۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

افغانستان و ایران در کانون سیاست خارجی آمریکا

در برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب گفتگویی اختصاصی با هاوارد مک کین، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، داشتم. افغانستان و ایران در کانون تحولات در واشنگتن و پایتخت های اروپایی قرار دارد. پرزیدنت اوباما در دیدار با نخست وزیر اسپانیا ضمن بررسی سیاست دو کشور در برابر ایران اعلام کرد طی چند هفته ی آتی استراتژی خود را در افغانستان اعلام می کند. کنگره روز جمعه نخستین طرح تحریم مرتبط با ایران را راهی میز پرزیدنت اوباما کرد. سنا پنج شنبه در لایحه ی انرژی متممی را به تصویب رساند که خرید نفت برای ذخایر استراتژیک آمریکا را از شرکت های نفتی فروشنده ی بنزین به ایران ممنوع می کند. لایحه ی جدید منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران هم چهارشنبه شب به تصویب مجلس نمایندگان رسید. هفته ی آینده طرح تحریم بنزین و تحریم های جدید بانکی در دستور کار کنگره قرار می گیرد. مذاکرات هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، در مسکو و لندن بر سر ایران و افغانستان از مهمترین مسائل خبر ساز بود. این ها و چشم انداز مذاکرات نوزدهم اکتبر با ایران از موضوعات مطرح برنامه بود.

باتفاق بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، دکتر مهران براتی، پژوهشگر و نویسنده ی ساکن برلین، و احمد تقوایی، کارشناس مسائل ایران، این مهمترین تحولات از جمله چشم انداز تحریم، روابط تجاری اروپا با ایران، و نیاز ایران به جذب سرمایه ی خارجی را بررسی کردیم.
در برنامه این پرسش را در میان گذاشتم: «آیا اختلاف میان مسکو و واشنگتن بر سر ایران تاکتیکی است یا مبنایی؟»


لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

۵ نظر:

نخست وزیر گفت...

هر چند میدونم کامنت منو مخصوصا بعد از برنامه منتشر میکنی که زحمت رفتن و پرسیدن سوال رو نکشی ولی میپرسم آیا وقت حمله نظمی نشده هنوز ?

هاله نور گفت...

این دو قهرمان
مریم صبری و ابراهیم شریفی
با مصاحبه تلویزیونی زندگی و آبروی خود را در راه ضربه ای عظیم به جمهوری اسلامی فدا کردند باید ازشون حمایت کنیم ایندو قهرمان دین خود را به کشور و ملت ایران ادا کردند و نقاب از چهره پلید استبداد حاکم بر ایران در برابر جهانیان برداشتند بیایید ما هم دین و سپاس خود را با حمایت و نجات آنها ادا کنیم..
هر چه سریعتر به خانم عبادی بگید یک کمپین ,سایت اینترنتی یا هر چیز دیگر برای کمک به قربانیان تجاوز مثل ابراهیم شریفی و مریم صبری که الان در ترکیه در شرایط بدی هستند درست کند ?
در ضمن ایمیل و سایت حقیقی خانم شیرین عبادی را هم اعلام فرمایید

نخست وزیر گفت...

مرسی که کامنتو زودر منتشرکردی معذرت

مکافات عمل گفت...

جمهوری استبدادی و خونخوار و تروریست پرور ولایت فقیه تازه داره مزه بمب گذاری انتحاری رو میفهمه, هر چی عوض داره گله نداره!
اینهمه تو عراق و لبنان و اسراییل بمب و تروریست انتحاری فرستادی حالا خودت نوش جان کن !
چو بد کردی مباش ایمن ز آفات
که واجب شد طبیعت را مکافات !
مکافات عمل

شهرام بیطار گفت...

سلام آقای دهقانپور عزیز . من هنوز هم معتقدم که تحریم ها تأثیری روی کار اونها نداره و از راه های دیگه مثل روسیه و چین کار خود شون رو خواهند کرد و فشار فقط به مردم بیچاره ایران خواهد اومد




با درود و سپاس فراوان : شهرام