۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۱, جمعه

آینده ی سپر دفاع موشکی در هاله ای از ابهام

تصمیم رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، مبنی بر کاهش بودجه ی آژانس دفاع موشکی کماکان با انتقاد جمهوریخواهان روبرو است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، دیروز در نشستی با حضور کارشناسان امور نظامی و بودجه عواقب این تصمیم را در میان گذاشت.
دکتر جان هامری، رئیس مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک، که با جزئیات بودجه ی درخواستی وزیر دفاع آشنایی کامل دارد گفت استراتژی وزیر دفاع تغییر کانون توجه از سپر دفاع موشکی در خاک آمریکا به دفاع موشکی از هم پیمانان آمریکا در نقاط حساس از جمله اسرائیل است و از این جهت در واقع منابع مالی به آن برنامه ها منتقل شده است و هفتصد میلیون دلار به این مهم اختصاص یافته است. دکتر هامری در عین حال گفت آمریکا به یک سیستم ضد موشک های بالستیک ایران و کره ی شمالی نیاز دارد تا به آنها نشان بدهد مرعوب تهدیدهایشان نخواهد شد.
دکتر اندرو کریپینویچ، رئیس مرکز ارزیابی های استراتژیک و امور بودجه، دیگر کارشناس حاضر در جلسه و منتقد استراتژی کاهش بودجه ی دفاع موشکی، به قانونگذاران گفت اسرائیل در مقابله با راکت هایی که حزب الله و حماس با کمک ایران تولید می کنند با این چالش روبروست که برای از کار انداختن هر راکت یک هزار دلاری باید یک موشک دفاعی چند ده هزار دلاری پرتاب کند. کریپنویچ گفت کارآمدترین سیستم برای دفاع از اسرائیل سپر لیزری است که استقرار آن به زمان طولانی نیاز دارد.
وزیر دفاع هفته ی آینده جزئیات بودجه ی درخواستی را در اختیار کنگره قرار می دهد و هفته ی پس از آن برای دفاع از آن در برابر قانونگذاران حاضر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: