۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

موشک های دفاعی آمریکا در خلیج فارس و مدیترانه آماده ی واکنش به حملات موشکی ایران

بررسی بودجه ی پیشنهادی پنتاگون و وزارت خارجه ی آمریکا برای سال مالی دو هزار و ده در کانون توجه کنگره ی آمریکا قرار دارد. پنج شنبه سنا صحنه ی حضور مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک دولت اوباما بود. رابرت گیتس و دریاسالار مایکل مالن، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش ایالات متحده، برای دومین روز متوالی در میان انتقادات قانونگذاران جمهوریخواه از درخواست بودجه ی پیشنهادی سال مالی دو هزار و ده برای پنتاگون دفاع کردند.
کاهش چشمگیر و حدودا نود درصدی بودجه ی سپر دفاع موشکی در اروپا از جمله مهمترین مسائلی بود که از سوی قانونگذاران متعددی مورد پرسش قرار گرفت.
رابرت گیتس در تشریح دلیل توقف یکی از چند برنامه ی دفاع موشکی موسوم به «بوست فیز» گفت از آنجایی که این برنامه طی بیست و پنج سال گذشته با مشکلاتی روبرو بوده است و امکان وجود ندارد که مدار سیستم دفاع درون مرز ایران یا کره ی شمالی را مورد پوشش قرار دهد تصمیم گرفتیم این برنامه در مرحله ی تحقیق و توسعه بماند.
گیتس در توضیح توقف بخش دیگری از برنامه ها موسوم به «کیل وهیکل» گفت سیاست دولت بوش و دولت اوباما این بوده است که دفاع موشکی علیه کشورهای متمرد چون ایران و کره ی شمالی برنامه ریزی شود نه روسیه و چین.
گیتس برای کاستن از انتقادات تاکید کرد من از زمان رونالد ریگن حامی سرسخت دفاع موشکی بوده ام و تلاش ام این است که از سرمایه ی کشور در هر دو مسیر تحقیق و توسعه و عملیات بهترین نتیجه بدست آید.
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به اینکه تغییرات پیشنهادی در برنامه چگونه با سرعت پیشرفت های موشکی ایران هماهنگ شده است از درخواست افزودن شش کشتی جنگی با قابلیت پرتاب موشک های دفاعی موسوم به «ایجیس»، سیستم موشک های دفاعی «تد»، و «اس ام تری» به سیستم دفاع موشکی آمریکا خبر داد و گفت این مجموعه خط تولید ما را در راستای تدابیر لازم برای حفاظت در برابر موشک های کوتاه برد و میان برد استقرار یافته توسط ایران در حال حاضر به حداکثر می رساند.
رابرت گیتس درباره ی سپر دفاع موشکی در اروپا گفت تمام هدف از ایجاد سامانه ی سوم در اروپا مقابله با موشک های دوربرد پرتاب شده ی ایران به سوی اروپا، روسیه و آمریکا بوده است و تاکید کرد کماکان علاقه ای وافری به پیگیری آن در همکاری با روس ها یا استفاده از رادارهای آنها یا هماهنگی های دیگر وجود دارد.
گیتس در پاسخ به قانونگذارانی که نسبت به خطر موشکی ایران در منطقه هشدار می دادند گفت ما در حال حاضر حضور کاملی از موشک های دفاعی مستقر بر روی کشتی های جنگی در شرق دریای مدیترانه و خلیج فارس داریم.
وزیر دفاع و دریاسالار مالن تاکید داشتند تلاش آنها در بودجه ی پانصد و سی و سه میلیارد دلاری پیشنهادی این است که کشور را برای جنگ هایی آماده کنند که احتمال دارد در آنها درگیر شود نه آنهایی که در آینده ی دور ممکن است رخ دهد.

۱ نظر:

شیوا گفت...

بالاخره نفهمیدم سپر دفاعی اروپا که برای مقابله با ایران بوده یا نه ؟ و اینکه متوقف شده یا نه ؟