۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۲, سه‌شنبه

هولبروک: «یک حکومت نظامی دیگر در پاکستان به ضرر منافع آمریکاست.»

ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی آمریکا به افغانستان و پاکستان، از صبح امروز در سنای آمریکا حضور داشت. کمیته ی روابط خارجی سنا بدنبال تغییر فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان آخرین تحولات در منطقه را مورد بررسی قرار می دهد.
کمیته ی روابط خارجی سنا جمعه ی گذشته میزبان روسای جمهور افغانستان و پاکستان بود.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، ضمن اشاره به آن ضیافت نهار و مثبت بودن نتایج گفتگوها تاکید کرد پاکستان این قابلیت بالقوه را دارد که در دامان طالبان سقوط کرده و فلج شود یا چون سپری در برابر تمام آنچه طالبان عرضه می کند قد علم کند. سناتور کری گفت ما بدنبال این نیستیم که همه چیز بی عیب و نقص باشد.
سناتور کری گفت سرانجام این پاکستانی هستند که باید آینده ی سرزمین شان را رقم بزنند نه آمریکایی ها اما، ما می توانیم با تقویت پاکستانی هایی که برای قرار دادن کشورشان بر مسیر اعتدال، ثبات و همکاری منطقه ای مبارزه می کنند ماهیت روابط خود را با دومین کشور مسلمان نشین بزرگ جهان تغییر دهیم.
سناتور کری تاکید می کند هدف از لایحه ی او برای سه برابر کردن کمک های آمریکا به پاکستان همین است.
هولبروک گفت پاکستان یک کشور شکست خورده و مردود نیست و تاکید کرد پس از دهه ها حکومت نظامی در پاکستان اینک دولتی منتخب و دموکراتیک بر سر کار است که نیازمند تقویت حمایت های آمریکا است و هشدار داد یک کودتای دیگر در اسلام آباد بشدت در تضاد با منافع ملی آمریکا عمل خواهد کرد.
هولبروک در عین حال از ایجاد ائتلافی در پنجاب، محل تمرکز شصت درصد صد و هفتاد میلیون پاکستانی، خبر داد و گفت بارقه های امید پدیدار می شود. ریچارد هولبروک ضمن اشاره به نتایج مثبت عملیات ارتش پاکستان در دره ی سوات گفت پاکستان اینک با بحران بسیار جدی پناهجویان گریخته از سوات روبروست و ما با نهصد هزار پناهجو ثبت نام شده توسط سازمان ملل متحد روبرو هستیم.
هولبروک گفت آمریکا تا کنون پنجاه و هفت میلیون دلار از صندوق اضطراری دولت برای کمک به پناهجویان پرداخت کرده است اما، از اعضای سنا خواست راه چاره ای بیندیشند و کمک های کنگره را سریعتر ارائه کنند.
درباره ی افغانستان هولبروک به قانونگذاران اطمینان داد افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان تاثیر منفی بر اوضاع پاکستان نخواهد داشت.
در جلسه ی امروز کمیته ی روابط خارجی همچنین صلاحیت هرولد کو، مشاور حقوقی وزارت خارجه، و سوزان برک، نماینده ی ویژه ی رئیس جمهور در امور منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تائید و به کل سنا ارجاع شد.بررسی نگرانی ها نسبت به دستیابی طالبان و القاعده به تاسیسات اتمی پاکستان و دهها کلاهک هسته ای در آن کشور در نشستی پشت درهای بسته دنبال خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: