۱۳۸۷ خرداد ۹, پنجشنبه

وقتی ۲۰۲۶ می شود ۲۱۱۸ یا ۳۰=؟+۸+۱۳

پورتوریکو، داکوتای جنوبی، و مانتانا سه انتخابات باقیمانده با مجموع ۸۶ نماینده در روزهای یکشنبه و سه شنبه ی پیش رو پایان بخش انتخابات مقدماتی تاریخی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکاست. براک اوباما اطمینان خاطر دارد در پی نشست مهم کمیته ی ۳۰ نفره ی آیین نامه و مقررات حزب دموکرات بر سر تقسیم نمایندگان فلوریدا و میشیگن و برگزاری سه انتخابات پیش رو در موقعیتی قوی قرار خواهد داشت. از نشانه های اطمینان خاطر او کمپین در کلورادو است؛ این ششمین توقف اوباما در دو هفته ی گذشته در ایالت های سرنوشت ساز در انتخابات نوامبر بود.
هیلاری کلینتون در عین حال نامه ای برای تمام سوپردلگیت ها فرستاده تا آنها را مجاب کند که او کاندیدایی قویتر در برابر مک کین است.
اما، نزدیکان کلینتون نیز امیدی به موفقیت او ندارند. اد رندل، فرماندار دموکرات پنسلوینیا، که در پیروزی کلینتون در آن ایالت نقش مهمی ایفا کرد گرچه کلینتون را کاندیدایی قویتر می داند اما، موفقیت او را بسیار بعید دانست.
هیلاری کلینتون در حال حاضر به حدود۲۴۶ نماینده و رقیب پیشتازش براک اوباما به ۴۸ نماینده برای رسیدن به ۲۰۲۶ نماینده ی حدنصاب نامزدی حزب نیاز دارند.
آخرین امید کلینتون برای کاهش این فاصله نشست روز شنبه ی حزب دموکرات است تا بلکه محسوب کردن پیروزی او در فلوریدا و میشیگن بتواند کمپین او را در وضعیتی بهتر قرار دهد. فلوریدا با ۲۱۱ و میشیگن با ۱۵۷ نماینده بدلیل زیر پا گذاشتن قوانین حزب دموکرات و برگزاری انتخابات پیش از پنجم فوریه با موافقت تمام کاندیداها از جمله کلینتون و اوباما از سوی حزب تحریم شدند. میشیگن ۱۵ ژانویه و فلوریدا ۲۹ ژانویه انتخابات را بی توجه به تهدید حزب برای از دست دادن نمایندگانشان در کنوانسیون حزب دموکرات در تابستان برگزار کردند. این تصمیم در فلوریدا در مجلس ایالتی تحت کنترل جمهوریخواهان گرفته شد اما، بسیاری معتقدند اقدام فلوریدا و میشیگن زنگی خطری برای رهبری دموکرات ها بود که باید در تنظیم جدول انتخاباتی تجدیدنظر کند.
هیلاری کلینتون در هر دو ایالت پیروز شد گرچه نام اوباما بر برگه ی آرا در میشیگن نبود. ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در فلوریدا و ۶۰۰ هزار تن در میشیگن در انتخابات شرکت کردند. البته بسیاری هم با این تصور که آرای شان محسوب نمی شود انگیزه ای برای شرکت در انتخابات نداشتند. کلینتون با تکیه بر اهمیت آرا این دو ایالت در انتخابات نوامبر انتظار دارد تمام نمایندگان منظور شوند. اگر چنین شود او از لحاظ آرا عمومی در موقعیتی برتر از اوباما قرار می گیرد و شاید بتواند ابرنمایندگان حزب را مجاب به حمایت از خود کند.
اما، بسیاری معتقدند در بهترین حالت بیش از نیمی از نمایندگان در نظر گرفته نخواهند شد. دیروز یک دادگاه فدرال نیز علیه شکایت یکی از نمایندگان فلوریدا رای به حقانیت حزب دموکرات داد. رهبران حزب دموکرات معتقدند منظور کردن تمام نمایندگان نقض قوانین حزب است و نه تنها حق ۴۸ ایالت دیگری را که به مقررات احترام گذاشتند تضییع می کند بلکه چشم اندازی پرتنش از انتخابات دوره ی بعد تصویر خواهد کرد که هر ایالتی تصمیم به تغییر تاریخ برگزاری انتخاباتش خواهد گرفت. کلینتون برای پیروزی به ۹۰ درصد نمایندگان و ابرنمایندگان باقیمانده نیاز دارد. دیروز در یک حرکت کم نظیر یک سوپردلگیت ویرجین آیلندز حمایت خود را از اوباما به کلینتون تغییر داد. از سویی دو ابرنماینده ی ایالت اورگان به صف حامیان اوباما پیوستند و ران وایدن، سناتور دموکرات اورگان، که تا کنون تصمیم خود را اعلام نکرده بود پیش بینی کرد خیلی سریع پس از انتخابات سه شنبه شاهد اعلام کاندیداتوری براک اوباما به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری باشیم.
از اعضای کمیته ی ۳۰ نفره ی آیین نامه و مقررات حزب دموکرات ۱۳ تن رسما حمایت خود را از کلینتون و ۸ تن از اوباما اعلام کرده اند. ۹ عضو باقیمانده موضعی اتخاذ نکرده اند.
بسیاری معقتدند دو گزینه ی عمده بر روی میز قرار دارد یا نیمی از نمایندگان به کنوانسیون فرستاده می شوند یا تمام نمایندگان اما، در شق دوم هر نماینده نیم رای خواهد داشت.
با تقسیم کردن نمایندگان به نصف عدد جادویی از ۲۰۲۶ به ۲۱۱۸ افزایش پیدا خواهد کرد. کلینتون دوست دارد تمام نمایندگان اضافه شوند تا با پیدایش عدد جادویی ۲۲۱۰ فرصت بیشتری برای متوقف کردن اوباما پیدا کند. با این وصف نصف ۳۶۸ نماینده ی فلوریدا و میشیگن یعنی ۱۸۴ به کل نمایندگان اضافه می شود و حدنصاب که نصف کل خواهد بود به ۲۰۲۶ عدد ۹۲ اضافه می شود و ۲۱۱۸ بدست می آید.
کلینتون با ۵۰ درصد در برابر ۳۳ درصد اوباما را در فلوریدا شکست داد و در میشیگن ۵۵ درصد به کلینتون رای دادند و ۴۰ درصد به کاندیدایی غیر از کلینتون رای دادند چون نام اوباما بر برگه ی آرا نبود. کمپین کلینتون بر این مبنا فشار می آورد تا به نسبت آرای عمومی نمایندگان بیشتری کسب کند. یعنی نماینده ها به نسبت ۶۰ به ۴۰ تقسیم شود. اگر چنین هم شود فاصله ی حدودا ۲۰۰ نماینده ای که کلینتون عقب است جبران نخواهد شد و ممکن است به حدود بیش از ۱۰۰ تقلیل یابد.
طرفداران کلینتون و اوباما قصد دارند در برابر هتل محل برگزاری نشست روز شنبه ی کمیته ی حزب دموکرات در واشنگتن دست به تظاهرات بزنند.
طرفداران اوباما می گویند اوباما از آنجایی که چهره ای ناشناس برای مردم فلوریدا و میشیگن بود اگر فرصت کمپین پیدا می کرد می توانست آرای بیشتری کسب کند.

اوباما به عراق می رود؟

سناتور دموکرات براک اوباما می گوید انتظار دارد هفته ی آینده عملا نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بدست آورد. سه شنبه ی آینده فصل انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری پایان می یابد. براک اوباما اعلام کرده است برنامه ای برای یک سفر خارجی در نظر گرفته است که بازدید از عراق را نیز شامل می شود.
کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه و سناتور جان مک کین مدتی است اوباما را که از طرح خروج نیروهای آمریکا از عراق طی شانزده ماه صحبت می کند تحت فشار گذاشته اند تا به عراق سفر کند و پیشرفت ها را در فاصله ی نخستین سفرش در ژانویه ی 2006 که از آن 872 روز می گذرد از نزدیک مشاهده کند.
مک کین معتقد است این دیدار دید او را نسبت به عراق تغییر خواهد داد. جان مک کین گفت چطور است که اوباما قصد دیدار با رئیس جمهوری ایران را دارد اما، به عراق نرفته تا با ژنرال پترایس، فرمانده ی نیروهای چند ملیتی در عراق، به گفتگو بنشیند. مک کین پیشنهاد کرده که حاضر است با اوباما به سفری مشترک به عراق برود.
براک اوباما پیشنهاد سفر مشترک را یک نمایش تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد و گفت اگر برود هدفش دیدار با نیروها خواهد بود. سناتور ایالت ایلینوی در عین حال که سیاست خارجی هشت سال گذشته ی دولت بوش را شکست خورده عنوان کرد گفت و جنگ عراق بزرگترین اشتباه استراتژیک آمریکا بوده است. اوباما گفت تصمیم گرفته است پیش از انتخابات نوامبر از عراق دیدن کند. از آنجایی که رقابت های انتخابات مقدماتی هنوز به پایان نرسیده از سوی کمپین اوباما برنامه ای برای سفر او ارائه نشده است.

۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

مک کین: ایران پیش از اینکه خیلی دیر شود ...

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طی یک سخنرانی در دانشگاه دنور کلرادو سیاست جامع خود را برای مقابله با گسترش جنگ افزار هسته ای تشریح کرد. مک کین رویکردی نه چندان متکی به گفتگو و نه چندان متکی به نیروی نظامی را ارائه کرد.
جان مک کین از براک اوباما، رقیب احتمالی دموکراتش، نامی نبرد اما، گفت بعضی معتقدند تنها کاری که باید برای پایان دادن به برنامه ی هسته ای کشورهای متخاصم انجام داد گفتگوی رئیس جمهوری با رهبران پیونگ یانگ و تهران است، گویی که در دو دهه ی گذشته چنین امری به آزمون گذاشته نشده است. مک کین ادامه داد گروهی هم معتقدند تنها اقدام نظامی ما را به اهدافمان می رساند گویی اقدام نظامی با خطرات هولناک همراه نیست. او تاکید کرد در حالی که استفاده از قوه ی قهریه ممکن است ضروری باشد تنها می تواند به عنوان آخرین گزینه مورد استفاده قرار گیرد نه نخستین.
مک کین بر نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی و افزایش بودجه ی آن و تقویت حمایت های اطلاعاتی از آژانس تاکید گذاشت و گفت باید بار روش تائید فعالیت های هسته ای کشورها را معکوس کنیم. اشاره ی او به زمانی است که سنجش میزان پایبندی و پذیرش کشورها یا نقض تعهداتشان به ان پی تی، پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای، مطرح است. مک کین معتقد است آژانس نباید برای تائید عملکرد کشورها به بازی موش و گربه دست بزند، بلکه اثبات پایبندی کشورها در عهده ی حکومت هایی است که ظن به نقض تعهداتشان وجود دارد.
مک کین همچنین از طرح بانک بین المللی سوخت هسته ای استقبال کرد و گفت کشورهایی که بدنبال تامین سوخت هسته ای برنامه ی مشروع غیرنظامی شان هستند قادر خواهند بود نیازهایشان را زیر نظارت بین المللی تامین کنند. سناتور ایالت آریزونا یادآوری کرد این پیشنهادی است که روسیه و دیگر کشورها به ایران ارائه کردند و متاسفانه حکومت ایران تا کنون آن را رد کرده است. مک کین تاکید کرد شاید با اعمال فشار و اراائه ی مشوق کافی بتوان پیش از آنکه خیلی دیر شود ایران را مجاب به تغییر ذهنیتش کرد.
مک کین تلاش کرد در جاهایی فصل اختلاف سیاست خود با سیاست دولت بوش را برجسته کند: از ضرورت کاهش کلاهک های اتمی آمریکا و روسیه فراتر از توافقنامه ی فعلی مورد نظر دولت بوش صحبت کرد.
با پروژه ی تولید بمب های اتمی بتون شکن مخالفت کرد و نسبت به پذیرش معاهده ی منع آزمایش هسته ای بازتر از دولت بوش برخورد کرد. اما در عین حال، موضعی سخت تر از دولت بوش نسبت به توافقنامه ی خلع سلاح اتمی کره ی شمالی اتخاذ کرد.
سخنرانی مک کین چندین بار با اعتراض گروهی از مخالفان جنگ متوقف شد.
اوباما و کلینتون به سخنرانی مک کین واکنش نشان دادند.
کمپین اوباما گفت مک کین با این سخنرانی نشان داد به طور کلی به سوی اصول مورد نظر سناتور اوباما حرکت کرده است اما، در عمل راه بوش را ادامه می دهد.
مک کین پس از سخنرانی در دنور در نخستین جلسه ی جمع آوری کمک های مالی شرکت کرد که پرزیدنت بوش برای او ترتیب داده بود. این جلسه دور از دوربین های رسانه ها برگزار شد و به این مساله دامن زد که مک کین تمایل ندارد زیاد با پرزیدنت بوش در برابر دوربین رسانه ها دیده شود.
اوباما با اشاره به این جلسه گفت مک کین مساله پشت مساله سیاست های شکست خورده ی مشابه هشت سال گذشته را ارائه می دهد و این همان دستور کاری است که امشب باتفاق پرزیدنت بوش برای آن کمک مالی جمع آوری می کنند.
مک کین در بخشی از سخنرانی اش از سرگیری ساخت نیروگاههای اتمی و مراکز غنی سازی را از راههای کاهش وابستگی آمریکا به نفت عنوان کرد.
کلینتون گفت اهداف مورد نظر سناتور مک کین تا زمانی که او سیاست های دولت پرزیدنت بوش را دنبال می کند یک توهم بیش نیست.
کلینتون از سیاست نفتی بوش و سفر اخیر او به عربستان برای تقاضای افزایش تولید نفت بشدت انتقاد کرد و گفت این سیاستگذاری برای انرژی یک کشور نیست. کلینتون وعده داد اگر رئیس جمهور شود به جای اینکه به عربستان برود و دست ملک عبدالله را بفشرد آنها را مورد پرسش و مواخذه قرار دهد و آمریکا را بسویی هدایت کند که تا این حد به عربستان وابسته نباشد.

۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

نگاه فیدل به اوباما

از موارد اختلاف میان جان مک کین و براک اوباما سیاست های اوباما در برابر کوباست. فیدل کسترو، رهبر کوبا، با انتشار سرمقاله ای در یک روزنامه ی دولتی در هاوانا براک اوباما را مورد انتقاد قرار داده است.
اوباما گرچه از ضرورت تماس با رائول کسترو، رئیس جمهوری جدید کوبا، سخن گفته است اما، تاکید کرد اگر رئیس جمهور شود تحریم های حدودا پنجاه ساله ی آمریکا علیه کوبا را برنخواهد داشت و از آن به عنوان اهرمی برای اعمال تغییرات دموکراتیک در آن کشور استفاده خواهد کرد. اوباما در عین حال گفته تسهیلاتی برای سفر آمریکاییان کوبایی تبار به کوبا و فرستادن وجوه مالی برای خانواده هاشان درنظر خواهد گرفت.
فیدل کسترو، رئیس جمهوری پیشین کوبا، نوشته است طرح اوباما به گرسنگی بیشتر و محنت مردم کوبا منجر خواهد شد و تسهیلات مورد نظر او پروپاگانداست. فیدل در عین حال اوباما را مترقی ترین کاندیدا در مسائل اجتماعی و انسانی در رقابت های انتخاباتی عنوان کرده است.

بندبازی سناتور مک کین

امروز پرزیدنت بوش دور از نگاه دوربین ها در اولین جلسه ی جمع آوری کمک های مالی برای جان مک کین شرکت کرد. بسیاری معتقدند مک کین کار دشواری را در برابر دموکرات ها پیش رو دارد. از یک سو به حمایت پرزیدنت بوش نیاز دارد و از سویی باید خود را از سیاست دولت بوش در عراق جدا کند.
در کانون کشاکش جدید میان اوباما و مک کین لایحه ی جدید بهبود ارائه ی خدمات به سربازان بازگشته از جنگ است که مورد انتقاد مک کین قرار داد. این لایحه ی دو حزبی توسط دو سناتور دموکرات و جمهوریخواه جیمز وب و چاک هیگل تنظیم شده و با حمایت گروه کثیری از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه مورد تصویب قرار گرفت. لایحه تسهیلاتی ویژه از جمله آموزش تقریبا مجانی برای سربازانی قائل شده است که از سه سال به بالا در مناطق جنگی خدمت کرده اند. مک کین معتقد است در شرایطی که ارتش نیاز به گسترش دارد این طرح حدود شانزده درصد شمار فعلی نیروها را کاهش خواهد داد و انگیزه ی نیروها برای ماندن در ارتش را کم می کند. پرزیدنت بوش هم تهدید به وتو کرده است. به باور اوباما تسهیلات مطرح در لایحه انگیزه جوانان را برای پیوستن به ارتش قویتر می کند. مک کین که خود از کهنه سربازان جنگ است و 5 سال و نیم در ویتنام زندانی بود اوباما را که در ارتش خدمت نکرده است مورد انتقاد قرار داده که فرد مناسبی برای اظهار نظر در این باره نیست. بسیاری معتقدند مک کین از نظر منطقی درست می گوید اما، در جناح اقلیت قرار دارد و اگر مراقب نباشد این مخالفت می تواند برای او گران تمام شود.

اوباما با احمدی نژاد ملاقات نمی کند؟

دقیقا یک هفته ی دیگر دوره ی نفس گیر شش ماهه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا میان سناتورهای دموکرات هیلاری کلینتون و براک اوباما به پایان می رسد. گرچه حال پرسش مطرح این است که آیا پایان فصل انتخابات به معنی پایان رقابت ها میان کلینتون و اوباما خواهد بود، اوباما و مک کین پیشاپیش انتقادهای شدیدی را علیه هم آغاز کرده اند که عراق، کوبا و ایران در کانون آن قرار دارد. اوباما دیروز اعلام کرد سیاست گفتگوی بدون پیش شرط او با رهبران کشورهای طرف تخاصم از جمله ایران لزوما به معنای دیدار با شخص محمود احمدی نژاد نیست.
کمپین مک کین گفته ی اوباما را یک عقب نشینی سیاسی توصیف کرده است.
سناتور دموکرات براک اوباما، پیشتاز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا، که انتظار دارد پس از پایان فصل انتخابات مقدماتی در سه شنبه ی آینده بسرعت پا به میدان رقابت ها با رقیب جمهوریخواه، سناتور مک کین بگذارد دیروز ضمن تاکید بر عزم خود برای گفتگوی بدون پیش شرط با رهبران ایران، کره ی شمالی، سوریه، کوبا و ونزوئلا گفت انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایران فاکتوری تعیین کننده درباره ی تعیین هر گونه زمان تماس با رهبری ایران است.
مک کین معتقد است گفتگوی اوباما با محمود احمدی نژاد، دشمن قسم خورده ی اسرائیل، مشروعیت بخشیدن به اوست و پیامی غلط به همپیمانان آمریکا از جمله اسرائیل در بر دارد.
اوباما دیروز گفت دلیلی ندارد پیش از این که بدانیم چه کسی واقعا بر سر کار است با احمدی نژاد ملاقات کنیم. براک اوباما تاکید کرد احمدی نژاد قدرتمندترین فرد در رهبری ایران نیست.
کمپین مک کین بلافاصله اوباما را متهم کرد که از موضع پیشین خود برای دیدار با احمدی نژاد عقب نشینی کرده است.
اوباما تاکید کرد موضع او ثابت بوده و از ابتدا هم گفته در پی زمینه سازی های لازم حاضر به ملاقات بدون پیش شرط با رهبران ایران است ومعتقد است مهم است که تماس های دیپلماتیک سطح پایین به تهیه ی دستور کاری روشن منجر شود تا مذاکرات سازنده باشد.
اوباما این سخنان را دیروز در گفتگو با خبرنگاران در نیومکزیکو و در روز یزرگداشت سربازان جنگ مطرح کرد. در کنار اوباما بیل ریچاردسون، فرماندار لاتین تبار نیومکزیکو، از دیپلمات های ارشد و باسابقه ی آمریکا، دیده می شد که می کوشد پایگاه اجتماعی اوباما در میان لاتین تبارها را تقویت کند. اوباما گرچه پا به مجادلات سیاسی با مک کین گذاشته است اما، هنوز تا کسب نامزدی حزب دموکرات فاصله دارد.
رقیب دموکرات او، هیلاری کلینتون، امیدوارست با پیروزی در دور بعدی انتخابات مقدماتی در پورتوریکو که جمعیتی اکثرا لاتین تبار دارد بخش عمده ای از پنجاه و پنج نماینده ی آن ایالت را کسب کرده و فاصله ی خود را با اوباما به حداقل ممکن برساند و در شمار آرای مردمی نیز گوی سبقت را از اوباما برباید.
کلینتون و همسرش، بیل کلینتون، امیدزیادی هم به نتیجه ی نشست شنبه ی آینده ی حزب دموکرات دارند تا بلکه نهایتا مجادله بر سر در نظر گرفتن انتخابات در فلوریدا و میشیگن حدنصاب کنونی را تغییر داده و هیلاری فرصت بیشتری برای جلب حمایت سوپردلگیت ها یا ابرنمایندگان حزب دموکرات داشته باشد.
اما، بسیاری اعتقاد دارند با پایان گرفتن فصل انتخاباتی در سه شنبه ی آینده در مانتانا و داکوتای جنوبی که تنها سی و یک نماینده در کورس رقابت دارند کلینتون فرصت چندانی ندارد.
جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، می گوید بزودی راه خروج از رقابت ها را به کلینتون نشان خواهند داد.

۱۳۸۷ خرداد ۶, دوشنبه

شولتی: ایران در خطر انزوایی هولناک

تنها یک ساعت پس از انتشار گزارش جدید محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، که در گزارش از عدم همکاری تهران در پاسخ به گزارش های مرتبط با آزمایش های انفجاری مهیب و تلاش برای تولید کلاهک اتمی انتقاد شده است؛ گرگوری شولتی، نماینده ی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در یک مصاحبه ی اختصاصی در تفسیر خبر دوشنبه نسبت به خطر قرار گرفتن ایران در یک انزوای هولناک هشدار داد.
شولتی گفت خوش بینی البرادعی درباره ی گام های مثبت ایران به واقعیت نپیوست. به باور او گزارش نشان می دهد ایران برخلاف ادعا کماکان با حدود ۳۵۰۰ سنتریفیوژ درگیر غنی سازی در سطحی محدود است و نتوانسته به پیشرفت هایی که ادعا کرده از جمله نصب و راه اندازی ۶ هزار سنترفیوژ شامل سنتریفیوژهای «آی آر ۳» دست یابد. شولتی در عین حال خود را مصمم به استفاده از دیپلماسی در برابر ایران می داند.
با گرگوری شولتی بعضی سوالاتی را که شما عزیزان بر روی وبلاگ گذاشته یا از طریق ای میل فرستاده بودید در میان گذاشتم.
برای مشاهده ی تمام مصاحبه از لینک زیر استفاده کنید:
http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1930vbMON.asx
در بخش دوم برنامه با بابک داد، نویسنده و وبلاگ نویس سرشناس، الهه هیکس، کارشناس حقوق بشر، و آرش سیگارچی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس، نگاهی داشتیم به گزارش البرادعی، احتمال به ریاست مجلس رسیدن علی لاریجانی، شکایت سردار فرهاد نظری از محمد خاتمی و فیلترینگ وبلاگها.
بابک داد گفت سابقه نشان داده البرادعی دو نسخه گزارش تهیه می کند نسخه ای که برای ایران می فرستد و آنها از آن برای جشن هسته ای استفاده می کنند و نسخه ای برای آمریکا که مملو از نکات منفی است.
ایران پیشاپیش مدعی شده گزارش جدید البرادعی غیرنظامی بودن برنامه ی هسته ای ایران را تائید می کند.

۱۳۸۷ خرداد ۵, یکشنبه

گفتگو با نماینده ی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

روز دوشنبه قرار است محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش خود را درباره ی برنامه ی اتمی ایران در اختیار کشورهای عضو هیات مدیره ی آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دهد.
در برنامه ی روز دوشنبه ی تفسیر خبر از واشنگتن از طریق رله ی ماهواره ای مصاحبه ای زنده با گرگوری شولتی، نماینده ی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، خواهم داشت تا به ابعاد گزارش البرادعی و موضع آمریکا نسبت به آن بپردازیم.
سوالی دارید با من در میان بگذارید سعی می کنم در حد امکان در برنامه مطرح کنم.

فشار کنگره ی آمریکا بر پنتاگون برای دریافت یک گزارش محرمانه از پیشرفت های اتمی ایران

کنگره ی آمریکا وزارت دفاع را موظف کرده است حداکثر طی ۱۸۰ روز گزارشی از پیشرفت های هسته ای ایران در بکار گیری سنتریفیوژهای جدید غنی سازی اورانیوم و تلاش های تهران در راه دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای در اختیار قانونگذاران قرار دهد.
جان سپرت، عضو دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، این متمم را برای انضمام به لایحه ی ۶۰۰ میلیارد دلاری اختیارات بودجه ی سال ۲۰۰۹ وزارت دفاع آمریکا ارائه کرد که با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید. متمم از ابتدا امضای دانکن هانتر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح، را بر خود داشت. لایحه ی بودجه برای تبدیل به قانون به امضای پرزیدنت بوش نیاز دارد.
احتمالا گزارش توسط دریاسالار مایک مک کانل، رئیس اطلاعات ملی آمریکا که نظارت بر ۱۶ آژانس اطلاعاتی آمریکا را برعهده دارد، تهیه خواهد شد. کنگره درخواست کرده است بخش هایی از این گزارش محرمانه از طبقه بندی خارج شود تا افکار عمومی آمریکا در جریان قابلیت های اتمی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند.
در لایحه از پنتاگون خواسته شده به دقت محل سایت های هسته ای ایران، تعداد آنها، شمار سنتریفیوژهای نصب شده و در دست ساخت و نصب، را گزارش دهد. پنتاگون همچنین موظف است درباره ی تعداد بمب های اتمی که احتمالا ایران می تواند از اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم بدست آمده از نیروگاه بوشهر تا زمان ارائه ی گزارش تولید کند یک ارزیابی دقیق ارائه دهد.
بخشی از گزارش به آزمایش های ایران در تولید کلاهک اتمی اختصاص خواهد داشت.
همچنین ارائه ی گزارشی از میزان آمادگی ارتش آمریکا برای رسیدگی به یک بحران احتمالی در حوزه ی فرماندهی مرکزی آمریکا یا سنتکام درخواست شده است.
گزارش از دولت بوش می خواهد طی ۱۵ روز کنگره را در این باره در جریان بگذارد که آیا ایران نقطه ی پیشرفت خاصی را پشت سرگذاشته است یا نه.
در لایحه قید شده کنگره انتظار دارد خلاصه ای از ارزیابی سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و فرانسه نیز به گزارش انضمام یابد.

۱۳۸۷ خرداد ۳, جمعه

پترایس مسول جدید مستقیم رسیدگی به بحران ناشی از ایران در منطقه

ژنرال دیوید پترایس در جلسه ی تائید صلاحیت اش در کمیته ی نیروهای مسلح سنا برای کسب رهبری فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا یا سنتکام در موقعیتی متفاوت با چندین حضور پیشین اش در سنا قرار داشت. سنتکام بیست و هفت کشور از کنیا تا قزاقستان را تحت نظر دارد و ژنرال پترایس پس از تائید سنا غیر از عراق باید نگران تنش ها در پاکستان، افغانستان، لبنان، و ایران باشد.


جلسه بررسی تائید صلاحیت فرمانده ی کنونی نیروهای چند ملیتی در عراق که از سوی پرزیدنت بوش برای در دست گرفتن رهبری سنتکام به سنا معرفی شده است فرصتی بود تا پترایس به صراحت درباره ی نقش مخرب ایران از عراق تا لبنان و مناطق فلسطینی در راه انداختن یک جنگ غیرمستقیم برای گسترش نفوذش سخن بگوید.
پترایس در عین حال امیدواری داد زمانی که پست خود را در عراق ترک کند و ژنرال ری اودیرنو، معاون پیشین اش جای او را بگیرد احتمالا شمار دیگری از نیروها عراق را ترک خواهند کرد اما، بارها نسبت به نفوذ بدخواهانه ی ایران در عراق هشدار داد.
پترایس در پاسخ به سناتورهای کمیته ی نیروهای مسلح سنا که بر ضرورت تماس های دیپلماتیک با ایران تاکید می گذاشتند گفت آمریکا باید فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی را برای مقابله با نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه افزایش دهد در حالی که اقدام نظامی احتمالی را به عنوان آخرین گزینه مد نظر داشته باشد.
تائید صلاحیت پترایس از کمیته ی نیروهای مسلح سنا بسرعت به صحن سنا ارجاع شد تا هر چه زودتر جای خالی دریاسالار ویلیام فالن را پر کند. گزارش های خبری چند هفته ی گذشته حاکی از این بود که میان فالن و پترایس اختلافاتی در مورد عراق و ایران وجود داشت.
پترایس به قانونگزاران منتقد اقدام نظامی علیه ایران گفت فشارهای بین المللی پیشاپیش بنظر می رسد بر بازار انرژی ایران تاثیر گذاشته است و می تواند تهران را متقاعد کند به سیاستی بلند مدت با منافع کمتر بدخواهانه روی بیاورد.
ژنرال چهار ستاره ی ارتش آمریکا تاکید دارد باید تمام تلاش ها برای تماس با ایران در راستای تقویت اهرم های فشار و پرهیز از تهدیدهای جسته گریخته بکار گرفته شود.
پترایس در اظهاراتش به قانونگزاران علت تاخیر احتمالی در برگزاری انتخابات استانی عراق از اکتبر به نوامبر را ناآرامی های اخیر در بصره عنوان کرد که نفوذ مساله ساز ایران را بیش از پیش روشن کرد. پترایس گفت آخرین سلاحهای ساخت ایران که در بصره کشف شده تولید فوریه ی دو هزار و هشت بوده است، چاشنی های انفجاری مشخصا تولید ایران است و شواهد کافی درباره ی ادامه ی آموزش شبه نظامیان و انتقال تسلیحات از عراق تا لبنان وجود دارد و این ها فرض و تصور نیست.
با این وصف انتخابات عراق پس از انتخابات چهارم نوامبر ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود.
دیروز هیلاری کلینتون، کاندیدای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری، برای شرکت در نشست کمیته ی نیروهای مسلح سنا به واشنگتن بازگشت. ژنرال ری اودیرنو که بزودی جانشین پترایس در عراق می شود در پاسخ به پرسش کلینتون مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور تصمیم بگیرد نیروها بطور مسولانه از عراق خارج شوند چه مدت این مرحله طول خواهد کشید گفت نمی تواند در شرایط فعلی پاسخی بدهد.
براک اوباما، رقیب کلینتون، نیز برای رای به لایحه ی بودجه ی صد و شصت و پنج میلیارد دلاری جنگ عراق و افغانستان به سنا بازگشته بود. لایحه که با هفتاد رای موافق در برابر بیست و شش رای مخالف در سنا به تصویب رسید باید توسط مجلس نمایندگان نیز تائید شود. دموکرات در مجلس نمایندگان هفته ی طرحی را تصویب کردند که خواهان خروج نیروهای آمریکا از عراق طی سی روز است. دیروز قانونگزاران در مجلس نمایندگان طی تصویب لایحه ی بودجه ی ششصد و یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری وزارت دفاع برای سال دو هزار و نه متممی را به تصویب رساندند که از دولت بوش می خواهد حداکثر طی شش ماه گزارشی از پیشرفت های ایران در دستیابی به جنگ افزار هسته ای ارائه کند و طی پانزده روز کنگره را در جریان آغاز این تلاش ها بگذارد. متمم کاهش حدودا هفتصد میلیون دلار از بودجه ی برنامه ی دفاع موشکی آمریکا در سایه ی نگرانی ها از برنامه ی موشکی ایران ناکام ماند. پترایس دیروز به اعضای سنا گفت باید در همکاری های بین المللی و منطقه ای بدنبال راههایی بود تا ایران را ترغیب کرد به تمامیت ارضی دیگر کشورهای منطقه احترام بگذارد، پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای را بپذیرد، و به جای فعالیت های بی ثبات کننده در جهت ثبات منطقه گام بردارد. دیوید پترایس تاکید کرد تردیدی ندارد که نفوذ ایران در عراق امری اجتناب ناپذیر است اما امیدوارست شاهد نفوذی سازنده در حوزه های تجاری، اقصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی باشیم نه فعالیت های مرگبار.
پترایس تاکید کرد از سرگیری گفتگوهای صلح اسرائیل و سوریه می تواند نخستین گام بسوی درک این مهم باشد که کشورها می توانند به جای اینکه بخشی از مشکل در منطقه باشند بخشی از راه حل باشند.

۱۳۸۷ خرداد ۲, پنجشنبه

شهری بدون «دزد دوچرخه»

بهای نفت در بازار جهانی سریع تر از ثانیه شمار ساعت بالا می رود. در آمریکا در طول سالها طرح های بسیاری برای کاهش وابستگی به منابع نفت خارجی در دست بحث و بررسی بوده است اما، ایالت اورگان در عین حال که به انرژی های تجدیدپذیر توجه نشان می دهد یک راه حل سنتی یافته است؛ دوچرخه سواری به جای خودرو سواری. اورگان بالاترین شمار دوچرخه سوار در کل آمریکا را دارد و از این جهت مشکل آلودگی هوا هم برایش مطرح نیست. مقامات اورگان طرحی دارند که دوچرخه های مجانی در ایستگاههای مترو، قطار، و تراموا بگذارند تا کسی مجبور نباشد دوچرخه اش را از این سو به آن سوی شهر ببرد و مثل یک وسیله ی حمل و نقل عمومی از آن استفاده کند و پس از استفاده آن را در محل توقف عمومی بعدی برای فرد دیگری بگذارد. از این طریق مردم بیش از پیش تشویق به استفاده از دوچرخه می شوند و دیگر خبری از دزد دوچرخه نخواهد بود. یعنی منطق دزدی دوچرخه مثل دزدیدن قطار شهری خواهد بود.
تصاویر پایین دوچرخه سواران در پورتلند اورگان و نمایشگاه دوچرخه های طراحی و تولید اورگان را نشان می دهد. سبک بودن، قابلیت تا شدن و حمل در عین حفظ زیبایی و استحکام از ویژگی های این دوچرخه هاست.













۱۳۸۷ خرداد ۱, چهارشنبه

حدس بزن چه کسی برای شام می آید؟

سناتور جمهوریخواه جان مک کین این هفته میزبان گروهی از نزدیکان سیاسی اش است. گفته می شود مک کین به فکر انتخاب کاندیدای معاونت ریاست جمهوری است. مایک هاکبی، فرماندار پیشین آرکانزا، مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، چارلی کریست، فرماندار فلوریدا، بابی جیندال، فرماندار هندی تبار لوئیزیانا، تیم پولنتی، فرماندار جوان مینه سوتا، از جمله افرادی هستند که ظاهرا مورد نظر قرار دارند. نزدیکان مک کین می گویند زمان کباب درست کردن وقت مناسبی برای انتخاب معاون نیست.
فکر می کنید معاون مک کین باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ جوان، مذهبی، یا مدیر اقتصادی باشد؟ تبار غیرآمریکایی داشته باشد یا بتواند مک کین را در یک ایالت سرنوشت ساز به پیروزی برساند و راه ریاست جمهوری او را هموار کند؟

اوباما: دورخیز برای پرش آخر

سفیدپوست های اورگان اوباما را به یک قدمی خط پایان رساندند. اوباما تا کسب نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ۶۴ نماینده نیاز دارد. اوباما در تمام طبقه بندی ها، زنان، سفیدها، تحصیلکرده های دانشگاهی، لاتین تبارها و سیاهان بهتر از کلینتون عمل کرد. تنها گروه کماکان وفادار به کلینتون زنان بالای ۶۰ سال هستند. کلینتون همچنان برای رای فلوریدا و میشیگن مبارزه می کند.





کافه ی فراحزبی

پیتر امرسون، مالک کافه ی دو حزبی یا فراحزبی، فضایی در پورتلند اورگان فراهم کرده است که شب های انتخابات طرفداران احزاب سیاسی رقیب را به آنجا می کشاند. علاقمندان در فضایی دلنشین قهوه و چای گرم خود را در دست گرفته و فضای انتخابات را با بحث های حزبی گرم تر می کنند. فکر کردم شاید الهام بخش کسی در ایران باشد.









۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

نگاهی به ایالت محیط زیست: اورگان!

رقابت های انتخاباتی در اورگان: پشت سر گذاشتن موانع، عبور از بخشی از رودخانه ی تاریخی کلمبیا، و فتح قله؟




چشم ها به درون کمپین کلینتون

نگاههای نگران و امیدوار حامیان سناتور هیلاری کلینتون درون دفتر مرکزی او در پورتلند در حالی که زمان به سرعت از دست می رود.








انتخابات بی همتای پستی در اورگان

تصاویری از قلب تپنده ی انتخابات در اورگان. ستاد مرکزی انتخابات در پورتلند، جایی که برگه های رایی که مردم طی ۲۰ روز گذشته پست کرده اند یا در آخرین روزها به صندوق هایی در سطح شهر یا در کتابخانه ها انداخته اند جمع شده و طی مراحلی بسیار دقیق با گروهی ۲۰۰۰ نفره کنترل و شمارش می شود.







جنگ زود هنگام مک کین و اوباما بر سر ایران

سناتور جمهوریخواه جان مک کین امروز همزمان با سالگرد استقلال کوبا در یک سخنرانی در میامی فلوریدا در میان جمعی از کوبایی آمریکایی ها برای چندمین روز پیاپی براک اوباما را بشدت مورد انتقاد قرار می دهد. مک کین معتقد است این که اوباما از لغو تحریم های کوبا برای بهبود روابط با دولت کمونیستی کسترو و گفتگوی بدون پیش شرط با احمدی نژاد سخن می گوید و آن را با مذاکرات روسای جمهوری پیشین آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی سابق مقایسه می کند از عمق بی تجربگی او و ضعف در قضاوت اش حکایت دارد.
به باور مک کین اوباما خطر ایران را چندان جدی نگرفته است و صحبت های او مبنی بر رد گفتگو با حماس در تناقض آشکار با گفتگوی بدون پیش شرط با ایران است که از حماس حمایت می کند.
اوباما می گوید به خطرات ناشی از برنامه ی هسته ای ایران و حمایت هایش از تروریسم واقف است اما باور دارد سیاست های چند سال گذشته ی دولت بوش از جمله ی ادامه ی جنگ بی پایان در عراق و پرهیز از دیپلماسی مستقیم و سرسختانه با ایران که او معتقد است مک کین آن را ادامه خواهد داد به تقویت بیشتر ایران منجر شده است.
فلوریدا ایالتی حیاتی در انتخابات نوامبر خواهد بود و رای کوبایی تبارهای ساکن آن که مخالف سر سخت دولت کسترو هستند می تواند در پیروزی در آن ایالت بسیار موثر باشد.
نظر شما چیست؟
به گزارش امروزم در خبرها و نظرها نگاهی بیاندازید.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

مرد ۷۲ هزار نفری!


حدود ۷۲ هزار نفر روز یکشنبه در پورتلند اورگان گردهم آمدند تا به سخنرانی براک اوباما گوش کنند و او را از نزدیک ببینند. این بزرگترین تجمع عمومی در یک محل از ابتدای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا تا کنون بوده است. پیروزی قاطع در اورگان اوباما را به ۲۰۲۶ نماینده ی حدنصاب نمی رساند اما او را در شرایطی قرار می دهد که ادعا کند حداکثر نمایندگان، نه ابر نمایندگان، موجود در رقابت ها را بدست آورده است. او تا دستیابی به نامزدی حزب دموکرات به ۱۱۹ نماینده نیاز دارد. البته اوباما در شمار ابرنمایندگان یا سوپردلگیت ها هم ۲۱ ابرنماینده از کلینتون در پیش است اما، اکثریت آنها را در اختیار ندارد.
هیلاری کلینتون از سویی دیگر در انتظار یک پیروزی بزرگ دیگر با اختلافی احتمالا ۳۰ درصدی در کنتاکی است که عمده ی جمعیت آن را سفیدپوست ها تشکیل می دهند. کلینتون که این روزها دیگر انتقادی از اوباما نمی کند کماکان امیدوارست پیروزی در چند ایالت باقیمانده او را دارای بیشترین آرای عمومی نشان دهد.

ممکن است در ذهن عده ای این پرسش پدید آید که ۲۰۲۶ از کجا آمد؟ شاید اشتباه تایپی است و باید ۲۰۲۵ باشد؟ این توضیح را بدهم که پس از سه پیروزی دموکرات ها در انتخابات ایالتی در چند هفته ی گذشته حدنصاب پیروزی که باید نصف حداکثر نمایندگان و ابرنمایندگان باشد به طور طبیعی یک نماینده اضافه شد.
فردا و پس فردا گزارش هایی از صدای آمریکا درباره ی ویژگی های منحصربفرد اورگان در انتخابات و نتایج انتخابات خواهم داشت.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۸, شنبه

مردی برای تمام فصول

سناتور دموکرات ادوارد کندی به بیمارستان بوستون منتقل شده است. او یکی از شش سناتور تاریخ آمریکاست که بیش از ۴۰ سال در سنا خدمت کرده اند. تد کندی ۴۶ سال است که نماینده ی ماساچوست در سنای آمریکاست.
او فرزند کوچک خانواده ی مشهور کندی هاست و یکی از نه برادری است که هر یک فصلی از تاریخ معاصر آمریکا را به خود اختصاص داده اند. جوزف، برادر بزرگ خانواده، افسر خلبان بود و در جنگ جهانی دوم کشته شد. جان اف کندی، رئیس جمهوری فقید آمریکا، و سناتور رابرت کندی، که پس از کشته شدنش برادرش خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرد هر دو در دهه ی شصت ترور شدند. جان اف کندی در سال ۱۹۶۳ و رابرت کندی سال ۱۹۶۸.
ادوارد کندی ۷۶ ساله، رئیس کمیته ی کار، آموزش و بهداشت سنا، یکی از لیبرال ترین سناتورهای تاریخ آمریکاست که تلاش های او در راستای تنظیم قوانینی در راستای بهبود وضعیت بهداشت عمومی، آموزش و مهاجرت زبانزد عام است.
لایحه ی اصلاحات در قوانین مهاجرت به آمریکا نتیجه ی تلاش مشترک سناتور جمهوریخواه جان مک کین و کندی است. مک کین در بیانیه ای او را یک قانونگذار افسانه ای توصیف کرد. سناتور هیلاری کلینتون وسناتور براک اوباما برای او از صمیم قلب آرزوی سلامتی کرده اند. اوباما او را غول تاریخ سیاسی معاصر آمریکا می داند. کندی از مخالفان صریح الهجه ی جنگ عراق است.
او و کرولین کندی، دختر جان اف کندی، تلاش زیادی برای کمپین براک اوباما انجام داده اند. ادوارد کندی موسوم به تد کندی یکی از سوپردلگیت ها و از رهبران متنفذ حزب دموکرات است و سال ۱۹۸۰ تلاشی ناموفق در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری داشت که از جیمی کارتر شکست خورد.
سناتور جان کری، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دیگر سناتور ایالت ماساچوست، که ادوارد کندی را استاد خود می داند ساعاتی پس از انتقال کندی به بیمارستان مرکزی بوستون بر بالین او حاضر شد.

اورگان و کنتاکی: ۱-۱ مساوی؟

فردا راهی انتهای غرب هستم. ایالت اورگان در ساحل اقیانوس آرام. جایی که روز سه شنبه همزمان با کنتاکی صحنه ی آخرین نبرد همزمان هیلاری کلینتون و براک اوباماست. انتخابات بعدی اول ژوئن در پورتوریکوست که احتمالا کلینتون برنده خواهد شد و آخرین انتخابات دو ایالت بطور همزمان سوم ژوئن در داکوتای جنوبی و مانتاناست که انتظار می رود در هر دو اوباما پیروز شود. پس سه شنبه ۲۰ مه احتمالا آخرین نبرد همزمان دو رقیب بر سر دو ایالت متفاوت یکی در شرق و دیگری در غرب است. کنتاکی با ۵۱ نماینده بسیار مشابه ویرجینیای غربی است و زمینه را برای یک پیروزی دیگر کلینتون فراهم کرده است. اورگان با ۵۲ نماینده در واقع ترکیبی است از سه ایالت شمالی، جنوبی، و شرقی اش، واشنگتن، کالیفرنیا، و آیداهو. اوباما در اورگان که مردمی عموما طرفدار حفظ محیط زیست دارد در نظرسنجی ها با اختلافی دو رقمی در پیش است. یک پیروزی قاطع می تواند او را از زیر انتقادهای نژادی بیرون آورد چرا که سیاهان بیش از ۱۰ درصد رای دهندگان در اورگان را تشکیل نمی دهند. جالب است که ۱۰ درصد از ساکنین اورگان متولد کشورهای خارجی اند. به هر شکل نتیجه مساوی یک بر یک بسود اوباما تمام خواهد شد که تا رسیدن به عدد جادویی ۲۰۲۵ تنها ۱۲۱ نماینده فاصله دارد. اگر اوباما در پایان ۵ انتخابات باقیمانده در روز سوم ژوئن از جمع ۱۸۹ نماینده ی باقیمانده در کورس رقابت حدود ۷۰ نماینده را کسب کرده باشد به چیزی حدود ۵۰ سوپردلگیت یا ابرنماینده برای تمام کردن رقابت ها نیاز دارد. البته باید در انتظار نتایج نشست کمیته ی ملی حزب دموکرات در پایان ماه مه نشست تا وضعیت فلوریدا و میشیگن روشن شود.

بازدید غیرمنتظره ی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از عراق

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز در بغداد با رایان کراکر، سفیر واشنگتن در بغداد، ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای چند ملیتی در عراق، و رهبران عراق دیدار و گفتگو می کند. نگرانی دموکرات ها از باقی ماندن حدود ۱۴۰ هزار نیروی آمریکایی پس از طرح کاهش نیرو در تابستان که بالاتر از شمار نیروها پیش از اعزام نیرو در سال گذشته است و فشار کنگره بر دولت مالکی برای پذیرش مسولیت تامین مالی پروژه های بازسازی و سرعت بخشیدن به آماده سازی نیروهای امنیتی آن کشور از جمله اهداف سفر ننسی پلوسی است. سفر پلوسی درست دو روز پس از آن صورت می گیرد که او با تصویب قطعنامه ای غیرالزامی در مجلس نمایندگان از دولت پرزیدنت بوش خواسته است تا پایان سال ۲۰۰۹ به حضور نیروهای رزمی آمریکا در عراق پایان دهد. در عین حال طرح بودجه ی جنگ مورد نظر پلوسی که در آن برای هر نیرویی که سه سال در منطقه ی جنگی از جمله عراق خدمت کرده باشد امکانات تحصیل دانشگاهی مجانی فراهم می شود رای کافی نیاورد. پلوسی باور دارد که عراق با تکیه بر ذخایر ارزی چند ده میلیارد دلاری و فروش نفت بشکه ای حدودا ۱۲۸ دلار دیگر نیازی به کمک های بلاعوض آمریکا ندارد. ننسی پلوسی همچنین معتقد است سیاست ادامه ی حضور نیروهای آمریکا در عراق به دلیل جلوگیری از نفوذ ایران سیاست نادرستی است بلکه باید شرایطی ایجاد کرد تا عراقیان خود به این باور برسند که باید از تمامیت ارضی شان در برابر نفوذ خارجی دفاع کنند. به اعتقاد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا واشنگتن باید با انتقال نیروهایش به پایگاههایی در منطقه زمینه را برای یک دیپلماسی منطقه ای مقتدرانه ضمن در نظر گرفتن نقش تمام همسایگان عراق از جمله ایران و سوریه فراهم کند. پلوسی سال گذشته سفری جنجالی به دمشق داشت که در آن جا با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دیدار و گفتگو کرد. پلوسی پیش از آن سفر گفت از بابت سیاست های دمشق دچار توهم نیست اما، امیدهای بزرگی دارد که این گونه تماس ها به رفع سوء تفاهمات کمک کرده و به هماهنگ شدن سیاست های واشنگتن و دمشق بیانجامد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۷, جمعه

سرنوشت آخرین درخواست بودجه ی جنگ

طرح بودجه ی یکصد و شصت و دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری هزینه های جنگ عراق و افغانستان را تا سپتامبر دو هزار و نه تامین می کند اما در رای گیری دیروز با صد و چهل و نه رای در برابر صد و چهل و یک رای رد شد. ترکیبی نامتجانسی از جمهوریخواهان خشمگین و دموکرات های ضد جنگ لایحه را متوقف کردند. صد و سی و یک جمهوریخواه رای ممتنع دادند و دموکرات ها را متهم کردند که بدون مشورت با آنها لایحه ی بودجه به رای گذاشته شد. مخالفت جمهوریخواهان با متمم هایی بود که آن را بی ارتباط به بودجه ی جنگ می دانند. از جمله متمم ها تخصیص پنجاه و دو میلیارد دلار برای آموزش پس از بازگشت سربازان از جنگ بود. پس از شکست طرح دموکرات ها قطعنامه ای غیرالزام آور برای آغاز خروج نیروها از عراق طی سی روز با دویست و بیست و هفت رای موافق در برابر صد و نود و شش رای مخالف به تصویب رسید.
پرزیدنت بوش پیشتر تهدید کرده بود هر متممی را به لایحه ی بودجه ی جنگ وتو می کند. سنا هفته ی آینده این لایحه را بدون متمم های غیرمرتبط به بحث و رای می گذارد و احتمالا این آخرین درخواست بودجه ی دولت بوش از کنگره برای جنگ بدون مشکل تصویب خواهد شد.

تقابل زودهنگام جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر ریاست جمهوری آینده

پرزیدنت بوش در یک سخنرانی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل در برابر کنست گفت بعضی بنظر می رسد باور دارند ما باید با تروریست ها و افراطیون مذاکره کنیم چنانکه رویکردی مبتکرانه آنها را مجاب خواهد کرد که در تمام این سالها سخت در اشتباه بوده اند. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد این پندار نابخردانه و ابلهانه را پیشتر شنیده ایم زمانی که تانک های ارتش حزب نازی آلمان در سال هزار و نهصد و سی و نه میلادی وارد خاک لهستان می شدند یک سناتور آمریکایی گفت اگر فقط می توانستم با هیتلر گفتگو کنم ممکن بود از بروز تمام این فجایع جلوگیری کنیم. پرزیدنت بوش این نگرش را که از طریق مذاکره می توان تغییری در دیدگاه آنها ایجاد کرد خیالات خام توصیف کرد و گفت تاریخ بارها بی اعتباری این نگرش را اثبات کرده است.
از کسی پنهان نیست که سناتور دموکرات براک اوباما، پیشتاز انتخابات مقدماتی دموکرات ها برای ریاست جمهوری آمریکا، بر پایه ی نگرش جان اف کندی، رئیس جمهوری فقید آمریکا، مبنی بر اینکه نباید نه از سر ترس مذاکره کنیم و نه ترس از مذاکره داشته باشیم، گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با رهبران کشورهای دشمن آمریکا از جمله رهبران ایران به گفتگو خواهد نشست. اوباما گفته های پرزیدنت بوش را حمله ی سیاسی نادرست علیه خود عنوان کرد.
هر چند دنا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، ارتباط میان سخنان رئیس جمهوری آمریکا با کاندیدای امیددار کسب ریاست جمهوری را رد کرد؛ به گفته ی تام داشل، رهبر پیشین دموکرات ها در سنا و از مدیران ارشد کمپین اوباما، گروهی از نزدیکان پرزیدنت بوش تائید کرده اند کلام او متوجه اوباما بود.
ظاهرا بخشی از اشاره به دیدار اخیر جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با مقامات حماس بود. گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، می گوید پرزیدنت بوش طیف گسترده ای از افراد را که گفتگو با حماس یا حزب الله را پیشنهاد می کنند مورد نظر داشت.
اوباما طی بیانیه ای اعلام کرد پرزیدنت بوش می داند پیشتاز رقابت های انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری هرگز از تماس و مذاکره با تروریست ها حمایت نکرده است.
سناتور دموکرات جوزف بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است رئیس جمهوری سیاست های خود را به خارج از مرزهای کشور می برد اما، نباید مشاجرات سیاسی اش را در یک کشور خارجی مطرح کند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت گفتار پرزیدنت بوش در شان دفتر ریاست جمهوری نبود.
اما، سخنان پرزیدنت بوش مدافعانی هم داشت.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری، که مورد حمایت پرزیدنت بوش قرار دارد گفت حرف پرزیدنت بوش را باور می کند که طرف صحبت اش اوباما نبوده اما، این پرسش را مطرح کرد که اوباما باید پاسخ دهد از نشستن بر سر میز مذاکره با احمدی نژاد که اسرائیل را جسد متعفن و فاسد می خواند و خود را متعهد به نابودی اسرائیل می داند چه هدفی دارد و درباره ی چه می خواهد گفتگو کند؟
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، و از حامیان سناتور مک کین، سخنان پرزیدنت بوش را کاملا تائید کرد و گفت چطور رهبر آمریکا می تواند با احمدی نژاد که برای حماس و حزب الله و تروریست ها در عراق اسلحه می فرستد بر سر یک میز بنشیند؟
سناتور دموکرات جان کری، کاندیدای پیشین ریاست جمهوری آمریکا، می گوید اگر پرزیدنت بوش تصور می کند تماس و گفتگو با ایران باج دهی است اولین کاری که پس از بازگشت به آمریکا باید انجام دهد درخواست برکناری اعضای کابینه ی خود است.
تام دشل می گوید گفته های پرزیدنت بوش حتی گفتار رابرت گیتز،وزیر دفاع آمریکا، را مبنی بر ضرورت گسترش تماس های دیپلماتیک با ایران نقض می کند.
حتی هیلاری کلینتون، رقیب براک اوباما، که پیشتر از اوباما در این باره انتقاد کرده بود مقایسه پرزیدنت بوش میان هر دموکراتی که از مذاکره صحبت می کند با دلجویی و باج دهی به نازی ها را اهانت بار و خشم برانگیز خواند. سناتور کلینتون که علیرغم فشارها برای کناره گیری از رقابت های انتخاباتی کماکان در کورس رقابت ها با براک اوباما، که تا کسب نامزدی حزب یکصد و بیست و شش نماینده بیشتر فاصله ندارد، مانده است دیروز گفت تفاوت هایی با اوباما در بعضی موارد سیاست خارجی دارد اما، در مخالفت با سیاست های دولت بوش و ادامه ی آن توسط جان مک کین با اوباما اتفاق نظر دارد. بسیاری معتقدند دموکرات ها از این مشاجره استقبال می کنند و آن را تا انتخابات نوامبر ادامه خواهند داد چرا که پیام تغییر و پرهیز از سیاست های دولت بوش در برابر ایران، عراق، و افغانستان را برجسته می کند. کارشناسان معتقدند از این روست که جان مک کین دیروز از تعهد خود برای خارج کردن نیروهای رزمی آمریکا از عراق در پایان دوران اول ریاست جمهوری اش در ژانویه ی دو هزار و نه و توجه بیشتر به افغانستان و دیگر چالش های پیش روی آمریکا سخن گفت.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

حمایت رسمی ادواردز از اوباما: حفظ اتحاد حزب دموکرات و ضربه ی نهایی به کلینتون؟

جان ادواردز، کاندیدای پیشین انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، که پس از پیروزی براک اوباما در کارولاینای جنوبی از رقابت میان دموکرات ها کناره گیری کرده بود، ساعاتی پس از اینکه کمپین هیلاری کلینتون مست پیروزی چشمگیر در ویرجینیای غربی بر طبل ناتوانی براک اوباما در جلب آرای کارگران سفیدپوست می کوبید در یک سخنرانی در میشیگن باتفاق اوباما شرکت کرد و پیشتاز رقابت ها را رهبری معرفی کرد که می تواند مردم را به همدیگر پیوند بزند. ادواردز، سناتور پیشین کارولاینای شمالی و کاندیدای معاونت ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۴، ارتباط بسیار نزدیکی با طبقه ی کارگران سفیدپوست و اتحادیه ها دارد و در چند روز گذشته صراحتا ادامه ی حضور کلینتون در رقابت ها را برای پیروزی دموکرات ها در انتخابات نوامبر مضر دانسته بود. کلینتون و اوباما برای جلب حمایت ادواردز بسیار تلاش کرده بودند. این مهمترین حمایت رسمی یک سوپردلگیت یا ابرنماینده در طول انتخابات است. اکثریت کاندیداهای کنار رفته از جمله بیل ریچاردسون و سناتور کریس داد نیز از کاندیداتوری اوباما اعلام حمایت رسمی کرده اند. کمپین کلینتون کماکان به رقابت ادامه می دهد اما بی تردید حرکت ادواردز صدای تندر پیروزی کلینتون در ویرجینیای غربی را خفه کرد و فشارها برای کناره گیری او را افزایش داد. از سویی پاگذاشتن ادواردز در انتهای رقابت ها به صحنه مهر تائیدی است بر مشکلات بسیاری که اوباما در برابر کاندیدای رقیب، سناتور جمهوریخواه جان مک کین، در نوامبر با آن روبرو خواهد بود؛ اینکه بخش عمده ای از رای دهندگان به کلینتون در ویرجینیای غربی ادعا کردند در صورت کسب نامزدی حزب توسط اوباما به مک کین رای خواهند داد.
در پایین از منظر چشم شیشه ای نگاهی می اندازیم به ویرجینیای غربی و انتخابات سیزدهم ماه مه در آن.
ویرجینیای غربی ایالتی سرسبز، کوهستانی و دارای معادن ذغال سنگ است. ۹۵ درصد جمعیت آن سفیدپوست هستند. کمترین شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی و بالاترین متوسط سنی را در سراسر کشور دارد. کنگره ی ایالتی ویرجینیای غربی تنها ۳ نماینده ی سیاهپوست دارد. این ایالت بیشترین سرباز را به نسبت جمعیت اش در مقایسه با دیگر ایالت ها برای خدمت در ارتش فرستاده و معلولین جنگی بسیاری دارد. در میان عکس ها تصاویری از دفتر مرکزی کلینتون و اوباما در چارلستون ویرجینیای غربی، میهمانی شب انتخابات و تلاش عکاسان، و همچنین حمایت گروهی از زنان مسلمان پاکستانی آمریکایی از کلینتون را می بینید. افراد بالای ۶۰ سال ۲۵ درصد، و طبقه کارگر بدون تحصیلات دانشگاهی نیز ۲۵ درصد آرای کلینتون را تشکیل دادند. از نظر تقسیم بندی جنسیتی ۵۵ درصد زنان در ویرجینیای غربی به کلینتون رای دادند.
آیا حمایت ادواردز می تواند درمانی باشد برای ضعف اوباما در جلب آرای کارگران سفیدپوست و ماشین انتخاباتی اوباما را از پذیرش یک ضربه ی مهیب دیگر در انتخابات سه شنبه ی آینده در کنتاکی که شرایطی چون ویرجینیای غربی دارد نجات دهد؟