۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

هولبروک: ناامنی در پاکستان بسود ایران نیست

ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت پرزیدنت اوباما به پاکستان و افغانستان، می گوید نجات پاکستان به مثابه ی یک کشور میانه رو و دموکرات امری بسیار حیاتی برای امنیت ملی آمریکاست. هولبروک همزمان با حضور رهبران پاکستان و افغانستان در کنگره در نشستی با قانونگذاران کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان به نگرانی های آنان نسبت به آینده ی پاکستان پاسخ داد.
ریچارد هولبروک در پاسخ به قانونگذارانی که معتقدند ناامنی گسترده و نفوذ طالبان آتش به دامان پاکستان و دولت زرداری انداخته است گفت پاکستان یک کشور شکست خورده و مردود نیست اگر چه زیر یک آزمون بسیار سخت از سوی دشمنانی قرار دارد که دشمن آمریکا نیز هستند.
قانونگذاران کمیته که دیروز دیداری غیرعلنی با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، داشتند در نشست با هولبروک روابط دولت اوباما با نواز شریف، رهبر اپوزیسیون و رهبر مسلم لیگ شاخه ی نواز، را نشانه ای از احتمال سقوط زودهنگام دولت زرداری عنوان کردند.
هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت اوباما به منطقه، گفت پاکستان از چنان اهمیت استراتژیک و سیاسی برای آمریکا برخوردار است که هدف ما باید حمایتی روشن و نه دو پهلو از رئیس جمهوری منتخب آصف علی زرداری و کمک به ثبات یک پاکستان دموکراتیک باشد. هولبروک گفت در مطبوعات می خواند که دولت اوباما با نگاه به نواز شریف از زرداری فاصله می گیرد اما، این صراحتا حقیقت ندارد و خلاف واقع است.
در کنگره چند لایحه برای سه برابر کردن کمک های آمریکا به پاکستان در دست بررسی است و زرداری که در سایه ی انتقادات واشنگتن و همزمان با سفرش به واشنگتن دستور یک عملیات گسترده ی نظامی علیه طالبان را صادر کرده است می کوشد قانونگذاران را مجاب کند که این کمک ها شامل تعدادی هلی کوپتر سریعتر تحویل داده شود.
شماری از قانونگذاران خواستار منوط کردن کمک های آمریکا به نتایج ادامه ی شدت عمل زرداری در برابر ستیزه جویان طالبان و القاعده هستند و گروهی موافقت اسلام آباد را با دسترسی آمریکا به عبدالقدیر خان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، پیگیری می کنند. به باور بعضی قانونگذاران عبدالقدیر خان می تواند اطلاعات قابل توجهی درباره ی نقش احتمالی اش در انتقال طرح تولید جنگ افزار هسته ای به ایران در اختیار آمریکا قرار دهد.
اما، گروهی از قانونگذاران می گفتند در صورتی که زرداری تمام شرایط کنگره را بپذیرد از او در داخل پاکستان چه تصویری منعکس خواهد شد.
هولبروک گفت زرداری بشدت در داخل با این اتهام روبروست که آلت دست آمریکاست.
در بخشی از جلسه رابرت وکسلر، عضو دموکرات کمیته، نقش بالقوه ی ایران در حل مشکلات در پاکستان را با ریچارد هولبروک در میان گذاشت.
هولبروک با اشاره به تعهد ایران به یک کمک قابل توجه سیصد وسی میلیون دلاری در نشست توکیو برای بازسازی پاکستان گفت ایران می توانست این کمک را در روابط دوجانبه یا به شکل دیگری تعهد کند و تاکید کرد اظهارات منوچهر متکی در کنفرانس منطبق با سیاست ما در پاکستان است. هولبروک گفت ما اختلافات عظیمی با ایران بر سر برنامه ی هسته ای اش، حمایت از حماس و حزب الله، و امنیت اسرائیل داریم اما، این یکی از موارد همانندی اشتراک استراتژیک آمریکا و ایران است.
هولبروک تاکید کرد ایران بویژه در هرات سرمایه گذاری بسیاری انجام داده و از گسترش خارج از تصور اعتیاد آسیب دیده است. ریچارد هولبروک گفت بی ثباتی در پاکستان در تضاد کامل با منافع ایران قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: