۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبه

تقویت احتمال همکاری آمریکا و روسیه در سپر دفاع موشکی علیه ایران

«کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» امروز گزارش مهمی را درباره ی چشم انداز وضعیت استراتژیک آمریکا در مقابله با خطر گسترش جنگ افزار هسته ای در اختیار سنای ایالات متحده می گذارد.
ویلیام پری و جیمز سلسینجر، وزیران پیشین دفاع آمریکا، مسولین این کمیسیون منتخب کنگره، از بامداد امروز برای تشریح این گزارش در برابر کمیته ی نیروهای مسلح سنا حاضر شده اند.
«کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» یک گروه دو حزبی دوازده نفری است که بر مبنای دستور مصرح در قانون اختیارات بودجه ی دفاع ملی در سال دو هزار و هشت تاسیس شد. هدف کمیسیون تحلیل و ارزیابی و ارائه ی توصیه هایی در باره ی مواضع بلند مدت استراتژیک ایالات متحده بویژه در ارتباط با سیاست جنگ افزار هسته ای است.
در گزارش فاجعه دستیابی تروریست ها به جنگ افزار هسته ای از موارد نگرانی مطرح است. این نخستین گزارش سالانه ی کمیسیون به کنگره ی آمریکا به چالش های پیش رو در ایجاد تعادلی میان تمایل آمریکا به کاهش جنگ افزار هسته ای ضمن حفظ قدرت بازدارندگی اش و جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای می پردازد.
در این گزارش سیصد و شصت صفحه ای دو حزبی یازده موضوع از جمله دفاع موشکی مورد اشاره قرار گرفته و یکصد توصیه از جمله همکاری آمریکا با روسیه در سپر دفاع موشکی ارائه شده است. در گزارش بیست و شش بار به ایران اشاره می شود.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح، با اشاره به سفر اخیرش به مسکو و گفتگو درباره ی همکاری در سپر دفاع موشکی علیه تهدید بالقوه ی ناشی از موشک های بالستیک ایران این مساله را مطرح کرد که همکاری در رادار موسوم به قباله در آذربایجان و رادار در حال ساخت در جنوب روسیه امکان به مراتب بهتری را از هر رادار دیگری را در برابر خطر موشکی ایران در اختیار می گذارد. لوین ضمن طرح این امکان چشم انداز همکاری با روسیه را در این زمینه و تاثیر آن بر ایران به پرسش گذاشت.
سناتور لوین گفت روس ها در مسکو صراحتا به او گفته اند ایران اتمی خطری جدی تر برای آنهاست.
ویلیام پری، وزیر پیشین دفاع طی سالهای نود و چهار تا نود و هفت در دولت کلینتون، رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» که طی یک سال گذشته سه بار با مقامات مسول در مسکو گفتگو کرده است ضمن تائید امکان استفاده از رادار آذربایجان گفت حتی موشک های رهگیر در روسیه را می توان در نظر داشت و تاکید کرد اینک زمان مناسبی برای جستجوی راههای همکاری با مسکو است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین که منتقد کاهش یک میلیارد و چهار صد میلیون دلاری بودجه ی سپر دفاع موشکی است آمادگی را که ویلیام پری در مسکو برای همکاری با آمریکا دیده است به پرسش گرفت.
مک کین نظر جیمز سلسینجر، وزیر پیشین دفاع آمریکا طی سالهای هفتاد و سه تا هفتاد و پنج در دولت های نیسکون و فورد و نخستین وزیر انرژی دولت جیمی کارتر، نایب رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» را جویا شد.
سلسینجر با تائید گفته های ویلیام پری گفت تنها زمان روشن خواهد کرد که مسکو در عمل چه همکاری نشان خواهد داد.
اعضای کمیسیون باتفاق نسبت به سقوط پیمان گسترش جنگ افزار هسته ای هشدار می دهند و عملکرد ایران را تهدیدی جدی می دانند که به یک مسابقه ی تسلیحاتی در خاورمیانه دامن خواهد زد.
سلسینجر عمکلرد ایران را نقطه ی تعیین کننده ی آینده ی ان پی تی عنوان کرد. پری دیپلماسی سفت و سخت متکی به تحریم را در تغییر رفتار ایران موثر عنوان کرد و تاکید کرد ایران بیش از آنچه که تصور می شود از نظر اقتصادی آسیب پذیر است. وزیر پیشین دفاع آمریکا تصریح کرد ایران بسادگی از این روند دست نخواهد کشید.
سناتور جوزف لیبرمن، عضو کمیته، گفت تنها راهی که ایران از روند فعلی دست خواهد کشید زمانی است که مساله ی بقای رژیم در میان باشد و تاکید کرد این دیپلماسی سرسختانه باید رژیم ایران را با این تهدید روبرو کند.
اعضای کمیسیون گفته های سناتور لیبرمن را تائید کردند.
این دومین روز حضور اعضای کمیسیون در کنگره بود. دیروز پری و سلسینجر گزارش خود را در اختیار کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گذاشتند. الن تشر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی نیروهای استراتژیک ایالات متحده، یافته های گزارش را برای تعیین استراتژی بلند مدت آمریکا بسیار اساسی عنوان کرد.
خانم تشر این هفته رسما به عنوان معاون پیشنهادی کنترل تسلیحات وزارت خارجه از سوی پرزیدنت اوباما معرفی شد. احتمالا هفته ی آینده روند بررسی صلاحیت و کسب رای اعتماد ایشان آغاز می شود. تشر یکی از هفت عضو کنگره است که در مسائل دفاعی تجربه ی فراوانی دارد و از منتقدان سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان است.

هیچ نظری موجود نیست: