۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

رای قاطع مجلس نمایندگان آمریکا به طرح منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران

در آستانه ی دور دوم مذاکرات هسته ای با ایران؛ دموکرات ها و جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قاطع لایحه ی «منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران» برای مقامات در تهران روشن کردند نمی توان در مذاکرات وقت تلف کرد.
بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، تنظیم کننده ی لایحه «اعمال تحریم ایران در سال دو هزار و نه»، در صحن مجلس نمایندگان تصریح کرد لایحه فانتزی ذهنی محمود احمدی نژاد را که مخالفت ها با رژیم ایران تنها مربوط به حکومت ایالات متحده است و نه مردم آمریکا از بین می برد.
لایحه ی منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران در دوره ی دولت جرج بوش در مجلس نمایندگان با رای اکثریت قانونگزاران به تصویب رسید اما، در سنا متوقف شد. وزارت خارجه ی وقت استدلال می کرد این طرح به ائتلاف بین المللی علیه ایران لطمه می زند.
با توجه به عدم بروز نشانه هایی حاکی از ادامه ی همراهی روسیه و چین در تحریم های بین المللی علیه ایران اینک نیز نگرانی مشابهی دیده می شود اما، تفاوت با دوره ی بوش در حمایت اروپا از سیاست دولت اوباما در برابر ایران است.
بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، تنظیم کننده ی «لایحه ی اعمال تحریم ایران سال دو هزار و نه» شب گذشته در صحن مجلس ضمن تاکید بر حمایت اش از رویکرد چندجانبه ی دیپلماتیک در برابر ایران تصریح کرد این لایحه در سطح فدرال هیچ عملی انجام نمی دهد و تنها به شهروندان آمریکا و دولت های محلی و ایالتی قدرت می دهد سرمایه هایشان را از شرکت های طرف قرارداد انرژی با ایران خارج کنند. فرنک گفت اجرای این طرح و اقدامات بعدی کنگره بستگی تام به نحوه ی عمل حکومت ایران دارد.
اریک پالسن، عضو جمهوریخواه کنگره از مینه سوتا یکی از هیجده ایالتی که این تحریم را به اجرا گذاشته است، با اشاره به فاش شدن مرکز دوم غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم تاکید کرد حکومت ایران در برابر فشار در راستای انزوا بهتر پاسخ می دهد.
لایحه مخالفان انگشت شماری هم داشت. دنیس کوسینیچ، عضو دموکرات کنگره، با اشاره به سابقه ی سیزده ساله ی تحریم های یکجانبه ی کنگره علیه ایران گفت سیاست های سه دهه ی گذشته به تغییر اساسی رفتار رژیم کمکی نکرده است و اینک که در پی مذاکرات حساس با ایران نشانه های پیشرفت دیده می شود باید هر چه در توان داریم برای توفیق دیپلماسی پرزیدنت اوباما صرف کنیم نه اینکه پیش از گفتگوها و هر گونه امید به توافق تحریم وضع شود.
به باور دبی واسرمن شولتز، عضو دموکرات کنگره، این لایحه با توجه به نیاز ایران به واردات بنزین و سرمایه گذاری در بخش انرژی تاثیری چشمگیر بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. این عضو دموکرات کنگره معتقد است این لایحه موازنه ای هشیارانه میان رویکرد دیپلماتیک دولت و ضرورت عمل کنگره برای تنگتر کردن گلوگاه اقتصادی رژیم در صورت عدم توفیق دیپلماسی است.
لایحه شب گذشته در یک رای گیری شفاهی مورد تائید قرار گرفت اما، بارنی فرنک درخواست کرد رای گیری با حضور کامل اعضای مجلس بطور کتبی صورت گیرد از این رو به چهارشنبه موکول شد. لایحه حدود ساعت سه و سی دقیقه ی عصر با چهارصد و چهارده رای موافق در برابر شش رای مخالف به تصویب رسید. سه دموکرات و سه جمهوریخواه به آن رای منفی دادند.
حال باید دید لایحه در سنا نیز مورد تصویب قرار خواهد گرفت یا به سرنوشت نسخه ی مشابه آن در دوران دولت بوش دچار شده و آن جا بدلیل مخالفت دولت متوقف خواهد شد.

۳ نظر:

An Iranian patriot گفت...

اکثریت مطلق ایرانیان ازاین رای قاطع کنگره ممنون و متشکر هستند و آنرا در راستای همراهی با خواستهای ملت ایران و مبارزه با دولت دیکتاتوری میدانند .
The vast majority of Iranians support congress unanimous vote ,and recognize it against iranian rejim not Iranian nation.
Thank you all
An Iranian patriot

شهرام بیطار گفت...

سلام
من نمیدونم چرا انقدر کش میدن . با این لایحه ها و رای گیری ها و تحریم های آبکی به هیچ نتیجه ای نمیرسن . اینها همه وقت طلف کردنه . باید یه کار دیگه بکنن . وگر نه خیلی دیر میشه




با درود و سپاس فراوان : شهرام

ناشناس گفت...

Siamak,
As you better know Iran buying a huge amount of gasoline from Venezuela per day. So how does this law work if CITGO company which is partly belonged to PDVSA, Venezuela's national oil company has lots of gas stations and refineries in the US.

http://www.citgo.com/AboutCITGO.jsp

Please make a report about this case as well.

Cheers