۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

رهبران پاکستان، افغانستان، و اسرائیل در واشنگتن

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در آستانه ی دیدار با آصف علی زرداری و حامد کرزای، روسای جمهوری پاکستان و افغانستان، در کنگره، لایحه ای را با هدف سه برابر کردن کمک های غیرنظامی آمریکا به اسلام آباد ارائه کرده است.
این اقدامی ضروری برای شکست افراطیون اسلامگراست که ثبات متحد مسلح به جنگ افزار هسته ای آمریکا در منطقه را با تهدید روبرو کرده اند.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، با این تاکید از عزم خود برای سه برابر کردن کمک های غیرنظامی آمریکا به پاکستان خبر داد و گفت این سرآغاز دوران جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود که بر حمایت از نه یک گروه و دولت خاص که حمایت از مردم پاکستان بنا می شود.
جان کری هنگام ارائه ی لایحه در صحن سنا ضمن تصریح اینکه سرانجام این پاکستانی ها خواهند بود که برای آینده ی کشورشان تصمیم می گیرند نه آمریکایی ها گفت اما، ما می توانیم ماهیت روابط دو کشور را با تقویت میانه روها تغییر دهیم.
بخش عمده ای از هفت و نیم میلیارد دلار کمک پیشنهادی طی دوره ای پنج ساله در راستای راه سازی، ساخت مدارس و مراکز درمانی در نقاط دورافتاده ی پاکستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به گفته ی سناتور کری نشانه ای از تعهد بلندمدت واشنگتن به مردم پاکستان است.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا که اخیرا از پاکستان بازدید کرده بود گفت بسیاری از پاکستانی ها احساس می کنند آمریکا بویژه در جریان جهاد علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان از پاکستان سوء استفاده کرد و آنها را به حال خود رها کرد. کری گفت پاکستانی ها اینک نیز با ترس مشابهی دست به گریبانند که شاید آنها را در دام تهدید ناشی از وابستگان القاعده رها کنیم.
سناتور کری با اشاره به افزایش نگران کننده ی خشونت در نقاط مختلف پاکستان همزمان با پیشروی نیروهای طالبان گفت هدف از این لایحه حل ریشه ای مشکلات است و تاثیری در کوتاه مدت نخواهد داشت.
در عین حال ارائه و ادامه ی کمک ها به اسلام آباد با توجه به نگرانی ها نسبت به ناتوانی یا عدم خواست دولت زرداری به نشانه هایی از پیشرفت منوط شده است.
سناتور کری گفت این معیارهای سنجش پیشرفت و کارآیی کمک ها امری طبیعی است.
واشنگتن پست در مقاله ای به قلم احمد رشید می نویسد منوط کردن کمک ها به بهبود روابط با هند، مبارزه با طالبان، و فراهم کردن امکان دسترسی به عبدالقدیرخان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، امتیازهایی است که هر حکومت سیاسی در پاکستان در صورت پذیرفتن آن بعید است دوام بیاورد.
در آستانه ی نشست سه جانبه ی رهبران آمریکا، پاکستان و افغانستان و پیش از دیدارهای جداگانه ی رهبران پاکستان و افغانستان با پرزیدنت اوباما در روز چهارشنبه؛ آصف علی زرداری و حامد کرزای امروز را در کنگره خواهند گذراند. دیدارهای متعددی پشت درهای بسته با ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنا، سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، و اعضای کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان برنامه ریزی شده است. کمیته ی امور خارجی امروز در نشستی با هدف بررسی استراتژی آمریکا در پاکستان و افغانستان از ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما به منطقه، برای تشریح آخرین تحولات دعوت کرده است.
سناتور کری و سناتور ریچارد لوگر همچنین ضیافت نهاری در کنگره برای رهبران پاکستان و افغانستان ترتیب داده اند.
سناتور کری شب گذشته میزبان شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، بود. همزمان مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل با اکثریت قاطع به تصویب رساند که در آن از ایران به عنوان تهدیدی واقعی برای موجودیت اسرائیل نامبرده شده است. سناتور کری سخنرانی اختتامیه ی همایش سالانه ی کمیته ی سیاسی روابط آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک را امشب ایراد خواهد کرد.
سناتور دیک دوربن، قائم مقام رهبری حزب دموکرات در سنا، جان کایل، قائم مقام رهبری حزب جمهوریخواه در سنا، استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، و اریک کنتور، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، شماری از رهبران کنگره اند که در ایپک سخنرانی کرده اند. تاکید بر اهمیت روابط آمریکا و اسرائیل، تشدید تحریم ها علیه ایران، و یافتن راه حلی برای ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین در کانون سخنرانی ها و برنامه های ایپک قرار داشته است.
جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا، بلندپایه ترین مقام آمریکایی بود که امروز در ایپک سخنرانی کرد. جوزف بایدن ضمن دفاع از رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما در برابر ایران گفت اگر این تلاش ها نتیجه بخش نباشد آنوقت در پیگیری دیگر گزینه ها از حمایت گسترده تر بین المللی برخورداریم. بایدن گفت تمام حسن نیت ها طی دهه ی گذشته به ایجاد یک خاورمیانه ی برخوردار از ثبات و امنیت بیشتر نیانجامیده است.

هیچ نظری موجود نیست: