۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۳, چهارشنبه

کارتر: دولت اوباما باید در عالی ترین سطح ممکن با ایران وارد گفتگو شود

جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در اقدامی کم سابقه در سنای آمریکا حاضر شد تا تجربیات خود را در ارتباط با بحران انرژی و امنیت آمریکا با قانونگذاران در میان بگذارد.
جیمی کارتر که حدود سی سال پیش با بحران انرژی در آمریکا دست به گریبان بود با اشاره به اینکه آمریکا آن زمان چهل و شش درصد نفت مصرفی اش را وارد می کرد و اینک این میزان به شصت درصد رسیده است گفت مشکل انرژی تغییر نکرده و بار دیگر عزم آمریکا را برای حل آن به آزمون خواهد گذاشت.
سناتور جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، ضمن تاکید بر اینکه مطالعات نشان می دهد درخواست انرژی طی دو دهه ی آینده چهل و پنج درصد افزایش خواهد یافت به کشورهایی چون نیجریه، ونزوئلا و سودان اشاره کرد که از درآمدهای نفتی خود سوء استفاده ی سیاسی می کنند و گفت ایران از دلارهای نفتی اش برای تامین حماس و حزب الله و جلوگیری از اعمال فشارهای بین المللی بر فعالیت های هسته ای اش استفاده می کند.
جیمی کارتر با اشاره به عدم تمایل کشورهای اروپایی در شورای امنیت برای اندکی افزودن بر فشارها بر ایران توصیه کرد آمریکا برای حفظ جایگاهش تماس با ایران را در عالی ترین سطح ممکن آغاز کند. رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دوران انقلاب پنجاه و هفت در ایران گفت در دورن ایران ترس از حمله ی نیروی خارجی وجود دارد اما، تاکید کرد مساله این است که متحدان ما در اروپا که طرف قراردادهای انرژی با ایران هستند تمایلی به اعمال فشار بیشتر نشان نمی دهند.
کارتر در صحبت هایش به تاثیر انقلاب پنجاه و هفت و جنگ ایران و عراق در صعود بی سابقه ی بهای نفت اشاره کرد و همچنین گفت آمریکا نفت خود را از کشورهایی تامین می کند که ناقض صریح حقوق بشر هستند و واشنگتن با چالش مداوم دفاع از حقوق بشر و اطمینان از امنیت انتقال انرژی خود روبرو است.رئیس جمهوری پیشین آمریکا خوش بین بود که پرزیدنت اوباما بتواند تلاش ناکام او را برای کاهش وابستگی آمریکا به منابع نفت خاورمیانه به نتیجه برساند.

۱ نظر:

arash گفت...

لطفا به آقای کارتر بگویید سکوت کند.
خیلی از مشکلات منطقه بخاطر طرح کمربند سبز ایشان است.