۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۱, جمعه

کلام نرم، چماق سنگین

هاوارد برمن، بلندپایه ترین مقام امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، لایحه ای را برای تحریم فروشندگان بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به ایران ارائه کرده است که به گفته ی او هدف از آن فلج کردن اقتصاد ایران است اما، او تاکید می کند قصد ندارد در این مرحله لایحه را به رای بگذارد.
رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان می گوید مخاطب لایحه ی او رژیم ایران است و هدف از آن نمایش اهمیت مساله ی هسته ای ایران برای کنگره ی آمریکاست. برمن تاکید می کند پیش از به رای گذاشتن لایحه زمان معقولی را در انتظار نتیجه ی تماس ها با ایران می ماند.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن ارائه ی لایحه ی تحریم فرآورده های نفتی موسوم به اچ آر بیست و یک نود و چهار تاکید می کند قویا از استراتژی دولت اوباما در ارتباط با تماس مستقیم با ایران حمایت می کند و قصد ندارد در آینده ی نزدیک لایحه را وارد روند قانونگذاری کند.
در لایحه آمده است مردم آمریکا نسبت به مردم ایران احساس دوستی دارند و از رویدادهای چند دهه ی گذشته که موانعی در سر راه این دوستی ایجاد کرده است متاسف اند و برای مردم ایران و فرهنگ باستانی و غنی شان نهایت احترام را قائل اند.
هاوارد برمن در عین حال می گوید آمریکا در جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای یا قابلیت تولید سریع آن منافع حیاتی امنیت ملی دارد و ابراز امیدواری می کند تحریم های جدید که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران طراحی شده است هرگز به قانون بدل نشود. برمن می گوید این مهم با عمل ایران به خواست مکرر جامعه ی جهانی در توقف غنی سازی اورانیوم امکان پذیر خواهد شد.
علی اصغر عرشی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، در واکنش به خبر تحریم بنزین در گفتگویی با رویترز گفته بود ایران آلترناتیوهای دیگری را در دست دارد.
بنا به گزارش ها ایران در ماه مه با افزایشی سی و چهار هزار بشکه ای نسبت به ماه مه سال گذشته صد و بیست و هشت هزار بشکه در روز بنزین از شرکت های خارجی خریداری خواهد کرد. آمار نشان می دهد ایران تا کنون حدود هفت میلیون و هفتصد هزار بشکه بنزین ذخیره کرده است و قیمت پایین بنزین در بازار شرایط نسبتا مطلوبی برای این افزایش خرید ایجاد کرده است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در نشستی با اعضای کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا، در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات فرنک لاتنبرگ گفت تصمیم به توقف برنامه ی غنی سازی اتفاقی است که تنها باید در درون سیستم حاکمه ی ایران گرفته شود.
در لایحه ی جدید اظهارات پرزیدنت اوباما نقل شده است که گفته بود تحریم بنزین می تواند ایران را به تجدید محاسبه وادارد.
لایحه از دولت آمریکا می خواهد تمام شرکت های فروشنده، حمل کننده، یا بیمه ی کننده ی بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز بوتان، پارافین، و دیگر سوخت های رسوبی، به مقصد ایران را مشمول تحریم کند و دولت های خارجی و شرکت های دولتی فعال در این زمینه در آن کشورها را به توقف این فعالیت ها ترغیب می کند.
کارشناسان می گویند سابقه نشان داده است همواره شرکت هایی هستند که جای شرکت های بزرگ را بگیرند.
رابرت گیتس به قانونگذاران گفت ترکیبی از تحریم، دیپلماسی، و همکاری مشترک کشورهای همسایه در یک سپر دفاع موشکی، ضمن درک خطرات امنیتی ناشی از یک مسابقه ی تسلیحاتی در منطقه می تواند ایران را در شرایطی متفاوت بگذارد. وزیر دفاع تاکید کرد اما، باید دری برای خروج ایران از فشار باز گذاشت تا تصور نکنند راهی جز ادامه ی وضعیت فعلی ندارند.
لایحه همچنین تحریم بانک مرکزی ایران و تمامی بانک های فعال در امر گسترش جنگ افزار هسته ای و حمایت از تروریسم را هدف گرفته است.
کنگره از رئیس جمهور آمریکا می خواهد تمام افراد حقیقی و حقوقی که در فروش، اجاره، و یا تحویل، هر گونه کالا و فناوری مورد استفاده در توسعه ی تولید بنزین و دیگر فرآورده های نفتی و خطوط نفت و گاز در ایران شرکت دارند بسرعت مورد تحریم قرار گیرند. لایحه در صورت تصویب رئیس جمهور را موظف می کند اسامی متخلفین و پیشرفت در اجرای تحریم ها را در گزارشی غیرمحرمانه حداکثر طی نود روز و هر سی روز پس از آن در اختیار قانونگذاران قرار دهد.
به باور وزیر دفاع آمریکا نفت بشکه ای چهل دلار امکان موفقیت را نسبت به زمانی که نفت بشکه ای صد چهل دلار بود بسیار بیشتر کرده است.
وزیر دفاع آمریکا به قانونگذاران گفت حمله ی نظامی تنها زمان را به نفع آمریکا تغییر خواهد داد اما، یک گزینه ی موقت است و برنامه ی هسته ای ایران را بیش از پیش به اعماق زمین فرستاده و پنهانی تر می کند.
رابرت گیتس به اعضای سنا گفت همکاری روسیه و چین در یک آرایش هماهنگ سیاسی در برابر ایران بهترین فرصت غرب در برابر ایران خواهد بود و تاکید کرد از این رو معتقد است همکاری مشترک با روسیه در سپر دفاع موشکی علیه تهدید بالقوه ی ناشی از ایران ارزش پیگیری را دارد. وزیر دفاع آمریکا در درخواست بودجه ی پنتاگون برای سال مالی دو هزار و ده یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از بودجه ی برنامه های دفاع موشکی آمریکا کاسته است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

آقای اوباما اعدام دلارا دارابی برای هزارمین بار عدم پایبندی جمهوری اسلامی را به پیمانهای بین لمللی که خود عضو آنست را ثابت کرد از جمله کنوانسیون حقوق کودک که اعدام مجرمین زیر هجده سال را منع میکند , آیا هنوز هم معتقد به مذاکره با رژیمی هستید که عملا همه تعهدات خود را ورق پاره میداند ؟ چند اعدام دیگر لازمست تا باور کنید این رژیم فقط زبان زور و تحریم میفهمد نه زبان دیگر ؟