۱۳۸۸ خرداد ۵, سه‌شنبه

سناتور کری می گوید نحوه ی برخورد با کره ی شمالی تاثیری ژرف بر ایران خواهد گذاشت

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، از جامعه ی جهانی می خواهد در برابر اقدامات اخیر کره ی شمالی بدور از هول و اضطراب عمل کند. سناتور کری این درخواست را در یک کنفرانس خبری در پکن در ابتدای سفرش به چین ابراز کرد.
آزمایش هسته ای کره ی شمالی و پرتاب پیاپی موشک های کوتاه برد طی دو روز گذشته نگرانی های قانونگذاران آمریکایی را نسبت به غیرقابل پیش بینی بودن رفتار پیونگ یانگ افزایش داده است. مارک بگیچ، سناتور دموکرات ایالت آلاسکا، می گوید اقدامات اخیر کره ی شمالی نشان می دهد تا چه حد سپر دفاع موشکی و سیستم های هشدار زودهنگام در آلاسکا در برابر حمله ی احتمالی موشکی آن کشور به آمریکا از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. شماری از قانونگذاران پیشاپیش نسبت به کاهش بودجه ی آژانس دفاع موشکی آمریکا انتقاد داشتند. سناتور دموکرات جان کری اقدام پیونگ یانگ را یک اقدام احمقانه و بی معنی توصیف کرده است.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، انفجار هسته ای زیرزمینی آزمایشی کره ی شمالی را غیرمسولانه و اقدامی از سر بی پروایی می داند که نشانگر اصرار لجوجانه ی کره ی شمالی برای جلب توجه بین المللی است.
رسانه ها می نویسند روشن نیست پیونگ یانگ در پی گرفتن چه امتیاز جدیدی از دولت اوباما است.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا در ابتدای سفرش به چین در یک کنفرانس خبری اقدام پیونگ یانگ را در تضاد کامل با نه تنها منافع کره ی شمالی بلکه منافع جهان و منطقه توصیف کرد.
بعضی کارشناسان معتقدند پاسخ آمریکا و جامعه ی جهانی نباید تشدید تحریم ها بلکه تقویت دیپلماسی باشد.
سناتور کری ابراز امیدواری می کند چین، جامعه ی جهانی و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد بدور از هول و اضطراب و بیم و هراس عمل کنند. کری اقدام کره ی شمالی را عملی احمقانه بدون هر گونه قابلیت دستیابی به هدفی مشروع می داند که کره ی شمالی را بیش از پیش به انزوا سوق می دهد.
کارشناسان می گویند آزمایش اتمی روز دوشنبه پیشرفت های فنی چشمگیری را نسبت به آزمایش اتمی اکتبر دو هزار و شش نشان نمی دهد.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا تاکید می کند مهم است جامعه ی جهانی با حفظ اتحاد و آرامش و بطوری واکنش نشان دهد که بتوان دوباره در مسیر مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی یا دیگر گفتگوها قرار گرفت تا بلکه این گونه حماقت ها متوقف شود.
سناتور کری از جامعه ی جهانی خواست در واکنش خود جدیت کامل نشان دهد. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا معتقد است تصمیم جامعه ی جهانی در برابر اقدامات کره ی شمالی نه تنها وضعیت پیونگ یانگ و برنامه هایش را روشن می کند بلکه تاثیری ژرف بر باور مقامات ایران نسبت به واکنش جهان و جدیت تلاش ها در جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای خواهد گذاشت.
گروهی از اعضای کنگره چندان خوش بین نیستند پکن برای پایان دادن به این اقدامات کره ی شمالی همکاری کاملی نشان دهد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین راه حل خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی را افزایش فشار دولت چین عنوان می داند.
سناتور مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، از منتقدان سرسخت حذف نام کره ی شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم، بوده است. او می گوید این تحولات نشان می دهد منطقه در مسیر تنش فزاینده قرار گرفته و نیازمند گونه ای واکنش است. سناتور مک کین که از ابتدا به توافق های بدست آمده در مذاکرات شش جانبه با دیده ی تردید می نگریست معتقد است چین باید در افزایش فشار بر کره ی شمالی تا توقف بیش از پیش برنامه ی جنگ افزار هسته ای و موشکی اش با آمریکا همکاری کند.
مک کین گفت آمریکا گزینه های فراوانی در دسترس قرار دارد اما، به هیچ گزینه ای مشخصا اشاره نکرد.

۲ نظر:

جهان گفت...

متاسفانه برای برخورد با کره دیر شده ولی هنوز برای جلوگیری ازتسلیح اتمی رژیم ایران فرصت هست

سرکار خانم زندی گفت...

سعدالله زارعي کارشناس مسائل بين الملل جمهوری اسلامی گفت حمله اسرائيل به ايران در حکم اعلان جنگ آمريکاست !
این موضوع نشان میدهد که آمریکا باید امارات و سایر کشورهای عربی خلیج فارس را در برابر حمله ایران مقاوم کند و از قدرت گرفتن رژیم ایران جلوگیری کند در غیر اینصورت ایران به دنبال حمله اسراییل به ایران به بهانه دست داشتن آمریکا به کشورهای عربی حمله ور خواهد شد
ایکاش ایران دست از تهدید اسراییل به محو از روی زمین برمیداشت و بهانه بدست اسراییل نمیداد .