال تمایل ایران به دریافت اورانیوم از آمریکای جنوبی اشاره کرد و از دعوت برزیل از احمدی نژاد برای بازدیدی در بیست و سوم ماه نوامبر بشدت انتقاد کرد.
داگلاس فراه گفت ایران در سایه ی تحریم ها از ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین فقط بدنبال حمایت سیاسی و نه روابط عمیق اقتصادی است.
محسن میلانی، استاد امور بین الملل دانشگاه جنوب فلوریدا، با پرداختن به سابقه ی روابط ونزوئلا و ایران طی پنج دهه ی اخیر گفت اگر آمریکا چتر امنیتی اش بر سر ونزوئلا و ایران گسترده باشد روابط دو کشور به نفت محدود می شود.
کنگره همزمان طرح تحریم دیگری را هم در سنا در دست بررسی دارد.
فردا کمیته ی امور بانکی سنا لایحه جامع تحریم ایران را به رای می گذارد. این لایحه باید در کمیته ی روابط خارجی سنا هم تصویب شود. لایحه ی کمیته ی امور خارجی هم باید در کمیته ی امور مالی و دو کمیته ی دیگر به تصویب برسد. بسیاری از موارد دو لایحه مشترک است اما، قطعا مذاکراتی برای یکی کردن آنها و بررسی متمم ها ادامه خواهد داشت.

۱ نظر:

Nastaran گفت...

من مطمئنم در حمله نظامی اسرائیل که در واقع دفاع مشروع در برابر بقا خود به رژیم هیتلر گونه ایران ملت ایران مانند آلمانیها که در سال آخر جنگ به جان هیتلر سو قصد کردند آنها هم سلاح خود را نه بسوی آمریکا و متفقین بلکه بسمت ارتش و سپاه نازی اسلامی ولی فقیه خواهند گرفت تا از نکبت سی ساله این رژیم جهنمی خلاص شوند .
من از ریزش بمب بر سرزمین مادری خود متاسفم ولی میدانم که عامل این جنگ موجود دهان آلوده ای بنا م احمدی نژاد است که با تکرار نابودی اسرائیل آنرا تحریک به حمله به ایران و دفاع از بقای خود کرد اسرائیل نمیتواند بنشیند و شاهد هولوکاست دیگری با بمب اتمی اسلامی باشد .