۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۱, دوشنبه

ترانزیت تروریست از سوریه به عراق دوباره فعال می شود

ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، طی سفر غیرمنتظره ای به عراق با وجود آمادگی ها برای خروج دهها هزار نیروی آمریکا از آن کشور از تعهد واشنگتن به حفظ نقش عمیق سیاسی اش در عراق خبر داد.
سفر ننسی پلوسی به عراق در شرایطی صورت گرفت که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این هفته در میان مخالفت بسیاری از هم حزبی هایش باید آخرین لایحه ی بودجه ی اضطراری جنگ را در کنگره به رای بگذارد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، مخالف حمله ی آمریکا به عراق در سال دو هزار و سه، روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده برای گفتگو با رهبران عراق وارد بغداد شد.
هدف از سفر پلوسی پی ریزی تغییر روابط آمریکا و عراق به شکلی است که واشنگتن ضمن کاستن از حضور نظامی اش نفوذ تعیین کننده ی خود را حفظ کند.
نقش آمریکا در میانجیگری میان اعراب عراقی و کردهای عراقی بر سر مناطق مورد مشاجره و آینده ی کرکوک، ارتقاء همکاری های اطلاعاتی در مبارزه با شورش ها در سایه ی کمرنگ شدن حضور نیروهای آمریکا، و مبارزه با فساد در کانون گفتگوها قرار داشت.
روز جمعه برادر وزیر بازرگانی عراق که به اتهام میلیون ها دلار اختلاس تحت پیگرد قرار داشت حین خروج از کشور دستگیر شد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانس خبری ای پس از یک دیدار چهل و پنج دقیقه ای با ایاد السامرایی، همتای عراقی اش، ضمن پرهیز از اشاره به هر گونه تعهد بلندمدت نظامی آمریکا گفت واشنگتن به کمک های اقتصادی و فرهنگی اش در چارچوب توافقنامه ی همکاری استراتژیک دو کشور ادامه خواهد داد.
پلوسی از تصمیم پرزیدنت اوباما مبنی بر خروج دو سوم حدود صد و سی هزار نیروی آمریکا از عراق در اوت دو هزار و ده قویا استقبال کرده است. اما، بر مبنای طرح رئیس جمهوری آمریکا شماری میان سی و پنج تا پنجاه هزار نیرو پس از آن دوره کماکان در عراق خواهند ماند.
پلوسی این هفته در واشنگتن با چالشی جدی روبروست. او آخرین لایحه ی اضطراری بودجه ی جنگ عراق و افغانستان را در میان مخالفت شماری از لیبرال های هم حزبی اش در حالی در صحن مجلس به رای خواهد گذاشت که خود او بارها به آن رای منفی داده بود.
ننسی پلوسی تاکید کرد امیدوار است تمام این ستیز و کشاکش در عراق دست آخر ارزش اش را داشته باشد.
به گفته ی سخنگوی دولت عراق، نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از پلوسی خواسته است عراق را در برابر درخواست غرامت همسایگان که به اقدامات دوران صدام حسین باز می گردد کمک کند.
کویت کماکان بر دریافت غرامت اشغال آن کشور در آغاز دهه ی نود توسط ارتش صدام حسین اصرار دارد و درخواست بخشش پانزده میلیارد دلار دیون عراق را رد کرده است.
آخرین بازدید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از عراق دقیقا به یک سال پیش باز می گردد. پلوسی همچنین بلافاصله پس از پیروزی دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای و در دست گرفتن ریاست کنگره در ژانویه ی دو هزار و هفت در میانه ی اجرای استراتژی کاهش خشونت در عراق برای دیدار با مالکی به عراق رفته بود. واشنگتن پست امروز در مقاله ای در صفحه ی نخست از تحرک دوباره ی فعالیت شبکه ی انتقال تروریست ها از سوریه به عراق خبر می دهد. دستگیری یک بازمانده از گروه چهار نفره ی بمبگذاران انتحاری تونسی که اخیرا از سوریه وارد عراق شده بودند از فعال شدن دوباره ی این مسیر حکایت دارد. پرزیدنت اوباما در آستانه ی ارتقاء گفتگوها با سوریه بدنبال دومین سفر جفری فلتمن، کفیل مدیرکل امور خاور نزدیک وزارت خارجه ی آمریکا، به دمشق، روز جمعه تحریم های آمریکا علیه سوریه را بار دیگر تمدید کرد. فلتمن پنج شنبه ی این هفته در نخستین مرحله از کسب رای اعتماد از سنا برای مدیرکلی وزارت خارجه در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا قرار خواهد گرفت و یقینا با پرسش های دشواری در باره ی میزان آگاهی دولت بشار اسد نسبت به فعال شدن دوباره ی شبکه ی قاچاق تروریست ها از سوریه به عراق قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: