۱۳۸۸ خرداد ۷, پنجشنبه

«آزمایش هسته ای کره هشداری نسبت به اینکه در برابر ایران اتمی با چه تصمیمات دشواری روبرو خواهیم بود»

سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، می گوید چین از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر کره ی شمالی حمایت می کند و اتفاق نظر دارد که پیونگ یانگ باید با پیامدهای آزمایش هسته ای این هفته اش روبرو شود. سناتور کری این سخنان را امروز در یک کنفرانس خبری با ژورنالیست ها در پکن عنوان کرد.
سناتور کری ابراز اطمینان کرد چین بازیگری سازنده و مفید در تلاش های بین المللی در راستای واکنش به آزمایش هسته ای کره ی شمالی خواهد بود.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در پایان سفر یک هفته ای اش به چین، پس از دیدار با یانگ جیه چه، وزیر خارجه ی چین، در پکن، گفت بلندپایه ترین مقام دیپلماتیک چین به او گفته است دولت چین از یک واکنش سنجیده به آزمایش هسته ای کره ی شمالی که در شورای امنیت در دست بررسی است حمایت می کند.
دیپلمات ها در نیویورک از تعهد قدرت های مهم بر سر گسترش تحریم ها علیه کره ی شمالی خبر می دهند. محدودیت های مسافرتی و مالی، تسلیحاتی، بازرسی های شدیدتر دریایی، و مسدود کردن دارایی های کره در خارج از کشور از جمله تحریم های مورد نظر است.
پکن همواره به دیپلماسی محتاطانه در برابر کره ی شمالی تمایل نشان می داد. سقوط رژیم کیم جونگ ایل می تواند سیل میلیونی پناهجویان را راهی مرزهای آن کشور کند.
به گفته ی سناتور کری وزیر خارجه ی چین با واشنگتن هم نظر است که کره ی شمالی به اقدامی غلط دست زده است و باید عواقب آن را تجربه کند.
کری تاکید کرد پیونگ یانگ با این اقدام مخرب و بی ملاحظه مطلقا به پیشبرد منافع امنیتی کره کمکی نمی کند بلکه آن کشور را بیش از پیش در انزوای اقتصادی و سیاسی فرو می برد.
سناتور بلندپایه ی آمریکایی که در چند روز گذشته با رهبران چین ملاقات کرده است در عین حال از کره ی شمالی خواست به مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای بازگردد. کری دیروز تاکید کرده بود واکنش جدی جامعه ی جهانی نه تنها بر کره ی شمالی و برنامه ی هسته ای اش بلکه بر ذهنیت ایران نسبت به واکنش جهان و میزان جدیتش در جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای تاثیری ژرف خواهد گذاشت.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، به دولت اوباما توصیه می کند از درخواست از پیونگ یانگ برای بازگشت به میز مذاکره دست بکشد و این چرخه ی تشویق کره را که پس از هر آزمایش هسته ای یا موشکی تماس های دیپلماتیک جدیت بیشتری می یابد متوقف کند.
لیبرمن معتقد است همراهی چین بویژه شکست این چرخه را موثرتر می سازد. به باور سناتور لیبرمن آزمایش هسته ای پیونگ یانگ هشداری به ما بود نسبت به آنچه که در برابر ایران در صورت دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای با آن روبرو می شویم و اینکه چه تصمیمات دشواری باید اتخاذ کنیم.
دفتر ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دیروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد رئیس مجلس در دیدارها با هوجین تائو، ون جیا بائو، در پکن از رهبران چین خواسته است برای بازگرداندن کره ی شمالی به میز مذاکرات نهایت تلاش خود را انجام دهند.
در بیانیه ی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آمده است ننسی پلوسی و هیات پنج نفری قانونگذاران همراهش در دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر، و رئیس کنگره ی ملی خلق چین نگرانی های حقوق بشری خود را در میان گذاشته اند و نسبت به سوابق پکن در نقض حقوق بشر در چین و تبت ابراز نگرانی کرده اند.
هدف اصلی سفر سناتور کری و ننسی پلوسی گفتگو بر سر همکاری دو کشور در راستای کاهش گازهای گلخانه ای و مقابله با گرمایش زمین بود. سناتور کری ساعتی پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد پکن اعلام آمادگی کرد مذاکرات جدی دوجانبه با آمریکا را در این باره آغاز کند.
همزمان دو گروه از اعضای سنای آمریکا به پاکستان، افغانستان رفته اند. این سفرها همزمان با نشست سه جانبه ی پاکستان، افغانستان و ایران در تهران انجام گرفت.
گروه نخست روز دوشنبه وارد اسلام آباد شدند که شامل سناتورهای دموکرات پتریک لیهی، مارک وارنر، و شلدون وایتهاوس هستند. این گروه با آصف علی زرداری، رئیس جمهور، و یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر، ملاقات و گفتگو کردند.
گروه دوم شامل سناتورها تام کارپر، مارک یودال، جین شهین، کی هیگن، و مارک بگیچ روز سه شنبه با نخست وزیر پاکستان دیدار کردند.
سناتورها سپس در افغانستان با حامد کرزای، رئیس جمهوری آن کشور، ملاقات کردند. سفر از عراق آغاز شده بود.یکی از اهداف عمده ی سفر به پاکستان بررسی استحکام سیاسی دولت زرداری در شرایطی است که کنگره ی آمریکا قصد دارد میلیاردها دلار کمک غیرنظامی برای بازسازی کشور در اختیار اسلام آباد قرار دهد. قانونگذاران نسبت به امضای توافقنامه ی احداث خط لوله ی انتقال گاز ایران به پاکستان در نشست تهران واکنشی نشان نداده اند. دولت بوش شدیدا مخالف احداث چنین خط لوله ای بود و دولت مشرف را برای عدم پذیرش آن تحت فشار می گذاشت. باور بر این بود که این خط لوله هزینه ی توسعه ی برنامه های غنی سازی اورانیوم ایران را تامین می کند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

رکسانا صابری گفت که علت زندگی کردن و انجام مصاحبه در ايران برای نگاشتن کتابی بود که تصويری متعادل تر و کامل تر از جامعه ايران، بتواند ارائه کند!!!
نمیدونم رکسانا اینا رو دیده یا نه ولی ایمیلشو بده تا اینو براش بفرستم و بگو بهش بیخود رژیم رو تطهیر نکنه بجاش افشا کنه چرا میخواد روی این رژیم ضد بشری رو در خارج بپوشونه ایران مهمه یا رژیم ایران .
http://www.youtube.com/watch?v=HmW3QaBdZxI&feature=channel_page

شاخه زيتون گفت...

درود
دو راه پيش روي نظامايران است
1. كشوري باشد مانند كره شمالي منزوي فقير و داراي بمب اتمي
2. كشوري باشد غني و متمدن با استفاده از مواهب انرژي هسته اي
از طرفي همسويي و يكساني تحركات كره شمالي و ايران در هم زماني آزمايشات موشكي و شائبه فروش بمب اتم توسط كره شمالي به ايران چالشي جديد براي دنياي آزاد است.
آيا دنياي آزاد به سركردگي اوباما از اين امتحانسر بلند بيرون خواهند آمد؟