۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

دولت اوباما، ایران، و دولت نتانیاهو

در آستانه ی بازدید شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، از واشنگتن؛ قانونگذاران آمریکایی می کوشند به نگرانی های امنیتی اسرائیل در برابر ایران پاسخ دهند و فشارها برای تشدید تحریم علیه ایران را شدت بخشیده اند.
طیف وسیعی از رهبران جمهوریخواه و دموکرات کنگره طی اجلاس سه روزه ی سالانه ی کمیته ی سیاسی روابط آمریکا و اسرائیل در واشنگتن موسوم به ایپک سخنرانی هایی ایراد می کنند. این نشست در حالی برگزار می شود که میان دولت اوباما و دولت نتانیاهو بر سر پیگیری راه حل ایجاد دو کشور اسراییل و فلسطین در کنار یکدیگر اختلافاتی بروز کرده است.
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، در سخنرانی امروز خود در ایپک در واشنگتن برنامه ی هسته ای ایران را تهدیدی برای امنیت آمریکا، اروپا، کشورهای عرب و اسراییل عنوان کرد. پرز فردا با پرزیدنت اوباما ملاقات می کند.
ملک عبدالله، پادشاه اردن، در سفر هفته ی گذشته اش به واشنگتن طی دیدار با اعضای کنگره هشدار داده بود دولت اسرائیل با بی توجهی به صلح با فلسطینیان حمایت اعراب در برابر ایران را از دست خواهد داد.
قانونگذاران آمریکایی با چالش یافتن تعادلی میان رویکرد تماس با جمهوری اسلامی ایران و تشدید تحریم از یک سو و کاهش نگرانی ها در اسرائیل نسبت به ادامه ی برنامه ی هسته ای ایران از سوی دیگر روبرو هستند. گروهی معتقدند تشدید سریع تحریم ها پیش از شکل گیری مذاکرات با ایران می تواند مضر باشد اما، زمان بسرعت می گذرد.
مقاله ی جری مورن، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، با عنوان «آمریکا باید به تهدید هسته ای ایران پاسخ دهد» نشانگر دیدگاه بسیاری از قانونگذاران در کنگره نسبت به احتمال توفیق گفتگو با ایران در صورت تشدید فشار است.
مورن که در این مقاله نیم نگاهی به مخاطب داخلی و خارجی دارد می نویسد مسائل اقتصادی در داخل آمریکا نباید موجب شود ما از کنار تهدیدهای ملی و بین المللی ناشی از ایران عبور کنیم.
این قانونگذار جمهوریخواه کنگره با اشاره به سخنرانی ضد اسرائیلی اخیر محمود احمدی نژاد در نشست ضد نژادپرستی سازمان ملل متحد در ژنو به آنهایی که سخنان احمدی نژاد را تنها مشتی لفاظی می پندارند هشدار می دهد که در واقع خطر متوجه اسرائیل را جدی نمی گیرند.
مورن خطاب به رئیس جمهوری آمریکا می نویسد اسرائیل نزدیکترین متحد ما در یکی از مهمترین نقاط جهان است و دولت اوباما باید سیاست تماس خود با ایران را با تحریم های شدیدتر و هشیاری نسبت به هر گونه اقدامات انحرافی و تاخیری از سوی ایران تنظیم کند.
کنگره در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده یک کمک امنیتی دو میلیارد و هفتصد و هفتاد و پنج میلیون دلاری آمریکا به اسرائیل طی دوره ای ده ساله را مورد بررسی قرار می دهد.
نتایج یک نظر سنجی که توسط گروه مقابله با اهانت به یهودیان در اسرائیل انجام گرفته نشان می دهد شصت درصد پرسش شوندگان دیدگاه مثبتی نسبت به پرزیدنت اوباما دارند اما، تنها سی و دو درصد سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکا نسبت به اسرائیل را تائید می کنند. بنا بر این نظرسنجی دو سوم پرسش شوندگان در صورت شکست مذاکرات برای توقف غنی سازی اورانیوم از حمله ی نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت می کنند و سه چهارم اقدام نظامی علیرغم مخالفت کاخ سفید را درست می دانند.
جری مورن، قانونگذار جمهوریخواه کنگره ی آمریکا، در مقاله اش هشدار می دهد شرایط با گذشت هر روز بدتر می شود و باید اقدامی صورت گیرد. او معتقد است کنگره باید تصویب دو لایحه ی تشدید تحریم ها را که یکی بنزین و فرآورده های نفتی و دیگری سرمایه گذاری در صنایع انرژی ایران را هدف قرار داده بسرعت مورد تصویب قرار دهد.
هفته ی گذشته رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی کنگره گفت پیش از به جریان انداختن تحریم هایی که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران طراحی شده است زمان معقولی را در انتظار نتیجه ی تماس ها با ایران خواهد ماند.
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، امروز در واکنش به فشارها برای تحریم شرکت های فروشنده یا حمل کننده ی بنزین به ایران گفت حتی اگر چنین تحریم هایی اعمال شود جمهوری اسلامی از فعالیت غنی سازی اورانیوم دست نخواهد کشید.قشقاوی گفت تحریم و تهدید ایران را از ادامه ی فعالیت هایش باز نخواهد داشت.

۱ نظر:

Nooshin گفت...

سیامک حالا که اراده ملوکانه اوباما بر مذاکره و آزمایش هزار باره ایر ان قرار گرفته چه وقت این مذاکات آغاز خواهد شد , حتی تاریخ شروعش هم معلوم نیست چه رسد به تاریخ نتیجه گیری و تصمیم گیریهای بعدی !!