۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

کری: استراتژی آمریکا تغییر رژیم ایران نیست

کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا امروز صحنه ی برگزاری نشستی با هدف بررسی موانع و فرصت ها در مسیر تعامل با ایران بود.
این سومین نشست علنی است که سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنا، برای بررسی استراتژی دولت اوباما در برابر ایران برگزار می کند.
سناتور کری تاکید کرد ایران باید درک کند تغییر رژیم که ایران تصور می کرد سالها سیاست دولت بوش بوده است سیاست دولت اوباما نیست. جان کری گفت حال که تغییر رژیم مطرح نیست و بر نقش مشروع ایران در منطقه تاکید گذاشته می شود ایران باید عملکرد خود را در قبال حماس و حزب الله به همین نسبت تغییر دهد. کری با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از گفتگو با تحریم در راستای مجاب کردن ایران به پیوستن به مذاکراتی سازنده گفت تحریم ها تا کنون به کند کردن فعالیت های ایران کمک کرده اما، به توقف گسترش غنی سازی اورانیوم در ابعاد صنعتی منجر نشده است.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت یکی از حاضران در جلسه از پرونده ای پرده برداشته است که نشان می دهد ایران از چه روش هایی برای دور زدن تحریم های آمریکا استفاده کرده است.
رابرت مورگنتا، دادستان ایالت نیویورک، از افراد کارکشته و پرسابقه در مبارزه با فعالیت های غیرقانونی چندی پیش با مطالعه ی فعالیت های بنیاد علوی همکاری غیرقانونی لویدز بانک بریتانیا با ایران با هدف استفاده از سیستم بانکی آمریکا برای خرید تجیهزات و مواد لازم مورد استفاده در برنامه ی هسته ای و موشکی اش را فاش کرد. در آن مورد لویدز بانک با پذیرش این اقدام غیرقانونی در دادگاه سیصد میلیون دلار جریمه پرداخت کرد. در آخرین نمونه مورگنتا از همکاری شش شرکت ساختگی چینی و چهار شرکت ساختگی ایرانی برای خرید موادی که تنها در ساخت موشک های بالستیک استفاده می شود برای ایران پرده برداشته است.
مورگنتا در این تلاش ها سی آی ای، اف بی آی، و سیستم قضایی آمریکا را برای اثبات ادعاهایش علیه سوء استفاده های ایران بویژه از طریق بانک ملی بسیج کرد و به نتیجه رسید.
نیکلاس برنز، معاون پیشین امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا از جمله دعوت شدگان به نشست امروز بود.
نیکلاس برنز که سالها مسول پرونده ی هسته ای ایران را در وزارت خارجه بود گفت ما در مسیر برخورد با ایران قرار داریم و از این رو رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران را ستود و گفت این رویکرد تهران را در موضع دفاعی قرار داده و دولت احمدی نژاد نتوانسته یک واکنش هماهنگ به رویکرد اوباما نشان دهد. برنز با اشاره به سیاست دولت بوش و دولت های پیشین در برابر ایران گفت رویکرد انزوای ایران، پرهیز از گفتگو و صحبت از تغییر رژیم در تغییر رویکرد ایران نتیجه بخش نبوده است. سناتور کری از او پرسید آیا سیاست های گذشته به حرکت ایران به مسیر غلط کمک نکرده است. برنز گفت دشوار است بتوان چنین قضاوتی داشت.
برنز تاکید کرد ایران سالها در مسیر دستیابی به جنگ افزار هسته ای و حمایت از تروریسم داشته و دشوار است بتوان نتیجه گرفت سیاست های سالهای گذشته در سوق دادن ایران به مسیر نادرست موثر بوده است.
برنز دلایل بسیاری را برشمرد که اقدام نظامی چاره ی راه نخواهد بود و گفت راه انداختن جنگ سوم در خاورمیانه بسود منافع ملی آمریکا نیست. مسول مستقیم امور ایران که سه دور تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل تلاش های او است گفت آن تحریم ها تنها آغاز راه فشارها بوده اند. برنز تصریح کرد پیش از نشستن بر سر میز مذاکره با ایران باید با روسیه و چین اتمام حجت کرد که در صورت عدم همراهی ایران در تحریم های سنگین همراهی خواهند کرد و گفت تا زمانی که چنین اتفاقی نیافتد تماس با ایران سودمند نخواهد بود. برنز نسبت به تشدید فشارها بر هم پیمانان اروپایی آمریکا هشدار داد و گفت آنها به اندازه ی کافی با سیاست های آمریکا همراهی کرده اند و این روسیه و چین هستند که جای خالی اروپا در ایران را پر کرده اند.کمیته ی روابط خارجی سنا امروز گزارشی از وضعیت ایران منتشر می کند.

۳ نظر:

ماندانا از اهواز گفت...

به نظر من اسراییل به ایران حمله خواهد کرد سیامک فقط سوال من اینستکه اگر اوضاع تغییر کند امکان دارد که دمکراتها استراتژی عدم سرنگونی رژیم را تغییر دهند؟ میدونی اگر رژیم در شرایط درگیری با اسراییل و آمریکا باشد باحتمال زیاد ایرانیانب ا استفاده از تضعیف و سرگرم بودن سپاه و نیروهای رژیم سر به شورش برمیدارند آیا دمکراتها حاضرند به کمک ملت ایران بشتابند و کار را یکسره کنند یا نه ؟

رستم گفت...

اسراییل سابقه حمله بدون اطلاع آمریکا را داشته است حمله به نیروگاه اتمی عراق بدون هماهنگی و اطلاع آمریکا انجام شد ,حتی در کتابی از حسنین هیکل خواندم که سفیر آمریکا به انور سادات بعد از حمله تلفن زد و پرسید آیا او از قبل خبر داشته یا نه ؟ و سادات از اینکه بفکر سفیر آمریکا رسیده که شاید او با اسراییل در حمله به یک کشور عربی هماهنگی داشته خشمگین میشود .

پیشگو گفت...

در صورت حمله اسراییل به ایران دمکراتها باید استراتژی خود را تغییر دهند وگرنه ایران دوباره به بازسازی برنامه اتمی و اینبار با خروج و قهر علنی با ان پی تی خواهد پرداخت هر گونه اقدام نظامی اگر با تغییر رژیم و سرنگونی همراه نباشد باعث عود مجدد بحران اتمی در آینده نزدیک خواهد شد پس آن زمان لحظه و نقطه عطف تاریخی برای ایران خواهد بود