۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۳, چهارشنبه

کسری ۹۰ درصدی بودجه ی سپر دفاع موشکی در اروپا

بودجه ی پیشنهادی وزیر جمهوریخواه دولت اوباما گر چه علیرغم بحران اقتصادی در آمریکا با افزایشی چهار درصدی نسبت به سال گذشته روبروست اما، بدلیل کاهش بودجه ی بعضی برنامه ها مورد انتقاد جمهوریخواهان در کنگره قرار دارد.
بودجه ی درخواستی پانصد و سی و سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار است.
جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، با وزیر دفاع این پرسش را در میان گذاشت که آیا خطر گسترش جنگ افزار هسته ای و موشک های بالستیک نسبت به چهار سال گذشته کاهش یافته و یا ما آنقدر به تلاش های دیپلماتیک خود در برابر ایران و کره ی شمالی اطمینان داریم که حدود نود درصد بودجه ی سپر دفاع موشکی در اروپا و سی و پنج درصد بودجه ی دفاع موشکی در آمریکا را کاهش دهیم.
توقف تولید هواپیماهای استراتژیک اف بیست و دو از دیگر موارد انتقاد است. مک هیو گفت تحلیل های دیگری کاهش های مورد نظر گیتس را تائید نمی کند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع، در بخشی از جلسه با لحنی نه چندان آرام گفت تلاش او این است که با این بودجه پنتاگون را در مسیر نوینی قرار دهد و تاکید کرد وزارت دفاع به ترکیبی از رهبری اجرایی و تحلیلی نیاز دارد و او آماده است در این مسیر گام بردارد و اگر او در مسیر غلطی قرار دارد حاضر است مسولیت را به کس دیگری بسپارد.
گیتس می کوشد برای قانونگذاران توجیه کند که دوران سلاح ها و نگرش جنگ سرد علیه روسیه سر آمده و پنتاگون باید خود را با تهدیدهای تروریستی و چالش های در افغانستان و پاکستان آماده کند.
بر کناری ژنرال دیوید مک کیرنن، فرمانده ی پیشین نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، و معرفی ژنرال استنلی مک کریستال، از پرسش های مطرح بود.
تاکید مالن و گیتس بر برخورداری از تیمی با دیدی جدید است که همراه سفیر جدید در افغانستان در خدمت اجرای استراتژی جدید فعالیت کند.
دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک، ضمن رد انتقادات از بودجه و دفاع از برنامه های بودجه گفت پوتین نظامی بیشتر در میدان جنگ در افغانستان و پاکستان پاسخ چالش ها در منطقه نیست و نیاز به کمک های انسانی و اقتصادی و بازسازی بیش از هر زمان دیگری در افغانستان احساس می شود. او تاکید کرد نیروی نظامی در پاکستان حتی گزینه ی قابل توجه نیست.
وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک فردا در کمیته ی نیروهای مسلح سنا حاضر خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست: